به گزارش ايرنا، شبكه اينترنتي دويچه وله فارسي پنجشنبه شب در گزارشي نوشت: يك نشريه آلماني به انگيزه اين سفر، به ظرفيتهاي اقتصاد ايران در همكاري با شركتهاي آلماني پرداخته است.
سفر اخير رؤساي سه شركت معروف آلماني به ايران دوباره محملي براي بحث درباره مناسبات اقتصادي غرب با ايران و پتانسيلهاي اقتصادي اين كشور شده است.
يو كازر، مديرعامل شركت زيمنس، ولفگانگ برنارد، رييس بخش كاميونسازي مرسدس بنز و هربرت ديس، مدير بخش ماركهاي مختلف خودروهاي فولكسواگن هفته گذشته در تهران بودند؛ سفري كه بازتابي گسترده در رسانههاي اقتصادي آلمان يافت.
روزنامه هندلز بلات، از معروفترين نشريات اقتصادي آلمان در شماره روز پنجشنبه 25 فوريه (6 اسفند) خود به انگيزه بررسي سفر يادشده، به ايران 80 ميليون نفري و بازار بزرگ آن اشاره ميكند.
اين نشريه درآمد سرانه 17 هزار دلاري ايرانيان در سال را معادل درآمد مردم تركيه ميداند و نتيجه ميگيرد كه قدرت خريد مناسبي در ايران نهفته است.
حسن روحاني، رئيس جمهوري ايران گفته است كه با اجراي برجام و رفع تحريمها احتمالا ايران ظرف يك سال 50 ميليارد سرمايهگذاري خارجي جذب خواهد كرد.
مجموع ظرفيتهاي اقتصادي ايران و بيرون آمدن آن از زير تحريمها سبب شده كه شركتهاي آلماني بيش از پيش توجه خود را بر اين كشور متمركز كنند.
آلمان تا شروع تحريمها عليه ايران در سال 2006 طرف اصلي تجاري ايران بود، اما در شرايط تحريمها، شركتهاي چيني و آسيايي بخشي از بازار ايران را در غياب آلمان به دست گرفتند.
با اين همه، ايرانيها در سفر سه مقام يادشده كتمان نكردهاند كه مايلند آلمان همچنان شريك اصلي ايران در اروپا باقي بماند.
براي شركتهاي آلماني برخي پيشبينيها مبني به رشد اقتصادي هشت تا 9 درصدي ايران در سالهاي آتي جذاب و وسوسهانگيز است.
دويچه وله فارسي توضيح داد: از آغاز روي كارآمدن دولت روحاني در سال 2013 شمار توريستهاي آلماني در ايران به سالانه 50 هزار نفر افزايش يافته است.
يك شركت توريستي آلماني به هندلزبلات گفته است كه در اين سالها درآمد ما از فعاليت توريستي در ايران هر سال دو برابر شده است.
توييفلاي (Tuifly)، شركت هواپيمايي وابسته به شركت توريستي تويي (Tui) آلمان قصد دارد با همكاري شركتهاي هواپيمايي ايران پرواز توريستي مستقيم به اين كشور برقرار كند.
شركت لوفتهانزا نيز در صدد است در كنار پروازهاي روزانه خود به ايران از فرانكفورت، پروازهايي را نيز از مونيخ شروع كند.
بانكهاي آلماني البته هنوز در ارتباط با ايران دست به عصا راه ميروند.
آنها همچنان بيم دارند كه ورق در آمريكا برگردد و محافلي در پايان دولت اوباما كار اجراي برجام را مشكل كنند يا دوباره به اهرم تحريم دست يازند.
اما اين مانع عمدهاي در راه خيز شركتهاي آلماني براي همكاري مجدد با ايران نبوده است.
براي مثال شركت دارويي مرك از يك سال پيش در ايران به توليد داروي ضد قندخون مشغول است.
پائولو كارلي، رييس بخش خاورميانهاي مرك در گفتوگو با هندلز بلات از تجربه اين يك سال با ايران به نيكي ياد كرده است.
شركت زيمنس نيز كه در برخي از رشتههاي فعاليتش با مشكلات و ركود روبروست، افزايش فعاليت در ايران را مهم ارزيابي ميكند.
اين شركت اميدوار است كه در زمينه توليد انرژي، تاسيسات قطارهاي زيرزميني و تكنولوژي پزشكي به قراردادهايي با ايران دست يابد.
زيمنس در ژانويه گذشته بيانيهاي با ايران امضا كرد كه به گزارش رسانههاي ايران به مشاركت زيمنس در طرحهاي مربوط به الكتريزه كردن قطار تهران به مشهد، ايجاد يك خط آهن سريعالسير ميان تهران و اصفهان و نيز توليد 500 واگن قطار برميگردد.
دويچه وله فارسي اضافه كرد: در زمينه پتروشيمي و طرحهاي مربوط به گاز و نفت نيز شركتهايي مانند BASF و لينده رشته مذاكراتي با ايران انجام دادهاند كه گرچه خود اين دو شركت در مورد آنها سكوت ميكنند، اما طرف ايراني جزيياتي از آنها را انتشار داده است.
براي نمونه مرضيه شهدايي، معاون وزير نفت در امور پتروشيمي و مدير عامل شركت ملي پتروشيمي ايران از آمادگي BASF براي يك سرمايهگذاري چهار ميليارد يورويي در تاسيسات پارس جنوبي (عسلويه) خبر داده است.
يك سرمايهگذاري دو ميليارد يورويي ديگر در بخشهاي ديگر نفت و گاز ايران نيز مطرح است.
شركت لينده نيز براي سرمايهگذاري در چندين طرحپتروشيمي در ايران ابراز آمادگي كرده است.
مرسدس بنز نيز به گفته ولفگانگ برنارد، رييس بخش كاميونسازي آن، قصد دارد كارخانه تعطيلشده خود در ايران را با مشاركت ايران خودرو دوباره فعال كند.
برنارد كه هفته گذشته در ايران بود، ابراز اميدواري كرده است كه مرسدس در بازار ايران نيز به توليد و فروشي معادل تركيه، يعني 40 هزار كاميون در سال برسد.
او البته اين را هم ناگفته نگذاشته كه در دوره تحريمها و غياب نسبي آلمان در بازار ايران، حالا بازار اين كشور به دست رقبايي افتاده كه كار بازگشت شركتهاي آلماني به موقعيت گذشته خود، به رغم حسن شهرتي كه در ايران دارند، را با دشواريهاي روبرو ميكند، به خصوص كه محصولات شركتهاي چيني و آسيايي ارزانتر هم عرضه ميشوند، بدون آن كه در زمينه كيفيت همسطح محصولات آلماني باشند.
شبد**1080 ** 1095
تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۱
تهران - ايرنا - دويچه وله گزارش داد: مقامهاي ارشد بنز، زيمنس و فولكسواگن اخيرا در تهران بودند و درباره طرحهاي مختلفي با مقام هاي جمهوري اسلامي ايران گفتوگو كردند.