به گزارش روز یكشنبه ایرنا، محمد سعیدی در حاشیه سمینار تجاری ایران و سنگاپور در محل كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، با اعلام خبر پهلوگیری نخستین كشتی ناوگان كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در بنادر اروپا در روزهای آینده، گفت: خوشبختانه نتیجه اجرای برجام در كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به ثمر نشست و نخستین كشتی كانتینری ایرانی پس از پنج سال تحریم های ظالمانه، در روزهای گذشته روانه بنادر اروپا شد و پیش بینی می كنیم در چند روز آینده در دو بندر اروپا پهلو بگیرد.
وی با بیان اینكه ایران از سال های گذشته دارای ناوگان حمل ونقل دریایی بزرگی بوده كه كشورهای اندكی دارای چنین مزیتی هستند، افزود: در زمان تحریم ها كشورهای اروپایی به اتفاق، راه های ورود كشتی های ایرانی به بنادر كشورهایشان را مسدود كردند.
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران افزود: خوشبختانه با رفع تحریم ها و اجرایی شدن برجام در پنج ماه گذشته، اقدامات جدیدی توسط این شركت صورت گرفت به طوری كه توانستیم دوباره ارتباط دریایی و همچنین خطوط كشتیرانی خود به سمت اروپا را بازگشایی كنیم.
سعیدی با اعلام اینكه برای پوشش كامل اروپا از شمال تا جنوب برنامه های لازم تبیین شده است، افزود: كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران توانست با رایزنی های اخیر با دو كشورآلمان و ایتالیا برای پوشش مناطق شمال و جنوب اروپا در قالب تاسیس شركت مشترك كشتیرانی اقدام كند تا بتواند به صورت كامل از ظرفیت های حمل ونقل خود استفاده كند.
وی محموله نخستین كشتی به مقصد اروپا را محصولات پتروشیمی اعلام كرد و گفت: این رویداد بزرگی است كه با تلاش مدیران و كاركنان این شركت توانستیم بعد از پنج سال دوباره خط كشتیرانی به سمت اروپا را احیا و قفل حمل و نقل دریایی به اروپا را بازكنیم.
** خط كشتیرانی بین بنادر خلیج فارس به آمریكای لاتین
مدیرعامل كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تاكید كرد: این شركت همچنین در برنامه های آینده خود قصد دارد در ابتدا با ایجاد خط منظم كشتیرانی، بنادر خلیج فارس را به بنادر آمریكای لاتین متصل و سپس خط كشتیرانی پایداری بین آسیای شرقی و آمریكای لاتین ایجاد كند.
وی افزود: برنامه هایی نیز برای بنادر آمریكای مركزی و سپس آمریكای شمالی با محوریت كانادا در دست تدوین داریم و پیش بینی می كنیم با رفع تحریم ها توسط دولت كانادا بتوانیم به این مهم نیز دست پیدا كنیم.
مدیرعامل كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در ادامه به برنامه های توسعه ای ناوگان این شركت اشاره كرد و اظهارداشت: هم اكنون ظرفیت كنونی ناوگان كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بیش از پنج میلیون تن (Dwt) است كه با توجه به افزایش صادرات كشور به ویژه به كشورهای اروپایی، در حال برنامه ریزی برای افزودن به این ظرفیت هستیم.
سعیدی با بیان اینكه در حال حاضر كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در مجموع صاحب 160 فروند كشتی است و برنامه هایی برای توسعه این ناوگان دارد، گفت: در همین زمینه با كشورهای خارجی و همچنین سازندگان داخلی در حال مذاكره هستیم.
وی افزود: همچنین به دنبال فعال سازی دوباره كشتی سازان داخلی و ارتقاء توانمندی های آنان در داخل كشور هستیم. ضمن آنكه با كشتی سازانی از كشورهای اروپایی، كره جنوبی و همچنین چین در حال مذاكره برای ساخت كشتی های مورد نیاز هستیم.
** آخرین وضعیت كشتی سفارش داده شده برای ساخت
سعیدی درباره آخرین وضعیت كشتی سفارشی كشتیرانی جمهوری اسلامی به شركت ایزوایكو افزود: این شركت در حال طی كردن آخرین مراحل تكمیل كشتی سفارشی كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است و پس از آن، موسسه رده بندی ایرانیان باید از نظر فنی و استانداردهای مورد نیاز، بررسی های لازم را انجام دهد تا بتوانیم آخرین كشتی سفارشی را تحویل بگیریم.
وی یادآورشد: در حال حاضر منتظریم پیمانكار به وعده خود عمل كرده و در هفته های آینده شرایط تحویل سومین كشتی سفارشی را فراهم كند.
این مقام مسئول گفت: در دوران تحریم شركت كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران باوجود همه مشكلات ناشی از تحریم، اجازه ایجاد خلل در روند صادرات و واردات كشور را نداد و این در حالی بود كه همه خطوط كشتیرانی بزرگ و بین المللی، بنادر ایران را تحریم و ارتباط خود را قطع كرده بودند.
سعیدی افزود: كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین ناوگان ملی حمل ونقل دریایی كشور در منطقه خاورمیانه از همه وزاتخانه های ذیربط انتظار دارد در دوران پسابرجام، در راستای حمایت از توسعه ناوگان ملی كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، امكانات و تسهیلات بندری و ترمینالی را فراهم سازند.
اقتصام**1108 ** 2023
تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۰
تهران - ایرنا - مدیر عامل كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، نخستین نتیجه اجرای برجام و لغو تحریم ها در این شركت را حركت دوباره كشتی های ایرانی به سوی بنادر اروپایی اعلام كرد و گفت: محصولات پتروشیمی محموله نخستین كشتی به مقصد اروپاست.