لندن - ايرنا - منابع انگليسي روز سه شنبه اعلام كردند سود غول بانكي «باركليز» در سال ميلادي 2015 ميلادي بدون كسر ماليات، با كاهش 8 درصدي نسبت به سال قبل از آن ، روبرو شده است.

به گزارش ايرنا، به دنبال اعلام كاهش سود سالانه بانك باركليز كه بخشي از آن ناشي از تخلفات مالي بوده است، ارزش سهام اين بانك در بورس فوتسي 100 لندن 11 درصد كاهش يافت.
بانك باركليز تاكنون به دليل تخلفات مالي گذشته اش افزون بر 5 ميليارد پوند خسارت به مشتريانش پرداخت كرده و قرار است 2 ميليارد پوند ديگر بپردازد.
كاهش سود غول بانكي باركليز در سال گذشته ميلادي سبب شده است تا اين بانك مجبور شود تا با كاهش فعاليت هاي برون مرزي اش، 62درصد از سهام شعبه آفريقايي اش را فروخته و صرف تقويت شعب انگليسي اش نمايد.
به گزارش منابع انگليسي بانك باركليز در حال حاضر افزون بر 22 ميليون مشتري اعم از حقيقي و حقوقي دارد.
كاهش 10 درصدي پاداش به مديران بانك باركليز از ديگر تدابيري است كه «جز استالي» رئيس جديد اين بانك انگليسي از دسامبر سال گذشته پس از آنكه به اين سمت منصوب شد، به اجرا گذاشته است.
مقامات بانك باركليز همچنين اعلام كردند كه وضعيت نامشخص انگليس در اتحاديه اروپا سبب عدم ثبات در بازار مالي اين كشور شده و در صورتي كه انگليس از اتحاديه اروپا خارج شود مي تواند آسيب هاي جدي را به بانك هاي انگليسي وارد سازد.
فريب مشتريان از سوي بانك هاي انگليسي از آنجا شروع شد كه همزمان با اعطاي تسهيلات بانكي، بيمه اي تحت عنوان« بيمه پرداخت» (PPI) بدون اطلاع مشتريان به آنها فروخته شده است.
بيمه پرداخت (پي پي آي) گزينه اي است كه از سوي موسسات اعتباري به متقاضيان وام پيشنهاد مي شود تا در زمان بيماري، بيكاري و يا سوانح غيرمترقبه اقساط وامشان پرداخت گردد.
با اين حال طبق ضوابط كشور انگليس اين گزينه اختياري كه سودش عايد موسسات اعتباري مي شود، مي بايست در زمان تقاضاي وام به صورت يك محصول بانكي و با رضايت متقاضيان فروخته شود.
اين در حالي است كه بسياري از بانك هاي انگليسي متهم هستند كه از بي اطلاعي مشتريانشان در فروش بيمه پرداخت وام (پي پي آي) به آنها سوء استفاده كرده اند و تاكنون بالغ بر 24 ميليارد پوند به همين منظور به مشتريان خسارت پرداخت كرده اند.
باركليز بانك و مؤسسه مالي معتبر بين‌الملي است، كه در سال 1690 ميلادي توسط جان فريمه تأسيس شد. دفتر مركزي بانك باركليز در شهر لندن، انگليس قرار دارد.
شاخهٔ سرمايه‌گذاري بانك باركليز در بازارهاي بين‌الملي سهام، «بانك سرمايه‌گذاري باركليز» نام دارد.
اين بانك 132 هزار كارمند دارد و گفته مي شود در سال 2014 ميلادي 25ميليارد پوند درآمد داشته است.
اروپام**4**ن**1552