ساري - ايرنا- انتخابات دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي در روز جمعه گذشته- هفتم اسفند- در كنار همه ويژگي ها و شگفتي آفريني هايش، تلاش كرد تا يك ركورد ديگر نيز در كارنامه تاريخ انتخابات مجلس به ثبت برساند و آن، ثبت بالاترين ميزان حضور زنان در خانه ملت و نيز، تغيير كامل گرايش سياسي زنان صاحب كرسي هاي سبز بهارستان است.

به گزارش خبرنگار ايرنا ، تاكنون حضور 14 زن به عنوان نماينده در دهمين دوره مجلس قطعي شده است كه اين رقم با بالاترين ميزان حضور زنان در تاريخ مجلس يعني دوره پنجم برابري مي كند اما با توجه به اينكه هنوز 7 بانوي ديگر در مرحله دوم انتخابات با رقيبان مرد خود نبرد مي كنند، در صورتي كه حتي اگر يكي از آنها به مجلس راه يابد، به معناي ثبت يك ركورد در تاريخ ادوار مجلس شوراي اسلامي از نظر ميزان حضور زنان خواهد بود.
به عقيده كارشناسان، حضور پررنگ زنان و كم رنگ شدن نگاه جنسيتي در جامعه با گذشت حدود چهار دهه از زمان پيروزي انقلاب اسلامي و 35 سال از تشكيل نخستين دوره مجلس شوراي اسلامي در جمهوري اسلامي ايران (7 خرداد 1359)، نويدبخش آينده اي فعال و پويا براي زنان ايراني در عرصه هاي مختلف زندگي است.
**مجلس پنجم با بيشترين نماينده زن در صدر دوره ها
تعداد كل نمايندگان زن در 9 دوره گذشته در مجلس شوراي اسلامي 78 نفر بوده است. بيشترين تعداد نمايندگان زن در يك دوره، در مجلس پنجم با تعداد 14 نفر بوده است ولي در مجالس بعدي اين وضعيت با سير نزولي مواجه شد.
از منظر ديگر، در 9 دوره مجلس شوراي اسلامي، تنها 50 زن توانسته‌ اند به پارلمان راه پيدا كنند چرا كه 28 نماينده از 78 نماينده زن، به صورت تكراري در مجلس حضور داشته‌ و در اين ميان 27 نماينده (بدون محاسبه تكرار حضور در دوره‌هاي مختلف)، از حوزه انتخابيه تهران بوده ‌اند.
تهران، كرمانشاه، تبريز، اصفهان، همدان، مشهد، اروميه، شيراز، اسلام آباد غرب، زنجان، خلخال، رشت،كرج، زابل، ساوه و زرنديه، سراب و سميرم از شهرهايي بوده كه در يك يا چند دوره از 9 دوره مجلس ، نماينده زن داشته اند.
** زنان؛ بازيگران اصلي جامعه و سياست
اگر چه زنان به ظاهر در مجلس شوراي اسلامي كرسي قابل توجهي را در اختيار نداشته اند، اما نبايد از اين نكته غافل ماند كه اين زنان و بانوان جامعه بوده اند كه توانستند فرزندان خود را تربيت كرده و آنها را راهي بهارستان يا ديگر مناصب اجتماعي، اقتصادي ، سياسي و فرهنگي كشور كنند. درحقيقت، بانوان بازيگران نخست نقش اجتماعي و سياسي كشور هستند و اين نقش پررنگ آنان در هر دوره اي از نظام جمهوري اسلامي ستودني است.
زنان در همان زمان كه تلاش مي كنند بطور مستقيم وارد صحنه سياسي و اجتماعي كشور شوند، نسبت به مسائل تربيتي خانواده كه رسالت اصلي آنان است نيز توجه دارند.
تجربه نشان داده است هر جا زنان با شناخت و فكر عميق و مستقل در صحنه اجتماع ورود پيدا كرده اند، توانسته اند در تصميم سازي و تصميم گيري ها نيز تاثير گذار باشند.
** بانوان و خيز بلند انتخاباتي در دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي
با افزايش رشد حضور زنان در مراكز عالي تحصيلي پس از پيروزي انقلاب اسلامي، مشاركت سياسي زنان نيز مفهوم گسترده تري پيدا كرده است.
نمايندگي مجلس شوراي اسلامي ، معاونت رييس جمهوري، حضور در هيئت دولت و مديريت در سطوح مختلف جامعه، بيانگر عرصه هايي از مشاركت سياسي زنان در سطح كلان است. از همين رو، در انتخابات اخير نيز نامزدي زنان براي نمايندگي محلس و انتخاب آنها از سوي مردم نه تنها دور از انتظار نبود بلكه اميد مي رود زنان در همين دوره بيش از گذشته صندلي هاي بهارستان را در اختيار بگيرند و در عين حال افرادي فعال، پويا و تاثيرگذار در مجلس باشند.
حضور 586 تن از زنان در عرصه رقابتهاي انتخابات مجلس دهم، نشانگر خيز بلند آنها براي كنشگري فعال در نهادهاي تقنيني و نظارتي كشور است. اين در حالي است كه در دوره نهم تنها 249 نفر زن در ميان مجموع نامزدها حضور داشتند و اكنون آمار گوياي نزديك به 2 برابر شدن تعداد زنان در انتخابات دهم است.
بعد از هفتم اسفند و حضور وصف ناشدني مردم در پاي صندوق هاي راي، حالا حضور 14 خانم براي راهيابي به مجلس دهم قطعي شده و با جود هفت نامزدي كه به دور دوم راه يافته اند، انتظار مي رود مجلس دهم ركورد جديدي از حضور بانوان در مجلس از خود به جا بگذارد.
** پوست اندازي بانوان در مجلس
يكي از نكات تامل برانگيز ديگر انتخابات مجلس دهم، دگرگوني كامل در تركيب زنان نماينده آن نسبت به دوره گذشته است. به عبارت ديگر، در حالي كه همه زنان مجلس در دوره نهم وابسته به فراكسيون اصولگرايان بودند، براي دوره دهم، همه آنها از گردونه رقابتها خارج شده و به جاي آنان، زنان وابسته به ائتلاف اصلاح طلبان به خانه ملت راه يافته اند.
آمارها نشان مي دهد از مجموع 14 بانوي بهارستان نشين در دوره دهم مجلس فقط سه نفر بطور مستقل در عرصه رقابتهاي انتخاباتي حضور يافته بودند و 11 تن ديگر، همگي اصلاح طلب هستند.
از ميان هفت نامزد زن كه در دور دوم رقابت مي كنند، نيز چهار نامزد مستقل، 2 نامزد اصولگرا و يك نامزد اصلاح طلب هستند كه در صورت كسب راي لازم، از شهرستانهاي مختلف كشور وارد مجلس خواهند شد.
** نمودار سني زنان نماينده
نمودار سني نمايندگان زن مجلس دهم نيز درخور توجه است. در ميان اين افراد از خانم 58 ساله و متولد 1336گرفته تا خانم 30 ساله و متولد 1364 مشاهده مي شود. با اين حال، در مقايسه با نمايندگان مرد، ميانگين سني زنان در دوره دهم پايين است و اختلاف سني ميان آنها نيز حداكثر از 30 سال تجاوز نمي كند.
ورود بانوان جوان به مجلس از نظر برخي كارشناسان، نويدبخش فردايي بهتر براي بانوان كشور در صحنه هاي مختلف سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي است و انتظار مي رود آنها با استفاده از دانش و انرژي خود و بهره بردن از تجربه نمايندگان مسن تر بتوانند از پس مسئوليت بزرگ و خطير نمايندگي مردم سربلند بيرون بيايند و وكلايي شايسته و لايق در مجلس باشند.
بسياري از كساني كه راي داده اند، انتظار دارند نمايندگان زن نقشي موثر و پويا در تدوين و تصويب قوانين و نظارت بر اجراي آنها ايفا كنند و زناني شجاع و تاثيرگذار در مجلس باشند؛ كساني كه بتوانند خواسته ها و مطالبات همه اقشار جامعه بويژه بانوان را با صدايي رسا در خانه ملت مطرح كنند. شهيندخت مولاوردي معاون رئيس جمهوري در امور زنان و خانواده در اين زمينه گفته است: نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در دوره دهم بايد قوانيني متناسب با واقعيت هاي خانواده هاي ايراني تصويب كنند.
وي در اين زمينه از زناني كه به مجلس شوراي اسلامي راه يافته اند، خواسته است بيشترين تلاش را براي استيفاي حقوق زنان داشته باشند.
مولاوردي گفته است:« بانواني كه وارد مجلس مي شوند چون با وضعيت جامعه آشناترند و با بدنه جامعه زنان در برنامه هاي خود ارتباط دارند، فقط به حضور در جلسات و پشت درهاي بسته اكتفا نكنند، بلكه با حضور در ميان زنان و گرفتن بازخورد از نظرات و ديدگاه هاي آنان متناسب با مطالبات و خواست ها و اقتضائات زمانه، براي رفع مشكلات اين قشر بكوشند.»
گزارش: ليلا اسماعيل نژاد
** 7329 ** 1551