نوشهر- ايرنا - مدير امور آب و فاضلاب شهري نوشهر و چالوس ميزان اعتبار مورد نياز براي اجراي كامل طرح شبكه جمع آوري فاضلاب دراين شهرها را حدود 700 ميليارد ريال اعلام كرد.

سيد شكرالله موسوي ميركلايي روز پنجشنبه به خبرنگارايرنا گفت : اين اعتبار در صورت تامين صرف تكميل فاز نخست تصفيه خانه و آغاز عمليات فاز دوم تصفيه خانه ، شبكه گذاري به طول حدود 40 كيلومتر مسيرهاي فرعي و اصلي و ايجاد تلمبه خانه در اين شهرها مي شود.
وي با بيان آنكه اين طرح از سال 1385 در اين شهرها آغاز شده است ، ادامه داد : تاكنون با اجراي بخشي از اين طرح حدود 28 هزار مشترك در چالوس و 19 هزار مشترك نيز در نوشهر زير پوشش قرار گرفته اند.
مديرامور آب و فاضلاب شهري نوشهر و چالوس ميزان اعتبار مصوب سال جاري براي ادامه عمليات شبكه جمع آوري فاضلاب دراين شهرها را حدود 51 ميليارد ريال اعلام كرد و گفت : از اين مبلغ حدود 33 ميليارد و 500 ميليون ريال آن ابلاغ شده است.
موسوي ميركلايي ميزان اعتبار سال گذشته براي ادامه عمليات شبكه جمع آوري فاضلاب در اين شهرها را نيز حدود 44 ميليارد ريال ذكركرد و افزود : ازاين ميزان حدود 40 درصد آن تخصيص يافت.
وي اظهارداشت : امسال با توجه به وضع موجود اعتباري طبق برنامه سعي خواهيم كرد تا دستكم 350 مشترك در نوشهر و 400 مشترك نيز در چالوس زيرپوشش اين طرح قرارگيرند.
مديرامور آب و فاضلاب شهري نوشهر و چالوس با اشاره به بالا بودن آب هاي سطحي و فاصله اندك جنگل با دريا گفت : هم اكنون يكي از معضلات زيست محيطي و بهداشتي در اين مناطق سرريز فاضلاب هاي خانگي و آلاينده هاي زيست محيطي به داخل رودخانه هاي منتهي به دريا است كه با اجراي كامل اين طرح بخشي از نگراني شهروندان و مسئولان دراين شهرهاي گردشگرپذيركاهش مي يابد.
طبق آمار منابع رسمي، هم اكنون سالانه 400 ميليون متر مكعب فاضلاب در شمال كشور توليد مي شود كه فقط 40 درصد آن تصفيه مي شود و 60 درصد بقيه به صورت مستقيم و غير مستقيم به درياي خزر مي ريزد.
مسئولان و كارشناسان بهداشتي نيز منشاء برخي از بيماري ها از جمله وبا ، التور و نيز ريوي و عفوني را متاثر از ورود فاضلاب به داخل رودخانه ها و درياي خزر مي دانند و ادامه چنين وضعيتي را عاملي تهديد كننده براي سلامت افراد جامعه و آبزيان دراين استان مطرح كردند.
ازجمعيت دست كم 250 هزار نفري نوشهر و چالوس بيش از 70 درصد در حوزه هاي شهري سكونت دارند.
امورآب و فاضلاب شهري نوشهرو چالوس به بيش از 80 هزار مشترك خدمات ارائه مي دهد.
7078/1899