ملاير - ايرنا- بنيانگذار آموزش عالي در رشته محيط زيست در ايران گفت: محيط زيست ايران هم اكنون وارد مرحله احتضار شده، ولي هنوز به احتضار نرسيده و مي توان آن را نجات داد.

به گزارش ايرنا مجيد مخدوم پنجشنبه در دومين همايش ملي علوم و فناوري هاي محيط زيست در دانشگاه ملاير افزود: در حال حاضر محيط زيست ايران در مرحله بحران است و اگر به مرحله احتضار برسيم، كار بسيار سخت است.
وي خاطرنشان كرد: 40 درصد از محيط زيست ما از بين رفته كه بيشتر آن در كنار سدها واقع شده و تنها راه نجات محيط زيست ايران آمايش سرزميني است كه در برنامه ششم توسعه گنجانده شده است.
وي ادامه داد: پس از 52 سال موفق شديم آمايش سرزميني را براي سالم سازي محيط زيست در برنامه ششم توسعه بگنجانيم كه با اجراي آن از بحران محيط زيست خارج شده و بدون دليل و ارزيابي سد، پالايشگاه و شهرك صنعتي ساخته نمي شود و بر اساس توان سرزمين و نياز مردم كار انجام مي شود.
مخدوم بيان كرد: بر اساس اصل آمايش ابتدا توان طبيعي سرزمين براي انواع توسعه ارزيابي و سپس فهرست مجاز تهيه مي كنيم و بر اساس نياز اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي مردم نوع توسعه را مشخص و به مرحله اجرا مي رسانيم.
وي آمايش سرزميني بعد از 52 سال را تنها راه نجات محيط زيست ايران دانست و گفت: طرح آمايش در برنامه ششم ديده شده و به تصويب مجلس خواهد رسيد، در حاليكه مقام معظم رهبري نيز سياست هاي كلي محيط زيست را در 15 بند به سران سه قوه ابلاغ كردند كه اگر اجرايي شود، محيط زيست سالمي خواهيم داشت.
استاد دانشگاه تهران اظهار كرد: يكي از وظايف سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور نظارت بر ميراث هاي جهاني مانند تخت جمشيد است، اما هنوز ما يك منطقه ميراث طبيعي در ايران نداريم.
مخدوم افزود: اين در حاليست كه 72 ميراث طبيعي از سوي كشورهاي جهان معرفي شده، ولي ما هنوز نتوانسته ايم اين كار را انجام دهيم و از سوي ديگر در دنيا شش مركز اورجينال تنوع زيستي هست و ايران يكي از آن شش مركز است.
وي ادامه داد: هم اكنون در تلاش هستيم تا بخشي از جنگل هاي هير كاني در شمال كشور را به جهانيان معرفي كنيم كه اين جنگل ها از قديمي ترين جنگل هاي جهان است و از دوران سوم باقي مانده و بايد همچنان بماند.
وي همچنين بيان كرد: 220 منطقه حفاظت شده در سازمان جنگلها به نام پارك جنگلي طبيعي، دست كاشت، پارك طبيعت و ذخيره گاه جنگلي وجود دارد كه به عنوان فرصتي براي گردشگري در ايران است.
مخدوم از خشك شدن 67 درصد تالاب ها در كشور خبر داد و گفت: تحريم هاي اخير بسيار براي ما عذاب آور بود، اما امروز با برنامه ريزي و مديريت منابع محيط زيست مي توان از اثرات منفي و چالش هاي زيست محيطي كاست.
وي با ارايه مطالبي درباره فرصت ها و چالش هاي گردشگري طبيعي، شناسايي و نقشه سازي منابع اكولوژيكي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي، تجزيه و تحليل و جمع بندي منابع محيط زيست، ارزيابي توان اكولوژيكي، طرح ريزي براي مكان گردشگري و طراحي و مهندسي زون هاي توسعه پذير را از جمله فرآيند برنامه ريزي و مديريت محيط زيست براي كاهش اين چالش ها برشمرد.
مخدوم تاكيد كرد: تعريف ساده محيط زيست با عنوان اينكه محيط زيست من جايي است كه به من پناه، غذا و جا براي كارآفريني مي دهد را بايد براي همه مردم و دولتمردان تعريف و تكرار كنيم.
دانشگاه ملاير با دارا بودن بيش از شش هزار دانشجو در چهار كيلومتري محور ملاير- اراك واقع شده است.
شهرستان ملاير داراي بيش از 300 هزار نفر جمعيت است و در جنوب شرقي استان و 75 كيلومتري شهر همدان واقع شده است.
7528/6993