اردبیل - ایرنا - استاندار اردبیل با استقبال از غرس سه هزار و 400 اصله نهال به تعداد شهدای استان در كنار پل الماس بر ترویج فرهنگ حفاظت از طبیعت و جنگل ها در جامعه و انتقال آن به نسل جدید تاكید كرد.

به گزارش ایرنا مجید خدابخش روز شنبه در آئین استانی جشن تولد زمین، هفته منابع طبیعی و روز درختكاری در مدرسه راهنمایی دخترانه آیت الله مروج سلمان آباد اردبیل گفت: با ورود بشر به دوره صنعت، جمعیت انسان به خصوص در كشورهای فقیر افزایش یافته و طبیعت به مخاطره افتاده است.
وی افزود: به رغم پوشیده شدن 90 درصد خاك ژاپن با درخت و جنگل، در همه آپارتمان های این كشور گل و گیاه نگهداری می شود و لازم است فرهنگ درختكاری و دوستی با طبیعت در جامعه ما نیز بیش از این ترویج یابد.
وی با اشاره به وصف بهشت در قرآن با درختان و نهرهای جاری و همچنین اختصاص بخش اعظم سروده های شعرا به بهاریه های تاثیرگذار، درخت و جنگل را در تلطیف روابط فردی و اجتماعی انسان موثر دانست.
خدابخش با تاكید توسعه در ختكاری در استان اظهار كرد: وسعت شهر اردبیل بعد از انقلاب اسلامی پنج برابر شده و به جای درختان انبوهی كه در گذشته فاصله بین اردبیل و نمین را پوشانده بود ساختمان و بناهای مختلف احداث شده و طبیعت از بین رفته است.
او همچنین بر درختكاری در مدارس دارای محوطه مناسب، توجه به نگهداری و توسعه منطقه گردشگری شورابیل و صیانت از منطقه فندقلو و دامنه های زیبای سبلان به منظور خارج كردن مردم از مشغله های فضای مجازی و گردهم آوردن آنها در دامان طبیعت تاكید كرد.
استاندار اردبیل طبیعت گردی را یك روش درمان افسردگی دانست و مسوولان و مردم را به نگهداری و توجه به طبیعت و فضای سبز در محیط زندگانی توصیه كرد.
خدابخش همچنین نسبت به كمك مالی به مدرسه راهنمایی دخترانه آیت الله مروج سلمان آباد به منظور برخورداری دانش آموزان مستعد این مدرسه از فرصت های بهتر آموزشی قول مساعد داد.
مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل هم در این آئین با اشاره به نقش مهم جنگل ها در تامین اكسیژن برای بشر از اقدام اداره كل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل برای تولید یك میلیون و 200 هزار اصله نهال به تعداد جمعیت استان و تلاش برای افزایش فضای سبز خبر داد.
شهامت هدایت همچنین از اجرای برنامه های اساسی برای احیای جنگل ها، توسعه آبخیزداری و پوشش گیاهی به منظور حفاظت از طبیعت خداداد و تولید آب در استان خبر داد.
مصطفی كافی معاون پرورشی و تربیتی اداره كل آموزش و پرورش استان اردبیل نیز در این آئین با گرامیداشت یاد و خاطره 36 هزار دانش آموز شهید كشور، نقش دانش آموزان را در ترویج فرهنگ صیانت از طبیعت و درختكاری در جامعه مهم توصیف كرد.
وی گفت: واحد مدیریت شورای دانش آموزی زیر مجموعه معاونت پرورشی و تربیتی اداره كل آموزش و پرورش استان در زمینه آموزش مهارت های زندگی، ترویج اخلاق و صیانت از طبیعت در میان دانش آموزان تلاش می كند.
ذكی الله خوشبخت رئیس شورای شهر اردبیل هم در آئین درختكاری شهرداری اردبیل در شهرك بعثت اردبیل بر شناخت خاك، رعایت اقلیم و اصول درختكاری در شهر با هدف جلوگیری از ریشه دوانیدن درختان در محل های زندگی مردم تاكید كرد.
وی همچنین از كارشناسان و مهندسان فضای سبز شهرداری اردبیل خواست محل های عبور و مرور مردم را در تعریف و تعیین محدوده های معابر شهری مدنظر قرار دهند.
حمید لطف اللهیان شهردار اردبیل نیز در این آئین میزان فضای سبز این شهر را 356 هكتار اعلام كرد و از تلاش شهرداری اردبیل به درختكاری و افزودن 35 هكتار به فضای سبز این شهر خبر داد.
وی گفت: با توسعه درختكاری در اردبیل توسط شهرداری این شهر سرانه فضای سبز در اردبیل در سال آینده به هشت متر افزایش خواهد یافت.
وی افزود: با هدف احیای باغ های قدیمی اردبیل در چهار نقطه این شهر 50 هزار اصله نهال تهیه شده است و در سال آینده نسبت به كشت آنها و احیای باغ ها با آبیاری قطره ای اقدام خواهد شد.
وی اظهار كرد: اردبیل در مرحله ای از توسعه قرار گرفته است كه بدون مراقبت از فضای سبز امكان توسعه همه جانبه آن فراهم نخواهد بود.
اجرای سرود دانش آموزی با لباس محلی، برپایی ایستگاه خطاطی و نقاشی و غرس نهال در محوطه مدرسه راهنمایی دخترانه آیت الله مروج سلمان آباد و شهرك بعثت اردبیل از بخش های قابل ذكر آئین های جشن تولد زمین، گرامیداشت هفته منابع طبیعی و روز درختكاری در اردبیل بود.
7124/ 1257