تهران- ایرنا- معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینكه در اردیبهشت ماه سال جاری برای بازگشت ایرانیان خارج از كشور فعالیت هایی از سوی این معاونت آغاز شد، گفت: پیرو تعامل این معاونت، امروز صد و بیستمین ایرانی مقیم خارج از كشور برای فعالیت به میهن بازگشت.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، سورنا ستاری در آئین برگزاری دومین هم اندیشی فعالان اقتصاد دانش بنیان و نوآوری با محوریت بررسی مسائل و مشكلات مالیاتی شركت های دانش بنیان در پژوهشگاه نیرو افزود: یكی از فعالیت ها، جذب افراد در دانشگاه ها و راه اندازی شركت های دانش بنیان است. اغلب این افراد در خارج از كشور در بخش مهندسی فعال بودند و بیشتر برای كار در شركت های دانش بنیان در حوزه مهندسی در كشور تمایل نشان داده اند.
ستاری با بیان این كه تسهیلات زیادی به این افراد اعطا نشده و دلیل بازگشتن نخبگان صرفا توجه صورت گرفته به آنها است، افزود: یك نخبه احتیاج به بستری برای فعالیت دارد، در جامعه ای كه بستر آن بر پایه دلالی و فروش منابع خام باشد، نخبه شكل نمی گیرد.

*** افزایش صادرات دارویی ایران به روسیه از سوی شركت های دانش بنیان
ستاری با اشاره به این كه در حوزه نانو، بایو و سلول های بنیادی فعالیت های خوبی داشته ایم و شركت های ایرانی در حوزه بیو تكنولوژی جزو بزرگترین شركت های منطقه هستند، افزود:در شرایط تحریم، 120 میلیارد دلار صادرات دارویی به روسیه داشتیم كه این رقم با شرایط ایجاد شده برای كشور به 500 میلیارد دلار خواهد رسید.
وی بیان كرد: اكنون در كشور شركت های خوبی در این حوزه داریم كه قابل رقابت با شركت های خارجی هستند. باید با استفاده از این پتانسیل ها با اقتصاد نفتی خداحافظی كرد و در زمینه تغییر روش های خود در اقتصاد نفتی گام برداریم. جز اقتصاد دانش بنیان برای توسعه كشور راهی وجود ندارد.
وی افزود: از ابتدای كار دولت یازدهم سعی بر این بوده است كه فرهنگ جدیدی به عنوان فرهنگ دانش بنیان در بحث اقتصاد وارد شود، اگر نفت بشكه ای 200 دلار هم شود، با فرهنگ و اقتصاد نفتی نمی شود اقتصاد كشور را نگه داشت .
ستاری بیان كرد: هم اكنون در كشور نزدبك به پنج میلیون دانشجو داریم، سومین تربیت كننده مهندس در دنیا هستیم، دیگر نمی شود با پول مفت نفت اقتصاد كشور را اداره كرد، مهمترین امر در این دوره اصلاح فرهنگ غلط اقتصاد ماست كه پایه آن منابع خام است، ما به دنبال اصلاح این فرهنگ غلط هستیم .
وی افزود: اقتصادی كه بر اساس پول مفت و منابع ارثی بخواهد شكل بگیرد، هیچگاه نوآور و كار آفرین نیست.
ستاری ادامه داد: در اقتصاد نفتی، ما پول نفت را به اقتصاد و كارخانه ها تزریق می كنیم، اگر نفت نباشد، تمام فعالیت صنایع می خوابد، در سال های گذشته ما صاحب تكنولوژی نبوده ایم بلكه كارخانه داری كرده ایم، هیچگاه به این فكر نكرده ایم كه صاحب تكنولوژی باشیم.
وی با بیان این كه دانشگاه نیاز كشوری است كه می خواهد فناوری داشته باشد و تولید كند، گفت: به واقع، كشوری كه تكنولوژی را وارد می كند و اسمش را انتقال فناوری می گذارد ، نیاز به دانشگاه ندارد.
وی همچنین گفت: فرهنگ نفتی باید در بحث پژوهش و آموزش خانواده ها اصلاح شود ، این فرهنگ در فكر و ذهن ما رخنه كرده است ، متاسفانه ما به این فكر نمی كنیم كه روی بچه هایمان سرمایه گذاری كنیم تا چهار سال آینده كارآفرین داشته باشیم.
ستاری افزود: در كشور مشكل قانون نداریم، اما این كه چطور تعابیرمان را از قوانین درست كنیم كه بتوانیم از آن استفاده كنیم مهم است .
وی یادآور شد: اقتصاد دانش بنیان، اقتصاد جوانان، مدیران زیر 30 سال و اقتصاد مغز است .

****دانشگاه ها نباید به پول دولت وابسته باشند
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان این كه لازم است دانشگاه ها در اقتصاد كشور نقش داشته باشند، افزود: دانشگاه ها نباید به پول دولت وابسته باشند، پول دولت برای شهریه دانشگاه است و درآمد دانشگاه ها باید از محل فروش پتنت، فروش مالكیت معنوی و انعقاد قراردادهای پژوهش تامین شود.
ستاری افزود: باید یاد بگیریم كه اقتصاد را از علوم انسانی بچرخانیم، 60 درصد اقتصاد دانش بنیان در علوم انسانی و نه فنی مهندسی است .
وی یادآور شد: دولت در زمینه اقتصاد دانش بنیان محكم است، ما به تنهایی نمی توانیم تغییرات ایجاد كنیم، این تغییرات با اتحاد دو هزار و 200 شركت دانش بنیان ایجاد می شود.
وی با اشاره به اینكه اقتصاد نفتی فرهنگ دانش بنیان را نابود كرده است، گفت: ما در كشور شركت هایی را در حوزه آی تی داریم كه 25 میلیون مشترك دارند، اگر می خواهیم فرزندان خود را در كشور نگه داریم، تنها راه آن اقتصاد دانش بنیان است .
به گفته ستاری، سرمایه های كشور جوانان آن هستند و نفت نیست، نفت هنگامی ارزش دارد كه ارزش افزوده آن به اضافه شود ، كارآفرینی در پایه اقتصاد نفتی یعنی استخدام ، استخدام برای جوانی كه نوآور است یعنی مرگ، از فرهنگ نفتی ثروت براساس مغز در نمی آید.
وی یادآور شد: در دوسال پیش هیچكس از اقتصاد دانش بنیان خبر نداشت، اما الان در اقتصاد دانش بنیان معافیت مالیاتی ، معافیت سربازی برای شركت های نوپا در نظر گرفته شده است.

*** داشتن دو دفترمالیاتی در شركت های دانش بنیان باید از بین برود
ستاری با اشاره به وجود یك فرهنگ غلط در تمامی شركت ها كه داشتن دو دفتر مالیاتی است، افزود: داشتن دو دفتر مالیاتی در شركت های دانش بنیان باید از بین برود و همه چیز شفاف باشد.
ستاری در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینكه پارك های علم و فناوری باید تقویت شود، بیان كرد: توسعه پارك های علم و فناوری در سال آینده تشدید می شود.
علمی **9340**1440**2017