شیراز- ایرنا- سرپرست پایگاه میراث جهانی پاسارگاد گفت:عمده مشكل ما در مجموعه جهانی پاسارگاد بحث پاركینگ خودروها بود كه مصوب شد برای ایام نوروز 95 از ورود خودرو به محوطه میراث جهانی پاسارگاد جلوگیری شود.

حمید فدایی دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان كرد: برای جابه جایی گردشگران در محوطه میراث جهانی پاسارگاد پنج دستگاه اتوبوس مستقر می شوند و مسافران و گردشگران نوروزی را به صورت رایگان در داخل محوطه جابه جا می كنند.
وی عنوان داشت: گردشگران با استفاده از این اتوبوس ها می توانند از آرامگاه كوروش، باغ پادشاهی پاسارگاد، كاخ دروازه، پل، كاخ بارعام، كاخ اختصاصی، دو كوشك، آب‌ نماهای باغ شاهی، آرامگاه كمبوجیه، ساختارهای دفاعی تل تخت، كاروانسرای مظفری و محوطهٔ مقدس دیدن كنند.
فدایی گفت: برای حل مشكل پاركینگ خودروها همچنین مكان هایی پیش بینی شده است.
وی اظهارداشت: مجموعه جهانی پاسارگاد پنج راهنمای گردشگری دائم دارد كه در ایام نوروز به دلیل انبوه گردشگران و نیاز به راهنمایان گردشگری، تعدادی راهنمای گردشگری درایام نوروز 95 به صورت افتخاری در این مجموعه مستقر می شوند و به مسافران نوروزی داخلی و خارجی كه از مجموعه جهانی پاسارگاد دیدن می كنند، خدمات ارایه می دهند.
سرپرست پایگاه میراث جهانی پاسارگاد گفت: این مجموعه در ایام نوروز از ساعت 7:30 صبح تا 18:30 دقیقه بعد از ظهر، پذیرای گردشگران و مسافران نوروزی خواهد بود كه احتمال افزایش ساعت بازدید از این مجموعه وجود دارد.
فدایی بیان كرد: كمیته های ستاد نوروزی این مجموعه تاریخی برنامه های ویژه ای را برای ایام نوروز 95 در این مجموعه جهانی تدوین كرده اند كه اجرا می شود كه در این زمینه هفت كمیته از جمله پشتیبانی، تبلیغات، بهداشت، امنیت و نیروی انتظامی تشكیل و برنامه های منسجمی برای رفاه گردشگران داخلی و خارجی این مجموعه تدوین شده است.
وی گفت: برای ایام نوروز 95 برنامه های فرهنگی ویژه ای از جمله اجرای سرودهای محلی، تئاتر و پهن كردن سفره هفت سین برنامه ریزی شده است كه تلاش می كنیم خاطره دلنشین و ارزشمندی را برای گردشگران این مجموعه فراهم كنیم.
فدایی بیان كرد: امسال نیز مانند سنوات گذشته سفره هفت سین در مجموعه جهانی پاسارگاد پهن می شود.
مجموعه میراث جهانی پاسارگاد، مجموعه ای از سازه های باستانی بر جای مانده از دوران هخامنشیان است كه در شهرستان پاسارگاد در استان فارس قرار دارد.
این مجموعه دربرگیرنده ساختمان هایی همچون آرامگاه كوروش، مسجد پاسارگاد، باغ پادشاهی پاسارگاد، كاخ دروازه، پل، كاخ بارعام، كاخ اختصاصی، دو كوشك، آب نماهای باغ شاهی، آرامگاه كمبوجیه، ساختارهای دفاعی تل تخت، كاروانسرای مظفری، محوطه مقدس و تنگه بلاغی است.
نام اصلی شهر پاسارگاد چیزی شبیه ' پَسَرگَد' بوده و نام پاسارگاد از اسم قبیله شاهان پارسی یعنی قبیله 'پاسارگاد' گرفته شده كه به معنای آنان كه گُرز گران می كشند.
سرزمین پارس، زادگاه هخامنشیان بود و خاندان پارس به رهبری كوروش دوم از سال 529 تا 559 پیش از میلاد بر ایران حكومت می كردند.
مجموعه میراث جهانی پاسارگاد، پنجمین مجموعه ثبت شده ایران است كه در سال 1383خورشیدی در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.
شهرستان پاسارگاد به مركزیت سعادت شهر در 110كیلومتری شمال شیراز واقع شده است.
استان فارس به دلیل داشتن بیش از سه هزار اثر تاریخی در فهرست آثار ملی و چهار اثر تاریخی در فهرست آثار جهانی یكی از مقاصد مهم گردشگری داخلی و خارجی در ایام مختلف سال به ویژه ایام نوروز است.
3002/ 1876