دزفول - ايرنا - رييس اداره دامپزشكي دزفول احداث كشتارگاه صنعتي در اين شهرستان را ضروري دانست و گفت:با احداث كشتارگاه صنعتي در شمال خوزستان امكان صادرات گوشت قرمز نيز فراهم خواهد شد.

به گزارش ايرنا محسن ورجاوند روز دوشنبه در نشست كارگروه كشاورزي،آب و كميته حفاظت از منابع طبيعي شهرستان دزفول در سالن جلسات فرمانداري افزود:با ساخت كشتارگاه صنعتي در اين شهرستان علاوه بر رعايت بهداشت،حفاظت از محيط زيست به دليل تبديل فاضلاب و ضايعات خام به مواد قابل استفاده ،امكان ذخيره سازي گوشت قرمز نيز فراهم مي شود.
وي افزود:در كشتارگاه سنتي دام روزانه كشتار مي شود و امكان ذخيره سازي محصول و در نهايت صادرات حتي يك كيلوگرم گوشت نيز وجود ندارد در حالي كه با احداث كشتارگاه صنعتي علاوه بر امكان صادرات گوشت ضايعات نيز دور ريخته نمي شود و به پودر گوشت،پودر استخوان،پودر خون تبديل مي شود كه اين مواد در حال حاضر از خارج كشور وارد مي شوند.
وي رونق دامداري و دامپروري منطقه را از ديگر مزاياي راه اندازي كشتارگاه صنعتي در دزفول خواند و گفت:در حال حاضر 16 مجوز دامداري صنعتي در دزفول وجود دارد كه از اين تعداد 2 مورد فعال اند و دو مورد ديگر نيز با وجود داشتن پروانه صنعتي بصورت سنتي فعاليت مي كنند.
ورجاوند گفت:چندين سال از اخذ مجوز كشتارگاه صنعتي در دزفول مي گذرد ولي تاكنون اين كشتارگاه احداث نشده است.
رييس اداره دامپزشكي دزفول اظهار كرد:در صورتي كه كشتارگاه صنعتي در دزفول راه اندازي شود كشتارگاه هاي سنتي ساير شهرهاي شوش،انديمشك ، لالي،گتوند و شوشتر نيز تعطيل مي شوند.
وي با اشاره به اينكه مجوز احداث كشتارگاه صنعتي در دزفول توسط كميته ساماندهي كشتارگاه ها در استانداري صادر شده است گفت:حداقل زمين لازم براي احداث اين كشتارگاه دو هكتار مي باشد كه بايد در اين خصوص با سرمايه گذار همكاري لازم صورت گيرد.
ورجاوند در خصوص فرآوري كود مرغي در دزفول نيز گفت:دزفول قطب مرغداري استان و منطقه غرب و جنوب غرب كشور مي باشد كه زنجيره توليد مرغ از جمله تعاون روستايي كشتارگاه پرورش طيور به غير از توليد كود مرغي در اين شهرستان وجود دارد.
وي گفت:كود مرغي عامل بيماري مي باشد و كنترل اين بيماري از جمله آنفولانزا دشوار است لذا كود مرغي بايد به دلايل ذكر شده فرآوري شود تا عوامل بيماري زاي آن گندزدايي و باكتري ها و قارچهاي آن از بين روند.
ورجاوند با اشاره به اينكه براي احداث كارگاه فرآوري كود مرغي در دزفول حدود 3 هكتار زمين نياز است خواستار همكاري ادارات در خصوص احداث اين كارگاه شد.
رحيم اسلامي زاده رييس مركز تحقيقات كشاورزي صفي آباد دزفول نيز بر ضرورت احداث كارگاه فرآوري كود مرغي در دزفول تاكيد كرد و گفت:با توجه به اينكه EC كود مرغي كه منبع نمك طعام است بالاست و مصرف آن در كوتاه مدت نيز مشكل ساز است لذا كارگاه فرآوري كود مرغي بايد احداث شود تا زنجيره توليد مرغ در دزفول تكميل شود.
وي با اشاره به اينكه بدون فرآوري كود مرغي خاك نيز خاصيت خود را از دست مي دهد گفت:سود بخش كشاورزي به صنايع تبديلي آن است در حالي كه كليه محصولات كشاورزي توليد دزفول بصورت خام ب فروش مي رسد.
در اين نشست مقرر شد موضوع احداث كارخانه فرآوري كود مرغي و كشتارگاه صنعتي دزفول در كارگاهي تخصصي مورد بررسي قرار گيرد.
7278/6068