تهران- ایرنا- مدیر شبكه مستند در مراسم رونمایی از نشان جدید این شبكه و اعلام برنامه های نوروزی آن گفت: از اصحاب رسانه و مردم می خواهم برنامه های ما را در نوروز قضاوت و با سال های گذشته مقایسه كنند.

به گزارش روز سه شنبه (18 اسفند) خبرنگار حوزه صداوسیمای ایرنا، امیر تاجیك در این مراسم با اشاره به نزدیكی پنجمین سالگرد تاسیس شبكه مستند؛ یعنی 26 اسفند و رونمایی از نشان جدید این شبكه گفت: به جای برگزاری مراسمی پرخرج تصمیم گرفتیم هزینه مراسم را به تولید اختصاص دهیم.
وی سپس از استفاده از لوگوی شبكه از 26 اسفند خبر داد و افزود: این لوگو به صورت متحرك (موشن گرافیك) طراحی شده است.
در ادامه قاسمی مشاور هنری سازمان صداوسیما نیز به اهمیت لوگو جدید اشاره كرد و گفت: در مورد نشان قبلی شبكه مستند این مساله وجود داشت كه شبیه لوگوی مجله نشنال جئوگرافیك است و از آنجایی كه نشان ها در دوره جدید صداوسیما از اهمیت تازه ای برخوردار شده اند امین اسكندری با نگاهی تازه متناسب برای فضای تلویزیونی این لوگو را طراحی كردند.
پس از رونمایی از این نشان توسط دو تن از كارمندان زن این شبكه، اسكندری هم در مورد نشان شبكه مستند گفت: نشان تلویزیونی به نظرمن باید قابلیت متحرك سازی داشته باشد، همچنین در این نشان از رنگ های زرد و طوسی استفاده كرده ایم كه به معنی وضوح و ثبات هستند؛ ضمن اینكه علامت بی نهایت دو بار در این نشان استفاده شده است.
***نوروز متفاوت شبكه مستند
در ادامه ابوالقاسم ناصری مدیر تولید این شبكه در مورد برنامه های نوروزی توضیح داد و گفت: اولویت های ما در برنامه سازی و تولید نگاه فرهنگی و در كنار آن گردشگری و برنامه های مفرح بوده است.
وی به بخشی از این برنامه ها اشاره كرد و افزود: مثلا در برنامه هنردستان به سراغ مشاغلی رفته ایم كه یا مغفول مانده اند یا اساتید آنها در انزوا به سر می برند؛ مثل تنورسازی و ... یا در مجموعه رو به زندگی به وضعیت معماری روستاهای بی نظیر در ایران پرداخته ایم كه گردشگری را ترویج می كند.
به گفته ناصری مستند میراث ایران نیز در دو قسمت سی دقیقه ای با نگاهی به میراث فرهنگی تولید شده كه از باستان شناسی های صورت گرفته در ایران و اسرار و ناگفته های تاریخی نكاتی را بیان می كند.
مختار هوشنگی مدیر تامین و پخش شبكه مستند نیز در مورد اینكه مستندهای تامینی خارجی یا داخلی با وسواس انتخاب شده اند گفت: برنامه های ما از 12 ظهر تا 12 شب پخش و در ادامه تا ظهر فردا بازپخش می شوند.
وی افزود: در بخش مستندهای خارجی سعی كردیم مستندهای به روزی را روی آنتن بفرستیم. ضمن اینكه فقط هم موضوع مهم نبود و ساختار هم برای ما اهمیت داشت و مثلا به همین دلیل مستند غاركن را در كنداكتور قرار داده ایم.
به گفته هوشنگی مستندهای این شبكه در موضوعاتی از جمله حیات وحش داخلی و خارجی، سینمای خارجی، تولیدی، مستندهای فاخر، مستند- سینمایی و آثاری مختص نوروز است.
تاجیك نیز ضمن اعلام اینكه بعضی از آثار تولید این شبكه برای اولین بار در ایام نوروز پخش می شوند گفت: یك مستند از ابراهیم اصغرزاده مستند ساز فقید ایرانی به نام سكوت طولانی نیز برای پخش روز ششم نوروز در نظر گرفته ایم. این مستند كه پیش از این سال 77 از تلویزیون پخش شده تولید مركز گسترش فیلمنامه نویسی و ساخته مرحوم اصغرزاده است كه در سانحه سقوط هواپیما سال 80 جان باختند.
***ادغام شبكه ها در دستور كار است؛ هنوز معلوم نیست كدام شبكه؟
تاجیك در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد ادغام شبكه های مستند و چهار در سال آتی گفت: یكی از هزینه های فراوان و پنهان در صداوسیما هزینه های فنی و پخش اچ دی است. وقتی قرار است شبكه ها برای پخش بهتر اچ دی شوند؛ ادغام شبكه ها به بهبود كار آنها می انجامد. اما هنوز معلوم نیست كدام شبكه ها ادغام می شوند و قرار است شبكه ای كه در جذب مخاطب و تولیدات موفق نبوده اند ادغام شوند.
فراهنگ**9157 ** 1569