غلامحسین پوریوسفی روز چهارشنبه درباره جزییات طرح تحقیقاتی خود به خبرنگار علمی ایرنا گفت: یخ زدگی بال هواپیما در كمترین اثر ممكن، كارآیی پرواز را كاهش می دهد و با وجود ارتقای سیستم های ضد یخ زدگی، هنوز سوانح هوانوردی ناشی از یخ زدگی بال هواپیماها در داخل و خارج كشور گزارش می شوند.
وی افزود: محرك های پلاسمایی، سیستم نوینی هستند كه سطح كنترل جریان سیال را مورد بررسی قرار می دهند و در دنیا مورد توجه و استقبال چشمگیری واقع شده، به طوری كه استفاده از آن در صنعت هوافضا در كشورهای مختلف درحال افزایش است.
پوریوسفی خاطرنشان كرد: محرك های پلاسمایی برای كنترل جریان روی انواع هواگردها و پرنده ها همچون پهپادها، هواپیماهای مسافری و تجاری و حتی موشك ها در حال نصب و استفاده است.
وی ادامه داد: هرچند این محرك ها كاربردهای گسترده ای در صنعت هوافضا دارند ولی من در پایان نامه دكتری خود، موضوع استفاده از محرك های پلاسمایی برای كنترل یخ زدگی بال هواپیما به صورت تجربی را مدنظر قرار دادم.
این محقق جوان توضیح داد: در این طرح تحقیقاتی، الگوی جریان و پارامترهای آیرودینامیكی ایرفویل یخ زده بازگشتی NACA 23012 برای حالت های پلاسما- روشن و پلاسما- خاموش، در زوایای حمله نزدیك به واماندگی و بعد از واماندگی، در عدد رینولدز Re=0.6×〖10〗^6 مطالعه شد و با ایرفویل بدون یخ مورد مقایسه قرار گرفت.
وی افزود: بعد از انجام آزمایشات، مشاهده شد كه با فعال شدن محرك پلاسمایی در بالادست توده یخ، زاویه واماندگی 2 درجه به تأخیر می افتد و ضریب برآی بیشینه ایرفویل یخ زده، حدود 6 درصد افزایش می یابد و همچنین، نسبت برآ به پسای ایرفویل یخ زده (L/D)، در زاویه حمله 16 درجه، حدودأ 100 درصد افزایش یافته است.
پوریوسفی بیان داشت: نتایج این تحقیق نشان داد كه فعال شدن محرك های پلاسمایی روی بال هواپیما می تواند عواملی را كه به پدیده واماندگی (stall) بر روی بال هواپیما منجر می شوند، به تاخیر اندازد و با رفع تاثیر یخ زدگی روی عملكرد آیرودینامیكی بال، خطر سانحه هوایی یا سقوط را از بین ببرد.
به گفته وی، نتایج این تحقیق كاربردی در ابعاد آزمایشگاهی به تایید مراجع علمی داخل و خارج كشور رسیده و در قالب چند مقاله علمی انتشار یافته است.
پوریوسفی درصدد است پروژه خود را روی مدل های واقعی، عملیاتی و پیاده سازی كند.
به گزارش ایرنا، رساله دكتری تخصصی غلامحسین پوریوسفی كه با راهنمایی دكتر 'مسعود میرزایی' با موضوع 'بررسی تجربی كنترل حباب جدایش لبه حمله بر روی یك ایرفویل یخ زده به وسیله محرك پلاسمایی' تهیه و نگارش شده است، پنجشنبه گذشته (13 اسفندماه) در پانزدهمین كنفرانس بین المللی انجمن هوافضای ایران به عنوان پایان نامه برتر كشوری در مهندسی هوافضا (آیرودینامیك) سال 1394 معرفی شد.
علمی**1055**2017
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۸
تهران- ایرنا- دانش آموخته دكتری هوافضا دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در پروژه خود موفق به طراحی و ساخت سیستم نوینی شد كه مشكل یخ زدگی بال هواپیما را كه می تواند منجر به سوانح هوایی یا سقوط شود، برطرف می كند.