تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۲

فرمهين - ايرنا - شهرستان فراهان از ظرفيت بالايي در رشته هاي مختلف ورزشي برخوردار است كه بسياري از اين پتانسيل ها به فعل نرسيده و در سايه كمبود منابع مالي و امكانات بارور نشده است.

ورزش نه تنها براي نشاط و شادابي انسان لازم است بلكه يكي از مولفه هاي اساسي در سلامت روح و جسم محسوب مي شود و نياز است كه تصميم سازان برنامه مناسبي را براي توسعه ورزش به عنوان يكي از شاخص هاي مهم تصميم سازي داشته باشند.
با بهره گيري از تمام نيروهاي انساني، امكانات موجود و برقراري تعامل با ديگر دستگاه‌ها مي توان در زمينه ترويج و توسعه ورزش گام‌هاي موثر برداشت كه شهرستان فراهان به اين مهم نياز جدي دارد.
رئيس اداره ورزش و جوانان شهرستان فراهان گفت: ورزش همگاني و نهادينه شدن تحرك در برنامه هاي زندگي از موضوعات مهم و مورد تاكيد مقام معظم رهبري است و توسعه آن در حلقه مديريتي اين شهرستان به عنوان يكي از اهداف اساسي مد نظر است.
مهرداد محمودي در خصوص مشكلات ورزش اين شهرستان افزود: يكي از معضلات حوزه ورزش فراهان كمبود مربي در رشته هاي مختلف است و تاكنون در 50 درصد از رشته هاي موجود مربي بومي پرورش داده شده اما با اين حال كمبود مربي در برخي رشته هاي كليدي مثل بوكس باعث شده ورزشكار نتواند از لحاظ آمادگي جسماني و اخلاق فني به طور كامل بهره مند شوند.
وي اظهار كرد: تشكيل 12 كلاس تئوري در اسفند ماه سال جاري از اقدامات انجام شده در حوزه مربي ورزشي در فراهان است كه اين كلاس ها در همه رشته ها در بخش مردان و زنان برگزار شده و هدف از برگزاري اين دوره ها پرورش و تقويت مربيان بومي بوده است.
محمودي بيان كرد: فراهان فاقد استخر است و تكميل استخر سرپوشيده اين شهرستان كه توسط يك خير آغاز شده و پيشرفت فيزيكي 50 درصدي دارد ، نيازي ضروري است.
ويبيان كرد:پيش بيني مي شود اين استخر كه زيرساخت مهم ايجاد ورزش هاي آبي است در سال آتي به بهره برداري برسد.
محمودي عنوان كرد: اعتبارات حوزه ورزش فراهان حدود 100 ميليون ريال است كه اين مبلغ بيشتر مربوط به ورزش همگاني بر حسب اولويت، تعداد حضور در مسابقات و رتبه هاست و به هيچ وجه پاسخگوي نياز هاي ورزشي اين شهرستان نيست.
رئيس اداره ورزش و جوانان شهرستان فراهان در خصوص ورزش همگاني اظهار كرد: اين فرهنگ بايد در بين افراد جامعه نهادينه شود تا افراد به سمت ورزش روي آورند، توسعه ورزش قهرماني نيز به عنوان يك سرمايه در اين شهرستان ضروري است و بايد براي توسعه ورزش حرفه اي برنامه ريزي جامع تري صورت پذيرد.
محمودي در خصوص مشكلات ورزش بانوان اين شهرستان افزود: كمبود تجهيزات، سالن ورزشي استاندارد، كارشناس ورزشي و مربي كارت دار در بخش هاي مختلف ورزشي از جمله مشكلات مطرح اين حوزه است كه براي رفع آن بايد مسئولان تلاش خود را به كار گيرند تا بستر مناسبي براي ورزشكاران علاقه مند به صورت حرفه اي فراهم شود.
رئيس اداره ورزش و جوانان شهرستان فراهان بيان كرد: ورزش بانوان اين شهرستان در رشته هاي جودو، واليبال،كاراته و بسكتبال داراي ظرفيت هاي بالايي است كه با برنامه ريزي،بستر سازي مناسب،تقويت و پرورش مربيان بومي مي توان در اين رشته ها وارد شد و موفقيت هاي چشمگيري كسب كرد.
وي در خصوص طرح هاي نيمه كاره ورزش اين شهرستان گفت: دو طرح نيمه كاره ستخر فراهان و سالن ورزشي روستاي دستجان از مهمترين طرح ها است كه تكميل سالن ورزشي اين روستا پنج ميليارد ريال اعتبار نياز است.
محمودي گفت: فراهان داراي دو سالن سرپوشيده،يك سالن چند منظوره و يك زمين چمن است كه اين مكان هاي ورزشي به طور كامل استاندارد نيستند و داراي نواقصي هستند اما با اين وجود سرانه فضاي ورزشي موجود در شهرستان فراهان دربخش خصوصي و دولتي يك متر 68صدم متر است كه اين شهرستان را رتبه سوم ورزش استان مركزي مركزي قرار داده است.
رئيس هيات فوتبال شهرستان فراهان نيز گفت: ورزشگاه شهرستان فراهان از نظر ابعاد، شكل و نوع چمن بهترين ورزشگاه استان مركزي است اما با مشكلاتي از قبيل نبود رختكن، سرويس بهداشتي كنار رختكن، جايگاه تماشاگر، فنس كشي دور زمين و نبود ماشين چمن زن بهره گيري از آن به طور كامل ميسر نيست.
محسن فرمهيني افزود: نياز به دستگاه چمن زن براي اين ورزشگاه ضروريست و بايد به عنوان اولويت در دستور كار قرار گيرد.
وي بيان كرد: حوزه ورزش بايد از سوي دستگاه هاي اجرائي جدي گرفته شود و امكاناتي كه مي تواند در اين حوزه در اختيار قرار گيرد روز به روز تقويت شود.
فرمهيني، ساخت زمين فوتبال گل كوچك در كنار پارك بازي شهرك هاي جديد كه توسط شوراي شهر براي توسعه و گسترش فرهنگ ورزش همگاني از سنين كودكي به خصوص در رشته فوتبال صورت گرفته است را از اقدامات مثبت اين عرصه است.
رئيس هيات فوتبال شهرستان فراهان اظهار كرد: تعداد ورزشكاران زن در مقطع جوانان در رشته فوتسال 18 نفر و مردان در مقطع جوانان و نوجوانان 150 نفر است كه در قالب پنج تيم سازماندهي شده اند.
رئيس هيات دوميداني نيز با توجه به نبود پيست استاندارد در اين شهرستان گفت: با وجود اين مشكل ورزشكاران اين رشته در دور زمين چمن و در شرايطي نامناسب به فعاليت و تمرين مي پردازند كه اين وضعيت مناسب يك ورزشكار حرفه اي نمي باشد.
علي شهبازي بيان كرد: نبود پشتيبان و توانايي نداشتن ميزباني مسابقات دوميداني به دليل نداشتن شرايط مناسب و كافي از مشكلات مطرح اين رشته ورزشي است.
وي افزود: اين رشته در شهرستان 85 ورزشكار سازمان يافته داراي كارت و بيمه ورزشي دارد.
رئيس هيات وشو شهرستان فراهان با توجه به درخشش وشو كاران فراهاني و شركت نوجوانان، جوانان و بزرگسالان اين رشته در مسابقات رسمي بيان كرد: اين حرفه با مشكلاتي از قبيل كمبود اعتبارات و نقدينگي،نبود اسپانسر و سيستم گرمايشي مناسب مواجه است كه مي طلبد مسئولان ذيربط تلاش هاي خود را براي رفع اين مشكلات به كار گيرند.
اميد محمدپور افزود: يكصد وشوكار سازمان يافته داراي كارت و بيمه ورزشي در دو بخش ساندو و تالو در اين شهرستان فعاليت مي كنند.
شهرستان فراهان داراي يكهزار و 1200 نفر ورزشكار سازمان يافته در رشته هاي مختلف ورزشي است كه از اين تعداد 250 نفر آنان را وزرشكاران زن تشكيل مي دهند.
گزارش از شيما كريمي
7114/6013/