كوالالامپور – ایرنا – گشت مرزی استرالیا شش مهاجر غیرقانونی بنگلادشی گرفتار در آبهای این كشور را با یك قایق ماهیگیری به اندونزی بازگرداند و بار دیگر نشان داد سیاست های سختگیرانه كانبرا علیه مهاجران غیرقانونی برگشت پذیر نیست.

به گزارش ایرنا، این حركت استرالیا روز پنجشنبه با انتقاد وزارت امور خارجه اندونزی روبرو شد كه مخالف سیاست های بحث برانگیز استرالیا است و هشدار داد چنین اعمالی می تواند در دریا خطراتی به همراه داشته باشد.
6 مرد و دو خدمه اندونزیایی هفته گذشته شهر 'كوپانگ' در شرق این كشور را به مقصد استرالیا ترك كرده بودند و می خواستند خود را از راه غیرقانونی به این استرالیا برسانند.
'جام ساهالا ماربون' یك مقام پلیس محلی، گفت: این افراد پس از سه روز در آبهای استرالیا با مشكل موتور قایق خود مواجه شده و قایق آن ها در حال غرق شدن بود كه توسط گشت مرزی استرالیا نجات یافتند.
كشتی استرالیایی این مهاجران غیرقانونی را در آب های اندونزی تحویل یك قایق ماهیگیری اندونزیایی داده است.
به نوشته روز جمعه تارنمای شبكه خبر آسیا، گشت مرزی استرالیا سوخت و تداركات در اختیار ماهیگیران گذاشته و از آنها خواسته است این مهاجران را به اندونزی بازگردانند.
خدمه قایقی كه قصد داشته این بنگلادشی ها را به استرالیا قاچاق كند در 'كوپانگ' اندونزی در بازداشت هستند و به اتهام قاچاق می توانند با حداكثر 15 سال زندان روبرو شوند.
استرالیا آذرماه امسال نیز 16 مهاجر غیرقانونی را از سه كشور پس از بازداشت به اندونزی بازگرداند.
اندونزی نسبت به اقدام استرالیا در بازگرداندن این مهاجران غیرقانونی اعتراض دارد و از سوی دیگر 'جولی بیشاپ' وزیر امور خارجه استرالیا، اندونزی را مقصر این جریانات می داند كه 'نتوانسته است امنیت مرزهای خود را تامین كند.'
در حال حاضر هزاران نفر از اتباع كشورهای مختلف كه قصد داشتند به صورت غیرقانونی وارد خاك استرالیا شوند و یا پناهجویی آنها پذیرفته نشده است در بازداشتگاه های استرالیا در كشور جزیره ای 'نائورو' و یا جزیره 'مانوس' در گینه پاپوا و یا خاك استرالیا بسر می برند.
كانبرا قصد دارد این مهاجران غیرقانونی را به اجبار به كشورشان بازگرداند و یا به كشور سوم منتقل كند و گفته می شود هم اكنون بیش از 9 هزار مهاجر غیرقانونی ایرانی و پناهجو در این دو بازداشتگاه و داخل خاك استرالیا بسر می برند كه كانبرا تلاش دارد آنها را به اجبار به ایران بازگرداند، اما جمهوری اسلامی ایران تاكید دارد این افراد از راه قانونی از كشور خارج شده و بازگشت آنها نیز باید داوطلبانه باشد.
مقامات جاكارتا نیز از سال 2013 كه 'تونی ابوت' سكان هدایت استرالیا را در دست گرفت و اكنون كه 'مالكوم ترنبول' نخست وزیر این كشور است، سیاست بازگشت مهاجران پناهجو از استرالیا به اندونزی را مورد انتقاد قرار داده و خواستار حل مشكل مهاجران از طریق سیاست منطقه ای به جای استفاده از روش های یك جانبه شده اند.
این سیاست كانبرا در حالی پیگیری می شود كه 'بان كی مون' دبیر كل سازمان ملل نیز از سیاست سختگیرانه استرالیا در مورد پذیرش مهاجران و پناهندگان و انتقال آن ها به بازداشتگاه های غیراستاندارد، ابراز نگرانی كرده و خواستار تجدیدنظر كانبرا در مورد این سیاستش شده است.
اندونزی چندی پیش در نشست حقوق بشر از استرالیا خواست 'تضمین كند موضوع پناهندگان و پناهجویان، مطابق با اصول بالی و مقررات حقوق بشری حل و فصل شود'.
آساق**1611