تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۳

ایلام - ایرنا - مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام گفت: خشكسالی های اخیر درختان بلوط منطقه رویشی زاگرس موجب زوال و خشكیدگی 18 میلیون اصله درخت در این ناحیه شده است.

به گزارش ایرنا، رضا احمدی روز شنبه در همایش عملی راهكارهای موثر در كاهش زوال و خشكیدگی بلوط در جنگل های زاگرس اظهار كرد: میزان خشكیدگی درختان بلوط به ترتیب وسعت خشكیدگی و آسیب در استان های ایلام، لرستان، كهكیلویه و بویراحمد، كرمانشاه، چهارمحال وبختیاری، همدان و خوزستان رخ داده است.
وی افزود: ایلام به خاطر شرایط و موقعیت جغرافیایی خاصی كه دارد بیشترین میزان خسارت و خشكیدگی بلوط را در بین دیگر استان های ناحیه رویشی زاگرس داشته و 104 هزار هكتار از اراضی جنگلی استان بین 75 تا 100 درصد خسارت دیده است.
وی اعلام كرد: تغییرات زیست محیطی، گرم تر شدن هوای زمین، استرس های محیطی، گرد و غبار، آلودگی، دخالت های عامل انسانی همچون چرای بیش از حد دام، زهكشی ضعیف و گازهای گلخانه ای از جمله مواردی است كه موجب ضعف فیزیولژیكی و تغییر در ارگانیسم و متابولیسم طبیعی درختان بلوط در سال های اخیر و در نتیجه زوال بخش عمده ای از این درختان شده است.
احمدی تاكید كرد: خشكیدگی درختان بلوط به تدریج موجب كاهش تنوع زیستی، تهدید امنیت غذایی، كوچ اجباری عشایر و روستاییان حاشیه جنگل ها، تغییر درمنابع آب شیرین و شور و ... منطقه می شود.
وی پیشنهاد داد برای كاهش روند خشكیدگی درختان بلوط در مواقع خشكسالی و كم باران، آب مورد نیاز این درختان به شیوه های مختلفی چون مدیریت هرز آب ها و افزایش سطوح آبگیر باران تامین شود.
وی همچنین تولید بذر سالم و كاشت انواع گونه های مقاوم بومی و واریته های بلوط ، انجام عملیات های مختلف بهداشت و سلامت جنگل و نیز تدوین برنامه های راهبردی برای تعدیل و مدیریت عوامل مستعد كننده زوال درختان بلوط را در كاهش روند خشكیدگی موثر دانست.
دبیر اجرایی همایش نیز هدف از برگزاری این همایش را ارائه راهكارهای عملیاتی برای جلوگیری از خشكیدگی درختان، كنترل و مبارزه با عوامل تسریع در زوال درختان و تبدیل این همایش به یك گفتمان ملی ذكر كرد.
فرهاد امینی ترویج و ترغیب اقشار مختلف مردم در مشاركت برای اجرای برنامه های مرتبط با خشكیدگی درختان بلوط و درگیر كردن مردم و به نوعی فرهنگ سازی و ایجاد دغدغه برای داشتن درختانی سالم در بین آحاد مختلف جامعه از دیگر رویكردهای این همایش است.
وی بررسی میزان توسعه پدیده زوال و خشكیدگی جنگل های بلوط، بررسی عوامل شكل گیری این پدیده، بررسی اثرگذارترین روش های مدیریت پدیده خشكیدگی درختان، نقش بسیج و مشاركت مردمی در مدیریت جنگل های بلوط و توانمندسازی بهره برداران و جوامع محلی از جنگل ها را از مهمترین محورهای این همایش ذكر كرد و از تدوین سند همایش در یك ماه و نیم آینده خبر داد.
7172/9002/1042