قم - ايرنا - مردم متدين شهر مقدس قم و زائران بارگاه ملكوتي حضرت معصومه(س) در شب شهادت دخت گرامي پيامبر اسلام(ص) حضرت فاطمه زهرا(س) با برگزاري آيين هاي عزاداري، اشك ماتم ريختند.

به گزارش ايرنا، مراسم عزاداري شب شهادت حضرت صديقه كبري(س) در حرم كبريايي حضرت فاطمه معصومه(س) با حضور زائران و دلسوختگان مكتب اهل بيت(ع) با اجراي برنامه هاي عزاداري و مديحه سرايي در حال برگزاري است.
شهر قم در اين شب ملكوتي يكپارچه سياهپوش و پرچم هاي مشكي در سراسر شهر برافراشته شده است و محبان اهل بيت(ع) با دلي شكسته و غمبار در گوشه و كنار اين شهر و در كنار مرقد مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) سوگنامه مي خوانند و اين گونه عشق و علاقه خود را به حضرت زهرا(س) نشان مي دهند.
امشب دسته هاي عزاداري و هيات هاي سينه زني و زنجير زني دل هاي دردمند خويش را به ضريح حرم مطهر حضرت معصومه گره زده اند و مداحان اهل بيت(ع) به مديحه سرايي و بيان رثاي زندگي يگانه دختر رسول خدا(ص) پرداخته اند.
عاشقان اهل بيت(ع) همنوا با مديحه سرايي مداحان با زمزمه هايي به ياد تنهايي حضرت فاطمه(س) در كوچه هاي بني هاشم اشك ريختند.
زائران حرم مطهر كريمه اهل بيت(ع) از نقاط مختلف كشور به قم آمده اند تا در اين شب غمبار به ساحت مقدس امام زمان(عج) و حضرت معصومه تسليت بگويند و اين گونه عشق و علاقه خود را به اهل بيت(ع) نشان دهند.
مسلمانان خارجي مقيم قم نيز در كنار دسته هاي عزداري و سينه زني با برگزاري آيين هاي سوگواري و عزاداري دست بر سينه گذاشته و به پيشگاه بانوي آب و آيينه عرض تسليت مي گويند و در غم از دست دادن مادر عالميان بانو فاطمه زهرا(س) اشك ماتم مي ريزند.
شهر مقدس قم همانند ساير نقاط ايران اسلامي، امشب عشق به اهل بيت عصمت و طهارت و اوج ارادت خود به يگانه دردانه پيامبر اسلام را بار ديگر به گونه اي زيبا و وصف ناشدني به نمايش گذاشت، در خيابان ها و كوچه ها ايستگاه هاي صلواتي برپا شده است و از زائران پذيرايي مي شود.
مسجد مقدس جمكران، دفتر مقام معظم رهبري در قم، بيوت مراجع تقليد، بقاع متبركه امامزادگان، مساجد و تكايا ميزبان دلدادگان فاطمي است كه بر سر و سينه زنان گوش جان به سخنراني مداحان در خصوص زندگاني گهربار دخت گرامي نبي مكر اسلام سپرده اند.
حضرت فاطمه (س) در سال پنجم پس از بعثت و در روز 20 جمادي الثاني در مكه و در خانه حضرت محمد(ص) پيامبر اسلام و حضرت خديجه(س) به دنيا آمد. نام مبارك آن حضرت، فاطمه است و از براي ايشان القاب و صفات متعددي همچون زهرا، صديقه، طاهره، مباركه، بتول، راضيه و مرضيه نيز ذكر شده است. ام الحسين، ام الحسن، ام الائمه و ام ابيها از جمله كنيه هاي اين بانوي مطهر اسلام است.
سراسر زندگاني صديقه طاهره(س)، مملو از مكارم اخلاق و رفتارهاي نمونه و انساني است، ايشان با امام علي(ع) پيشواي اول شيعيان ازدواج كرد و در تمام برهه هاي حساس زندگي در كنار امام اول شيعيان بود و از او حمايت مي كرد، ايشان در همسرداري و مهر مادري الگوي جهانيان است.
در دامن پاك فاطمه زهرا(س) دو امام بزرگوار و دو شخصيت ممتازعالم بشري، حضرت امام حسن(ع) مظهر حلم و وقار و حضرت امام حسين(ع) سرور شهيدان تربيت يافتند و سلسله امامت و ولايت را استمرار بخشيدند و نيز زينب كبري(س) حماسه ساز روز عاشورا كه پيام حسيني و حماسه عاشورا را در جهان اعلام كرد.
سرانجام حضرت فاطمه بر اثر شدت ضربات و لطماتي كه به او بر اثر هجوم به خانه‌اش و وقايع پس از آن وارد گشته بود، بيمار گشت و در بستر بيماري افتاد.
در ايام بيماري، فاطمه (س) روزي امام علي (ع) را فراخواند و آن حضرت را وصي خويش قرار داد و به آن حضرت وصيت نمود كه پس از وفاتش، فاطمه را شبانه غسل دهد و شبانه كفن نمايد و شبانه دفن كند و احدي از كساني كه در حق او ستم روا داشته‌ اند، در مراسم تدفين و نماز خواندن بر جنازه او حاضر نباشند.
سرانجام روز سوم جمادي الثاني سال يازدهم هجري دخت پيامبر، بر اثر حوادث ناشي از هجوم به خانه ايشان، دنيا را ترك نمود و به شهادت رسيد؛ در حاليكه از عمر مباركش بنا بر مشهور، 18 سال بيشتر نمي‌گذشت و بنا بر مشهور تنها 95 روز پس از رسول خدا در اين دنيا زندگي نمود. ك/4
8138 / 1175