تهران – ایرنا – مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران با تاكید براین كه گوشت قرمز مورد نیاز شب عید و ایام نوروز تامین است و كمبودی در این باره وجود ندارد ،پیشنهاد داد: شركت پشتیبانی امور دام برای تنظیم بازار گوشت قرمز شب عید و ایام نوروز و جلوگیری از افزایش قیمت این محصول هرچه سریعتر ذخایر خود را به بازار عرضه كند.

علیرضا عزیزالهی روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا هرگونه افزایش قیمت گوشت قرمز را متاثر از بالا رفتن تقاضا و سودجویی دلالان و واسطه گران عنوان كرد و افزود: افزایش و كاهش قیمت این محصول ارتباط چندانی به تولید و عرضه آن ندارد زیرا این محصول به اندازه كافی در كشور تولید و بخش دیگر آن از طریق واردات تامین می شود.
وی خاطرنشان كرد: اكنون قیمت هركیلوگرم دام زنده گوسفندی و بزی در محل دامداری های كشور بین 115 تا 120 هزار ریال و گوساله حدود 130هزارریال است، درحالی كه در چند ماه گذشته قیمت هركیلوگرم دام زنده گوسفندی بین 105 تا 110 هزارریال و گوساله 120 هزار ریال بود و تفاوت چندانی نداشته است.
عزیزالهی بیان كرد: افزایش تقاضا در روزهای پایانی سال به طور طبیعی قیمت محصولات را نیز بالا می برد اما قیمت دام زنده گوسفندی و بزی و گوساله افزایشی نداشته است .
مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران، شركت پشتیبانی امور دام را متولی تنظیم بازار محصولات پروتئینی دانست و اضافه كرد: بنابراین انتظار می رود برای تنظیم بازار شب عید و ایام نوروز این شركت ذخایر گوشت قرمز خود را كه بخشی از تولید های داخلی و بخشی از واردات تامین شده است را به بازار عرضه كند.
وی ادامه داد: اكنون حدود 900 هزار تن گوشت مورد نیاز كشور از تولید داخلی است و بین 100 تا 120 هزار تن آن از طریق واردات تامین می شود و این امر بیانگر آن است كه مطابق با سرانه مصرف، كمبودی در این بخش وجود ندارد.
عزیزالهی با بیان اینكه برای ما فروش دام زنده ملاك عمل است، افزود:عوامل مختلف از زمانی كه دام زنده از دامدار خریداری می شود، مانند هزینه های حمل و نقل، كشتارگاه و وجود دلالان و واسطه گران است كه بر قیمت این محصول تاثیر بسزایی دارند.
مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران عنوان كرد: میزان گوشت تولیدی و وارداتی كشور در حدی است كه مصرف مورد نیاز داخل را تامین كند فقط در مواقعی همچون ماه رمضان و ایام نوروز به دلیل افزایش تقاضا، اندكی قیمت دام زنده افزایش می یابد اما متاسفانه به دلیل حضور واسطه گران و دلالان این محصول، گران به بازار عرضه می شود.
عزیزالهی اضافه كرد: دام زنده از سالیان گذشته به صورت قاچاق از كشور ما خارج می شد بنابراین صادرات آن تاثیری بر افزایش نرخ گوشت قرمز در بازار داخلی ندارد.
به گزارش ایرنا، طبق آمار قیمت گوشت در هفته پایانی اسفندماه، این روزها قیمت هركیلوگرم گوشت گوسفندی از340هزار ریال به 448 هزار ریال ، گوشت گوساله از 350 هزارریال به405 هزار ریال و هركیلوگرم گوشت چرخ كرده از 340 هزار ریال 395 هزارریال رسیده است.
درحال حاضر 50 میلیون راس دام گوسفندی، 20 میلیون راس دام بزی و 9 میلیون راس دام سنگین در واحدهای دامداری و دامپروری كشور تولید می شود.
اقتصام(4)9186** 1701