سنندج- ایرنا- شهردار بانه گفت: مراسم و آیین های نوروزی امسال در بانه متفاوت تر از سال های قبل با اجرای موسیقی، رقص های محلی (هل پرین) و اجرای نمایش برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا بابك رستم پور شامگاه دوشنبه در جلسه هماهنگی مراسم های نوروزی با حضور اعضای شورای و نمایندگان سمن های شهرستان بانه كه در سالن جلسات شورای اسلامی شهر بانه برگزار شد، افزود: در ایام نوروز مراسم فرهنگی و هنری مختلف شاد با همكاری شهرداری، شورای اسلامی، اداره ارشاد اسلامی بانه، اداره میراث فرهنگی و انجمن های مردم نهاد برگزار می شود.
شهردار بانه اظهار كرد: هر شب در سالن مجتمع فرهنگی و هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بانه مراسم های فرهنگی و هنری ویژه نوروز سال 95 برگزار می شود.
رستم پور با بیان اینكه شهرستان بانه به عنوان شهر پاساژها شناخته شده و بیشتر مسافران به هدف خرید ارزان مهمان ما می شود، خاطر نشان كرد: شهرستان بانه دارای فرهنگی غنی و آداب رسومی قدیمی است كه باید مسافران نوروزی را با این فرهنگ و آداب رسوم نیز آشنا كنیم.
وی گفت: مراسم های نوروزی در دامنه كوه های آربابا و بابوس برگزار می شود كه یكی از مراسم ها برپایی آتش نوروزی و رقص موسیقی محلی است كه امیدواریم با فراهم شدن شرایط آب و هوایی مراسمی شاد و در خورشان شهروندان و مسافران برگزار كنیم.
وی در ادامه افزود: یكی دیگر از برنامه های ویِژه نوروزی تور رایگان بانه گردی ویژه مهمانان نوروزی است كه در همین راستا پنج دستگاه مینی بوس به صورت رایگان در اختیار مهمانان نوروزی قرار می گیرد.
در ادامه جلسه در راستای اجرای هرچه بهتر مراسم های نوروزی كمیته های اجرای مراسم های نوروزی تعیین شد و مدیران هر كدام از كمیته ها انتخاب شدند.
یكی از جاذبه های مهم شهرستان بانه وجود طبیعت بكر و دست نخورده است در این راستا می توان به دشت سورین، روستای شوی، روستای نجنه، آب گرم سالوك، طبیعت بسیار زیبای روستای مجسه، روستای هفتاش و كوه های بسیار زبیای آربابا، بابوس جنیره، اشاره كرد.
قرآن تاریخی روستای شوی و قرآن تاریخی روستای هفتاش نیز از جمله آثار تاریخی بانه است.
بانه در 242 كیلومتری غرب سنندج مركز استان كردستان واقع شده است.
7469/6108