نوشهر- ایرنا - شهرستان های غرب مازندران به دلیل جاذبه های تفریحی، گردشگری و تاریخی از موقعیت ممتاز برای مسافران نوروزی برخوردارند و به همین خاطر مسئولان با ایجاد امكانات لازم تلاش كرده اند تا مسافران در این منطقه اقامت خوبی داشته باشند.

این منطقه تاریخی و گردشگرپذیر از یك سو بزرگ ترین دریاچه جهان با امواج آبی به رویش آغوش گشوده و از سوی دیگر جنگل های پهن برگ هیركانی و كوه های سربه فلك كشیده البرز مركزی مانند تخت سلیمان و علم كوه كلاردشت سربه سینه آسمانش می سایند.
دراین منطقه مردمانی زندگی می كنند كه سخاوت را از خاك ، صلابت را از كوه و یكرنگی را از دریا با جان خویش آمیخته اند و در ساده زیستی و میهمان نوازی از دیرباز زبانزد بوده اند.
همه ساله در روزهای مختلف سال بویژه در نوروز شمار زیادی از مسافران بدلیل برخورداری شهرستان های ساحلی غرب مازندران از جاذبه های طبیعی و گردشگری مانند جنگل ، جلگه و دریا شهرستان های غرب استان را برمی گزینند.
نور، نوشهر، چالوس، عباس آباد، تنكابن، رامسر و كلاردشت از شهرستان های غرب مازندران به شمار می آیند كه از مدت ها پیش با توجه به به برنامه ریزی های صورت گرفته از سوی مسئولان ذیربط آماده ارائه خدمات مطلوب به مسافران نوروزی هستند.
دراین میان، چالوس با برخورداری از سابقه تاریخی، یكی از شهرهای مهم از لحاظ گردشگری با جاذبه هایی همچون كاخ چایخوران، اجابیت، دریاچه ولشت، بوستان جنگلی فین و تله كابین نمك آبرود است.
*** شهرك گردشگری تله كابین نمك آبرود
این شهرك در ضلع غربی حاشیه مسیر 12 كیلومتری چالوس - تنكابن واقع شده و از امكاناتی مانند تله كابین ، پیست دوچرخه سواری ، رستوران پایین و بالای كوه ، هتل های پنج ستاره ، فروشگاه های مختلف و دریاچه برخورداراست.
مجموعه تله كابین به طول مسیر حدود 200 متر كمتر از 15 دقیقه مسافران را از نواحی جلگه ای ساحلی به ارتفاع حدود 1050 متری كوه مدون می رساند.
***دریاچه ولشت مرزن آباد چالوس
دریاچه ولشت چالوس به عنوان یكی از زیباترین دریاچه های كشور با عمق ‎ 17تا ‎ 28متری درارتفاع یك هزارمتری از سطح دریای خزر در منطقه كوهستانی تخت سلیمان، دامنه شمالی رشته كوه البرز و در فاصله حدود 35 كیلومتری جنوب غربی چالوس روستای سنار بخش مرزن آباد قرار دارد.
این دریاچه درسال 1388 در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسید و جزء 10 دریاچه آب شیرین كشور و محیطی برای زیست ماهیان، پرندگان و دیگر گونه های ارزشمند جانوری است.
حجم آب این دریاچه دومیلیون مترمكعب و گستره آن حدود 24 هكتاراست و آب موجود درآن نیز از چندین چشمه جوشان در بستر آن تامین می شود.
صرف نظر از زیبایی های چشم نواز دریاچه، آب و هوای خنك كوهستانی و طبیعت بكر پیرامون آن در این بهشت زمینی، رنگین كمانی از مناظر زیبای طبیعت الهی را می توان در این منطقه نظاره گر بود.
*** نوشهر
شهرستان ساحلی نوشهر نیز از دیگر مناطق گردشگرپذیرغرب مازندران است كه با برخورداری از راه ارتباطی دریایی به كشورهای حاشیه دریای خزر ، فرودگاه و نزدیكی به پایتخت در تمام ایام سال بویژه نوروز موقعیتی خوب برای پذیرایی از میهمانان نوروزی دارد.
این شهرستان با برخورداری از جاذبه ‌های گردشگری، امكانات اقامتی، پذیرایی و تفریحی مانند منطقه نمونه گردشگری ساحل سیترا، بوستان جنگلی و ساحلی سی سنگان، موزه مردم شناسی كندلوس، دیوچشمه، باغ گیاه شناسی و غارچیلك چلندر به عنوان قطب گردشگری كشور مطرح است.
* ساحل سیترا
منطقه نمونه گردشگری و اقامتی ساحل سیترا با گستره حدود 19 هكتار از امكاناتی نظیر پیست كارتینگ ، سینما چهاربعدی ، قایق موتوری ، پدالو ، جت اسكی ، رستوران دریایی ، نمازخانه ، سرویس های بهداشتی و واحدهای اقامتی در حوزه شهری نوشهر واقع است.
طبق آمار در نوروز سال گذشته این منطقه به طورمیانگین شاهد ورود دست كم شش هزار مسافر بود و جزء یكی از مناطق ساحلی شاخص و منحصربفرد مازندران محسوب می شود.
* باغ گیاه شناسی
این باغ از لحاظ وسعت و قدمت دومین باغ گیاه شناسی در كشور به شمار می رود بنحوی كه به علت وجود گونه های منحصربفرد گیاهی شهرت جهانی پیدا كرده است و هرسال شمار زیادی از محققان و دانشجویان رشته های مختلف از این باغ دیدن می كنند.
حدود 650 گونه متنوع در این باغ با گستره حدود 35 هكتاری وجود دارد و مهم تر از آن حدود 14هزار نمونه گیاهی را به شیوه علمی جمع آوری و تهیه می كنند.
این جاذبه طبیعی درسال 1385 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و شمار زیادی از گردشگران نیز از آن دیدن می كنند.
*مجتمع فرهنگی سیاحتی كندلوس
برای رسیدن به كندلوس از شهرستان چالوس در مسیرگردشگری كندوان بایدگذشت و در كیلومتر ‎ 25چالوس به كرج به دوراهی كجور می رسید كه تا كندلوس ‎15 كیلومتر فاصله دارد.
روستای زیبای كندلوس با آب و هوای ییلاقی در دامنه های سبز وخرم رشته های كوههای البرز در منطقه كجور نوشهر واقع شده است.
جالب ترین قسمت این مجموعه موزه مردم شناسی و باستان شناسی بوده كه در یك بنای زیبا كه با الهام از داستانهای شاهنامه ساخته شده می باشد. دراین موزه اشیای مختلف و ارزشمندی از دورانهای مختلف تاریخی و از آداب و رسوم منطقه به نمایش گذاشته شده است. همچنین مزارع گیاهان دارویی كندلوس با فرآورده های بسیار متنوع از دیگر جاذبه های این منطقه باشد.
*دیو چشمه
این چشمه در مسیر كجور قرار دارد و پس از طی ‎ 24كیلومتر از ابتدای دو راهی چالوس به كجور به این منطقه می رسد.
چشمه زیبا و پرآب دیوچشمه واقع در فضایی مشجر از اماكن مهم جذب مسافر بوده كه همه ساله پذیرای هزاران گردشگر است.
*بوستان جنگلی سی سنگان
این بوستان با قدمت در ‎ 30كیلومتری شرق نوشهر و در مجاورت دریا و جاده ارتباطی نوشهر به نور قرار داشته و یكی از زیباترین بوستانهای شمال كشور محسوب می شود. ساحل زیبای دریا در مجاورت آن و تنوع پوشش گیاهی این بوستان رابه عنوان یكی از جاذبه های طبیعی ممتاز ساخته است.
***شهرستان رامسر
این شهرستان نیز با زیبایی وصف ناپذیر درمنتهی الیه غرب استان مازندران در دامنه جنگلی و زیبای البرز و سواحل رویایی دریای خزر قرار دارد و با برخورداری از جاذبه های گردشگری و امكانات اقامتی، پذیرایی وتفریحی با لقب عروس شهرهای ایران به عنوان قطب مهم گردشگری در كشورمطرح است.
وجود قله های مخروطی شكل با پوشش انبوه گیاهان متنوع، باغات مركبات، چای، مزارع برنج، برخورداری از ساحل زیبا، مناطق ییلاقی خوش آب و هوا، منابع فراوان آبهای گرم معدنی، وجود فرودگاه و هتلهای قدیم و جدید این شهر را یكی از شهرهای منحصر به فرد تبدیل كرده است.
هتل قدیم رامسر
این هتل با معماری بسیار زیبا در مركز شهر در دامنه كوههای مشجر و فضای سبز با محوطه سازی چشم نواز واقع شده ودر سال ‎ 1317شمسی مورد بهره برداری قرار گرفته است.
زیربنای این هتل حدود پنج هزار متر مربع در سه طبقه به لحاظ نوع معماری ، زیبایی، موقعیت مكانی و تجهیزات یكی از مشهورترین هتل های خاورمیانه به شمار می رود.
* آبهای گرم معدنی
مناطق وسیعی از مركز شهر رامسر ازآبهای گرم معدنی با انواع خواص طبی و درمانی برخوردار بوده كه گردشگران زیادی از این آبها بهره مند می شوند.
وجود این آب گرم ها در نزدیكی ساحل دریا ویژگی منحصر به فردی را به رامسر بخشیده است.
البته در فاصله پنج كیلومتری جنوب شرقی رامسر در شهرهای كتالم و سادات محله نیز چند وان و استخر آب گرم معدنی وجود دارد كه برای درمان بیماریهای پوستی، رماتیسم و دردهای عصبی و عضلانی سودمند است.
* بوستان جنگلی صفارود
مسیر دسترسی به این بوستان از ابتدای جاده جواهرده در میدان غربی شهر رامسر آغاز و پس از طی ‎ 9كیلومتر و عبور از مسیری زیبا به این پارك در كنار رودخانه صفارود می رسد.
این بوستان در میان دره و در پایین جاده قرارگرفته كه پله هایی نیز برای ورود به آن از جاده ساخته شده است و وجود جنگل، رودخانه، آب معدنی، آب و هوای مطبوع به این مكان جلوه خاصی بخشیده است.
* روستای جواهرده
جواهرده در ‎ 27كیلومتری رامسر و در ارتفاع 2000 متری از سطح دریا قرار گرفته و مسیر دسترسی به جواهرده از منتهی الیه غربی شهر رامسر بوده كه با عبور از میان كوههای مشجر و در امتداد رودخانه صفارود این منطقه ییلاقی خودنمایی می كند.
روستای جواهرده درفصل تابستان به لحاظ برخورداری از آب وهوای خنك مورد استقبال گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته و امكانات اقامتی در این منطقه برای گردشگران فراهم است.
روستای جواهرده علاوه بر زیبایی های فراوان طبیعی و دارا بودن چشمه سارها از قدمت تاریخی تیز برخوردار بوده كه وجود گورستانهای گبری در آن گویای قذمت تاریخی این مكان است.
* قله ماركوه
قله ماركوه مخروطی شكل، مشجر و جدا شده از سلسه جبال البرز بوده كه در فاصله شش كیلومتری شرق رامسر و سه كیلومتری ساحل دریا و محور ارتباطی تنكابن به رامسر واقع شده است.
این كوه صخره ای با وسعت ‎ 600هزار مترمربع با انواع درختچه ها، درختان انجیلی، بلوط، شمشاد و ازگیل پوشیده شده و ارتفاع قله از سطح دریا حدود ‎ 500متر بوده كه احداث ‎ 340پله در ضلع جنوبی كار صعود را آسان می كند.
وجود شهر كتالم، چشم اندازهای زیبای آن به دریا، مزارع برنج و باغات چای و مركبات در شمال قله، تسلط به تپه ها و ارتفاعات سرسبز البرز و روستاهای اطراف و رودخانه نسارود در شرق به این مكان موقعیتی ویژه بخشیده است.
در بلندترین نقطه ماركوه بقایای یك قلعه برجای مانده كه احتمالا محیط دیده بانی حاكمان قدیم منطقه بوده است.
* كاخ موزه (موزه تماشاگه خزر)
این موزه در محل كاخ سلطنتی رامسر و در مجاورت غرب هتل بزرگ قرار داشته كه علاوه بر اشیایی كه به نمایش گذاشته ساختمان كاخ نیز دیدنی است.
این بنا در اوایل دوران پهلوی در میان باغی بزرگ باشیوه معماری اروپایی ساخته شده است، سنگهای مرمر سفیدرنگ در تزیینات خارج بنا و ستونها ومجسمه حیوانات بكار رفته به این كاخ جلوه ای ویژه بخشیده است.
هم اكنون آثاری از هنرمندان مشهور ایران و جهان شامل مجسمه های برنزی و سنگی، تابلوهای نقاشی و فرش در این كاخ در معرض دید عموم مردم قرار دارد.
*** شهرستان تنكابن
شهرستان تنكابن واقع در غرب مازندران با تركیبی متنوع از جاذبه های مانند دریا، دشت ، جنگل و كوهستان برای انواع تورها و انگیزه های مختلف مناسب است.
زیبایی های طبیعی و رویایی دوهزار و سه هزار، آب وهوای مطبوع ییلاقی وچشم اندازهای خیره كننده ساحلی این شهرستان را به مركز جذب گردشگر تبدیل كرده است.
قله سیالان، اثر طبیعی خشكه داران، ساحل زیبای دریا، منطقه ییلاقی سه هزار، آب گرم معدنی فلكده، آبشار فرهادجوی، دشت دریاسر، غاردانیال وپارك چالدره از مهمترین جاذبه های این شهرستان است.
نشتارود و خرم آباد از توابع این شهرستان است كه بهترین محل برای اقامت و یا تفریح گردشگران است.
* منطقه ییلاقی سه هزار
مسیر دسترسی تنكابن به خرم آباد پس از عبور از قلعه گردن به سمت جنوب امتداد یافته و دوراهی ˈلتاكˈ در جنوب شرقی وارد یك جاده خاكی می شود كه به طرف منطقه زیبای سه هزار ادامه پیدامی كند.
دره سه هزار منطقه ای بكر، زیبا با چشم اندازهای بدیع، چمنزارها،جنگلهای مرتفع و جلگه ای، رودخانه پرآب سه هزار یك مجموعه گردشگری و طبیعی كم نظیر در ایران است.
در آن آثاری از زندگی انسانها در گذشته های دور بر جای مانده است.
آب و هوای مطبوع به همراه آبشارها و چشمه های آب گوارا و آرامش رویایی این منطقه برای گروههای گردشگری مشتاق مناسب است.
پس از طی كردن مسافتی حدود ‎ 35كیلومتر با وسیله نقلیه در دو كیلومتری شمال شرق روستای میان رود درغرب رودخانه پرور آب معدنی شلف قرار داشته كه برای درمان بیماریهای مختلف مانند امراض كلیوی ، سوهاضمه و نقرس، امراض پوستی و درد رماتیسم مفید است.
* آبشار فرهاد جوی
جاده آسفالته دوهزار و سه هزار كه از تنكابن آغاز می شود پس از عبور از خرم آباد به مسافت دو كیلومتر به منطقه قلعه كردن می رسد كه منظره جالبی را در دامنه ارتفاعات كوتاه وجنگلی ازجلگه و دریای تنكابن به نمایش می گذارد.
این محل با تنكابن هشت كیلومتر فاصله داشته و در كنار جاده از تونل انحرافی و تاریخی ˈقلعه تنكاˈ كه آب ˈ ولمرود ˈ را به رود سه هزار متصل می كند آبشاری به ارتفاع ‎ 10متر دارد كه محیطی زیبا را برای استراحت مسافران بوجود آورده است.
*بوستان جنگلی چالدره
این بوستان جنگلی در ‎ 18كیلومتری مسیر تنكابن به دوهزار و در كنار جاده قرار دارد و مسیر آن آسفالته است.
پارك زیبای چالدره با ‎ 92هكتار مساحت درمیان دلتای دو رود دوهزار و سه- هزار و محل اتصال آنها قرار دارد.
سرویس های بهداشتی، توقفگاه اتومبیل، آب و برق، آلاچیق از جمله امكانات این بوستان است.
امامزاده قاسم دوهزار، بقعه آقا شیرعلی خرم آباد، بقعه میرشمس الدین تنكابن ، بقعه ایوب پیغمبر، بقعه صالح بن علی و امام زاده سید حسین شیرود ازجمله بقاء متبركه تنكابن است.
قلعه تنكا در قله كردن تنكابن، ساختمان شهرداری، ساختمان شهربانی، پل آجری قله كردن، پل لپاسرو شاه نشین دشت توسا، قلعه توسا و مركز تحقیقات مركبات كترا از جمله آثار تاریخی شهرستان تنكابن است.
***شهرستان عباس آباد
شهرستان تازه تاسیس عباس آباد واقع در غرب مازندران از دیگر نقاط گردشگری این منطقه است كه غار دانیال آن از جمله آثار طبیعی منطقه است كه گردشگران را به خود فرا می خواند.
*غار دانیال
این غار ریبا در ارتفاعات مشرف به سلمانشهر قرار دارد، سلمانشهر در ‎30 كیلومتری شرق تنكابن در مسیر ارتباطی كنار چالوس به تنكابن قرار دارد.
این شهر در ساحل زیبای خزر واقع شده و مسیر دسترسی به غار دانیل از وسط شهر و از خیابان میانی شهر و محور ارتباطی در محل میدان مركزی شهر جدا و وارد خیابان دری گوشه می شود.
این خیابان در ادامه از شهر خارج شده و به طرف جنوب و دامنه های زیبای البزر ادامه پیدا می كند و در خاتمه به روستای ˈچاریˈ می رسد و از وسط رود چاری گذشته و پایان می یابد.
كل فاصله شهر عباس آباد با روستای چاری چهار كیلومتر بوده و با پای پیاده یك ساعت زمان لازم است تا با عبور از ارتفاعات زیبا و جنگلی به دهانه غار رسید.
داخل غار بسیار سرد بوده و آب گوارا و سردی هم داخل غار جاری است. مواد آهكی چكیده از سقف غار منظره زیبایی داشته و پهنای غار از دو تاپنج متر متغیر بوده و طول آن نامعلوم است.
شباهت های زیادی بین این غار و غاز علی صدر همدان وجود دارد و این محل مكان مناسبی برای گردشگران است.
***شهرستان نور
گستردگی شهرستان از ساحل دریا تا ارتفاعات البر میانی، وجود تنوع آب و هوایی رودخانه ها و آبشارهای طبیعی همراه با آثار تاریخی و باستانی اعتبار ویژه ای به شهرستان نور بخشیده است.
این شهرستان با وجود سلسه جبال البرز و شالیزارهای وسیع یكی از باصفا- ترین و خوش آب و هواترین مناطق كشور بوده كه همه ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی از آن دیدن می كنند.
وجود دریای خزر، تپه های سرسبز، آبگرم معدنی، آبشارهای زیبا، مجسمه های سنگی، چشم هر بیننده ای را به خود خیره می كند.
*بوستان جنگلی نور
بوستان جنگلی نور در كیلومر پنج نور به محمودآباد و در شرق نور بامساحت چهار هزار هكتار ار اویل دهه ‎ 50شمسی مورد بهره برداری قرار گرفته و ازنظر وسعت یكی از بزرگترین بوستانهای خاورمیانه است.
رستوران مجهز و زیبا، آلاچیق های متعدد چوبی، پارك بازی كودكان، مسجد، سرویس بهداشتی و زمین ورزش ازجمله امكاناتی بوده كه این منطقه را به یكی از تفرجگاهها و اتراق گاههای مهم شمال ایران مبدل كرده است.
طول ساحل شهر نور حدود ‎ 23كیلومتر است كه به علت دارا بودن ساحل ماسه ای ، عمق كم، حرارت مطلوب، آب با املاح پایین، ساحل سازی مناسب، ایجاد طرح های مناطق شنا برای مردان و زنان و امكانات رفاهی همه ساله در فصل تابستان مسافران زیادی را به خود جلب می كند.
*آبشار آب پری
برای رسیدن به آبشار آب پری باید فاصله پنج كیلومتر شهر نور تا شهر رویان را پیمود، یك خیابان در وسط شهر كوچك رویان در حاشیه غربی پل و رودخانه به طرف جنوب از مسیر اصلی نور به نوشهر جدا می شود كه پس از آسفالت هشت كیلومتری در كنار رودخانه، كوه و دره جنگلی به آبشارآب پری می رسد.
این مسیر به ˈ گلندرود ˈ یا ˈ سوردارˈ معروف بوده و جریان آب در شیب سنگی به ‎ 60درجه كوه منظره زیبایی را ایجاد كرده و وجود دانه های سنگی در پایین جاده به طرف دره و وجود درختان جنگلی منظره رویایی را پدید آورده است.
*یوش و زادگاه نیما یوشیج
یوش در فاصله پنج كیلومتری غرب بلده و در مسیر منتهی به جاده كندوان كه علاوه بر جذابیت های طبیعی فراوان به دلیل وجود زادگاه زیبای نیما یوشیج شاعر معروف و نوپرداز معاصر كه مقبره وی نیز همواره مورد استقبال ادب دوستان جهان است قرار دارد.
خانه نیما كه آرامگاه وی نیز بوده از بناهای اواخر دوره صفویه است كه با ویژگیهای سنتی منطقه كوهستانی نور ساخته شده و با پلان مربع شكل دارای یك حیاط مركزی و اتاقهای متعدد در اطراف حیاط است.
عناصر تزیینی آن شامل آجركاری، گچ بری، رنگ كاری، خراطی، ارسی های زیبا و آیینه كاری از زمره آثار مهم كشور می باشد.
*آبگرم معدنی لاویج
این آبگرم در روستای لاویج در ‎ 25كیلومتری جنوب چمستان در میان دره های جنگلی و زیبای البرز قرار دارد. این آبگرم به دلیل خواص بالای درمانی برای دردهای استخوان و مفاصل و بیماریهای پوستی همواره گردشگران زیادی را در تمام فصول به خود اختصاص داده است.
*بقعه سلطان احمد بلده
در داخل شهر بلده در دامنه كوه واقع شده و دومین بنای مرتفع شهرستان نور است. گنبد آن مخروطی و مصالح آن از آجر و روكش گچ می باشد و در حد فاصل گنبد و بدنه نیز نورگیرهایی تعبیه شده و طاق نماهای اطراف آن را تزیین كرده اند.
گنبد از داخل با مركب سیاه زینت یافته وگچ بریهای زیبایی نیز درآن دیده می شود و در دو قسمت نقش شیری را كشیده اند كه ماری به دور كمر آنها حلقه زده است.
در این بقعه كتیبه ای به خط كوفی وجود دارد كه دوبار نام حضرت محمد (ص) و نام حضرت علی (ع) را نقش كرده اند و كتیبه چوبی بروی صندوق نام شیخ احمد نوری و تاریخ ‎ 1102هجری قمری را دارد.
*** شهرستان كلاردشت
كلاردشت یكی از مناطق خوش و آب و هوای خطه شمال كشور است كه سالانه به ویژه در ایام تابستان و نوروز پذیرای گردشگران و مسافران زیادی از نقاط مختلف كشور و كشورهای حاشیه خلیج فارس است.
وجود قله علم كوه و تخت سلیمان در منطقه كلاردشت علاقمندان به كوه و ورزش كوهنوردی را از نقاط مختلف ایران و جهان به سوی خود می كشاند و سالانه دهها گروه كوهنوردی از ایران و كشورهای مختلف دنیا در فصول مختلف به علم كوه صعود می كنند.
رودخانه پرآب سردآبرود كه از قله های مرتفع علم كوه و تخت سلیمان سرچشمه می گیرد با مشروب ساختن دشت كلارد در چلوس به دریای خزر می ریزد و یكی از جاذبه های طبیعی كلاردشت است.
جاده جنگلی كه از روستای مكارود كلاردشت می گذرد و با طی 23 كلیومتر در میان جنگل های انبوه به شهر عباس آباد می رسد با طبیعت بی نظیرش پذیرای هزاران مسافر و گردشگر است.
كاخ اجابیت با معماری زیبا و مشرف به دشت كلاردشت یكی دیگر از جاذبه های گردشگری شهرستان تازه تاسیس كلاردشت است.
1602/7078/ 6097/ 1650