زاهدان- ایرنا- سیستان و بلوچستان از دیرباز خاستگاه كهن ترین نمادهای فرهنگ ایرانی بوده و با داشتن دهها اثر باستانی و تاریخی بزرگ و كوچك و فرهنگ غنی، اكنون با داشته هایش هموطنان را به ویژه در ایام نوروز به سوی خود می خواند.

به گزارش ایرنا، گردشگری، سیاحت یا توریسم به طور كلی به عنوان مسافرت تفریحی شناخته می شود، هر چند كه در سال های اخیر شامل هر نوع مسافرتی شده و افراد به واسطه آن از محیط كار یا زندگی خود خارج می شوند.
سیستان و بلوچستان سرزمینی وسیع از پیكره ایران اسلامی، متمدن به فرهنگ است كه سیر و سیاحت در طبیعت، تاریخ و سرگذشت اجتماعی اقوام و آثار تاریخی، فرهنگی، اساطیر و مشاهیر آن از نزدیك، ایرانی را به شناخت بیشتر از خود و غیر ایرانی را به شناخت از اندیشه و فكر فرزندان این مرز و بوم در گذر زمان می رساند.
سیستان و بلوچستان در جنوب شرق ایران با گستره 187 هزار و 502 كیلومتر مربع معادل 11.5درصد مساحت كشور با بیش از دو میلیون و 700 هزار نفر جمعیت از مناطق بكر و زیبای گردشگری محسوب می شود كه همه ساله در نوروز پذیرای شمار زیادی از هموطنان است.
این استان از شمال به خراسان جنوبی، از غرب به كرمان و هرمزگان، از جنوب به دریای عمان و از شرق به دو كشور افغانستان و پاكستان محدود می شود، آب و هوای استان از نوع بیابانی و حداكثر دمای سالانه آن به بیش از 40 درجه سانتیگراد می رسد.
**جاذبه های تاریخی سیستان و بلوچستان
شهرسوخته در شمال سیستان و بلوچستان دارای قدمتی بیش از پنج هزار ساله است و در دوران خود آنقدر توسعه یافته بوده كه به برخی پیشرفت های پزشكی رسیده به طوری كه یكی از مصادیق بارز آن كشف چشم مصنوعی در یكی از گورها و جمجمه جراحی شده در گور دیگری از این شهر باستانی است.
این شهر به عنوان نخستین محوطه باستانی ایران، اوایل تیرماه سال گذشته در سی و هشتمین اجلاس یونسكو در دوحه قطر در فهرست آثار جهانی سازمان یونسكو به ثبت رسید.
كوه خواجه مجموعه ای از آثار دوره های مختلف تاریخ اسلام شامل آتشكده، قلعه های خشتی، راه ها و دالان های قدیمی، چند زیارتگاه، قبور سنگی، كاخ و شهری كوچك، دالان گالری و آثاری به نام های كك كهزاد، ارگ چهل دختر، قلعه كافران، اتاق بی باد، ارگ سرسنگ، زیارت خواجه غلطان، آرامگاه آسیابان و پیرگندم بریان در 25 كیلومتری شهر زابل واقع شده است.
قلعه مسكونی و تدافعی بمپور با ساخت خشتی و گلی متشكل از قسمت های ارگ نشین، حاكم نشین و عامه نشین، قلعه ناصری با ساختی نظامی واقع در شهر ایرانشهر، قلعه زیبای سب واقع در شهر سوران (نزدیكی سراوان) با ساخت خشتی و گلی به عنوان یكی از سالم ترین قلعه های تاریخی بجامانده از دوره اسلامی، قلعه كنت متعلق به دوران افشاریه واقع در شهرستان سوران، آرامگاه سید غلام رسول در بافت قدیمی شهر بندری چابهار و روستای تیس با جاذبه های گردشگری فراوان در هشت كیلومتری شمال غرب این شهر از مهمترین آثار تاریخی استان محسوب می شوند.
دهانه غلامان به عنوان بقایای شهر عظیم از روزگار هخامنشیان واقع در دو كیلومتری روستای قلعه نو از توابع شهرستان زهك، قلعه خشت و گلی حیدر آباد واقع در حومه شرقی انتهای خیابان سرباز شهرستان خاش، قبرستان هفتاد ملا با حدود 500 متر مربع وسعت واقع در بخش شرقی روستای روپس از توابع میرجاوه، قلعه مهم و باستانی نیكشهر، گورستان پنج هزار ساله اسپیدژ واقع در شهرستان ایرانشهر، گورستان هفت هزار ساله كشیك در شهرستان نیكشهر و زاهدان كهنه بقایای شهر سیستان دومین دارالحكومه و پایتخت سیستان بزرگ در دوران اسلامی در شهرستان زهك از دیگر آثار تاریخی سیستان و بلوچستان است.
اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان متولی آثار باستانی و تاریخی و گردشگری در سالهای اخیر تلاش گسترده ای را برای معرفی و شناساندن توانمندیها و ظرفیت های فراوان این استان در حوزه های گردشگری و صنایع دستی و میراث فرهنگی انجام داده است.
سفر افزون بر دو میلیون مسافر نوروزی در نوروز 94 به سیستان و بلوچستان نشان دهنده افزایش روز افزون سفرهای تفریحی و گردشگری به این استان است؛ با فرا رسیدن سال نو و تعطیلات نوروزی ایرنا مركز این استان در میزگردی با حضور مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، معاونان این اداره كل و كارشناسان رسانه ای به بررسی وضعیت استان و آمادگی های انجام شده برای میزبانی از مسافران نوروزی پرداخته است.
**سیستان و بلوچستان ناشناخته برای بیشتر گردشگران داخلی و خارجی
مدیر كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان در این میزگرد گفت: این استان به دلیل دوری از مركز كشور و نبود زیر ساخت های مناسب ریلی، دریایی و هوایی هنوز برای بیشتر گردشگران خارجی و داخلی ناشناخته مانده است.
كامبیز مشتاق گوهری اظهار كرد: سیستان و بلوچستان با قدمت تاریخی طولانی از زمان قاجاریه تاپیروزی انقلاب اسلامی در عقب ماندگی تاریخی قرار گرفته و نتوانسته داشته های خود را در تمام ابعاد میراث فرهنگی به خوبی عرضه كند و زیر ساخت های این منطقه نیز رشد نداشته است.
وی گفت: زیرساخت ها در این استان پس از پیروزی انقلاب اسلامی رو به رشد نهاده اما به دلیل همان عقب ماندگی تاریخی نتوانست جایگاه خود را همتراز با دیگر استانهای كشور پیش ببرد.
وی بیان كرد: مهمترین عاملی كه سبب شده تا استقبال گردشگران و توریست به این منطقه كم شود عدم زیر ساخت های مناسب است كه این روند با وجود خدمات گسترده ای كه دولت های بعد از انقلاب اسلامی داشتند هنوز مشهود است.
مدیركل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان افزود: هم اینك میراث فرهنگی و گردشگری استان به دنبال ثبت بیشتر میراث فرهنگی و تاریخی در این منطقه است تا بتواند با ثبت آثار گذشتگان توریست بیشتری را به استان داشته باشد.
**نیازمند عزم ملی برای شناخت جاذبه های تاریخی و گردشگری سیستان و بلوچستان
مشتاق گوهری اظهار داشت: برای شناخت از جاذبه ها و موقعیت بكر این استان عزم ملی با هماهنگی همه دستگاهها نیاز است.
وی تصریح كرد: نقش رسانه ها در معرفی جاذبه های گردشگری و توریستی سیستان و بلوچستان هنوز برجسته نیست كه باید از آن به خوبی استفاده كرد.
مدیر كل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان افزود: این استان نقطه به نقطه آن سرشار از آثار باستانی و تاریخی است كه هنوز اطلاع رسانی درستی از آن صورت نگرفته است.
گوهری بیان كرد: ساخت فیلم ها و سریالهای منفی دوران گذشته از سیستان و بلوچستان سبب كمرنگ شدن حضور توریست و گردشگر به این منطقه شده بود كه هم اینك درحال رفع اثرات مخرب آن هستیم.
**برگزاری رویداد فرهنگی نوروزگاه در سیستان و بلوچستان
مدیركل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: رویداد فرهنگی نوروزگاه همزمان در 12 استان كشور از 25 تا 29 اسفند درشهرهای زابل، ایرانشهر و چابهار برگزار می‌شود.
گوهری اظهار داشت: نوروزگاه با هدف احیای سنت های قدیمی و تقویت وحدت اقوام ایرانی در 12 استان كشور اجرا می شود كه سهم سیستان و بلوچستان بیشتر از دیگر شهرهای كشور است.
** سیستان و بلوچستان مقصد گردشگری سال 96
وی گفت: براساس توافق انجام شده استاندار سیستان و بلوچستان با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كشور تصویب شده تا این استان كه تاكنون ناشناخته مانده به عنوان مقصد گردشگری داخلی و خارجی سال 96 در نظر گرفته شود.
مدیر كل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان بیان كرد: این استان مكان های دیدنی بسیاری دارد كه نظر هر گردشگر داخلی و خارجی را به خود جلب می كند كه با این توافق استان متحول می شود.
**شاهنامه خوانی در سیستان و حفظ سنت بهارگاه در بلوچستان دو جشنواره نوروز آتی
وی گفت: شاهنامه خوانی در سیستان كه آوازه آن به بلندای تاریخ كشور و حتی جهان با نام رستم دستان است می تواند برای شناخت میراث كهن در سیستان و بلوچستان كمك كند.
وی ادامه داد: بهارگاه بلوچستان نیز جشن آیینی است كه بخش عمده ای از مناطق جنوب استان تا رود سند پاكستان و در كشمیر آیین نوروز برگزار می شود.
وی گفت: احیای دوباره بهارگاه می تواند پیوند بین ایران با سایر كشورها از جمله هند و پاكستان را مستحكم تر كند.
**حفظ بافت های سنتی در روستاهها مهاجرت معكوس به دنبال دارد
مدیر كل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: حفظ بافت های سنتی در روستاههای این استان مهاجرت معكوس به دنبال دارد و برای جذب گردشگر باید خانه ها با سبك قدیمی بازسازی و نوسازی شوند.
گوهری بیان كرد: ایجاد اقامتگاه در خانه های روستایی سبب جذب بیشتر گردشگران داخلی و خارجی می شود كه این موضوع یكی از برنامه های مهم این اداره كل است.
** سیستان و بلوچستان از نگاه توریست های خارجی
وی بیان كرد: برای گردشگران خارجی از جمله اتباع كشورهای آسیایی و اروپایی به دلیل برخی نا امنی ها در گذشته، سیستان و بلوچستان خط قرمز بوده است.
مدیر كل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان بیان كرد: برای معرفی استان درصدد ایجاد فرصتی به منظور سفر سفرای كشورهای آسیایی و اروپایی و دیدن جاذبه های گردشگری و تاریخی هستیم تا این منطقه از قرمز به سفید تبدیل شود.
گوهری بیان كرد: سیستان و بلوچستان از لحاظ امنیتی از بیشتر استانهای كشور امن تر شده است كه باید با ابزارهای تشویقی گردشگران داخلی و خارجی را به این استان سوق داد.
** ایجاد 12 هزار شغل در حوزه صنایع دستی سیستان و بلوچستان
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: براساس توافق انجام شده بین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كشور و استانداری استان مقرر شده تا 12 هزار شغل در حوزه صنایع دستی با اعتبار 1200میلیارد ریال ایجاد شود.
گوهری اظهار داشت: بر اساس توافق انجام شده با استانداری سیستان و بلوچستان در حوزه سرمایه گذاری 210 میلیارد ریال به طرح های نیمه تمام این حوزه اختصاص یافته است.
وی بیان كرد: همچنین بر اساس توافقی كه با بانك كارآفرین شده، تسهیلات ویژه ای از 300 میلیون ریال تا یك میلیارد ریال به علاقه مندان برگزاری تورهای گردشگری با سود چهار درصد پرداخت می شود.
**سیستان و بلوچستان مقصدی امن برای گردشگران خارجی
معاون گردشگری اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان نیز گفت: این استان ظرفیت بالایی در بخش گردشگری دارد و می تواند مقصدی امن برای توریست های خارجی باشد.
مجتبی میرحسینی اظهار داشت: اقدامات خاصی برای خروج از وضعیت فعلی گردشگری در طول برنامه ششم توسعه كشور در استان برنامه ریزی شده است.
وی ادامه داد: چهره واقعی استان در پرتو احساس امنیت به همگان معرفی می شود و هم اینك شاهد افزایش ورود گردشگران هستیم.
میرحسینی بیان كرد: با ایجاد و توسعه اقامتگاه های بوم گردی علاوه بر ایجاد اشتغال در مناطق روستایی، سبب ارتقاء شاخص های امنیتی و حفظ خرده فرهنگ ها در جوامع محلی خواهد شد.
وی یاد آور شد: ورود گردشگران خارجی تاثیر بسزایی در ایجاد اشتغال و بهبود معیشت مردم دارد و باید تلاش كنیم تا استان از ناحیه قرمز گردشگری خارج شود.
**12 چالش در صنعت گردشگری سیستان و بلوچستان
معاون گردشگری اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: صنعت گردشگری استان با 12 چالش رو به رو است كه صدد رفع آن هستیم.
میرحسینی بیان كرد: مهمترین چالش در بخش گردشگری استان ناوگان حمل و نقل نامناسب است زیرا فاصله زیاد استان با مركز سبب می شود تا گردشگران كمتری به این منطقه سفر كنند.
** سیستان و بلوچستان هراسی مهمترین چالش توسعه صنعت گردشگری
معاون سرمایه گذاری اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان نیز گفت: یكی از عوامل و موانع موثر بر توسعه صنعت گردشگری تبلیغات منفی برای مخدوش كردن چهره ایران و انزوای كشورمان در سطح بین المللی از سوی دیگر كشورها است.
یاسر كرد اظهار داشت: نا آگاهی نسبت به مزایای گردشگری و برخی حساسیت ها در فرهنگ پذیرش گردشگر در سیستان و بلوچستان یكی از چالش ها در این صنعت است.
وی افزود: ضعف و عدم تمایل بخش خصوصی به سرمایه گذاری در صنعت گردشگری و توسعه نیافتگی ناوگان حمل و نقل عمومی(هوایی، زیلی، جاده ای و دریایی) در استان دیگر مشكلات در این حوزه است كه باید نگاه توسعه ای پیدا كند.
وی بیان كرد: توسعه نیافتگی خدمات الكترونیكی و گردشگری الكترونیك یكی دیگر از دلایل توسعه نیافتگی در بخش گردشگری در سیستان و بلوچستان است.

** طرح های در دست ساخت گردشگری در سیستان و بلوچستان
معاون سرمایه گذاری اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: برای رشد صنعت گردشگری در استان طرح های مختلفی در دست اقدام است.
كرد اظهار داشت: برای انجام طرح های گردشگری در حال ساخت دو هزار و 250 میلیارد ریال تسهیلات در نظر گرفته شده است.
وی افزود: این تسهیلات برای دست یافتن سیستان و بلوچستان به راهبرد سال 1396 به عنوان مقصد گردشگری ایرانیان درنظر گرفته شده است.
وی گفت: این تسهیلات برای ایجاد اقامتگاههای بوم گردی روستایی، اكو كمپها -طرح چهارده معصوم-، ایجاد هتل در شهرهای فاقد این امكانات ، ایجاد مهمانپذیرها و غیره كه سبب اشتغال در سیستان و بلوچستان می شود در نظر گرفته شده است.
** رونق اقتصادی و فرهنگی با حمایت از صنایع دستی در سیستان و بلوچستان
معاون صنایع دستی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان نیز گفت: حمایت از صنایع دستی در استان سبب رونق اقتصادی و فرهنگی مردم می شود.
ابوبكر نرماشیری اظهار داشت: هنر، آداب و رسوم سیستان و بلوچستان با حمایت از صنایع دستی حفظ می شود و این امر می تواند به تاریخ منطقه كمك كند.
وی بیان كرد: آموزش یك امر بسیار مهم در صنعت صنایع دستی و هنرهای سنتی است كه با استقبال خوب مردم سیستان و بلوچستان روبرو بوده است.
وی مهم‌ترین رشته‌های صنایع دستی رایج در سیستان و بلوچستان را قالی‌بافی، گلیم بافی، سفالگری، حصیربافی، پرده‌بافی، نمدمالی، سوزن دوزی، پریوار دوزی، آئینه دوزی، خامه دوزی عنوان كرد و گفت: عدم نیاز صنایع دستی به نیروی متخصص، در دسترس بودن مواد اولیه و كاهش هزینه‌های تولید از مزایای تولید صنایع دستی است.
**ایجاد بازارچه های نوروزی در سیستان و بلوچستان
معاون صنایع دستی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان بیان كرد: 20 بازارچه با بیش از 120 غرفه در شهرهای استان در سال جدید برپا می شود.
نرماشیری افزود: سال جاری 41 نشان ملی مرغوبیت كالا برای آثار صنایع دستی سیستان و بلوچستان انجام داشته است.
وی بیان كرد: هم اینك 83 آثار صنایع دستی این استان نشان مرغوبیت ملی را كسب كردند.
8005 /6081 /1596