تهران – ايرنا- «مقتدي صدر» رهبر جريان صدر عراق روز چهارشنبه با وجود مخالفت حيدر العبادي نخست وزير اين كشور طرفداران خود را به ادامه تظاهرات برضد فساد حاكم بر بغداد فرا خواند.

به نوشته پايگاه خبري المسله، «مقتدي صدر» پس از اينكه «حيدر العبادي» نخست وزير عراق اعلام كرد كه اجازه برپايي تظاهرات بدون مجوز به معترضين اين كشور داده نمي شود ،طرفداران خود را به ادامه تظاهرات بر ضد فساد حاكم بر بغداد و استان هاي مركزي و جنوبي اين كشور فرا خواند.
وي در بيانيه خود از طرفدارانش خواست كه اختلاف فكري را رها و حول نقاط مشترك جمع شوند چرا كه صداي تظاهرات ملي و عراقي بدون گرايش هاي شرقي و غربي بر هر فاسد و ظالمي غالب خواهد بود.
«جمعه ديوان» يكي از اعضاي جريان صدر گفت: تظاهراتي كه «مقتدي صدر» در روز جمعه آينده به آن دعوت كرده برپا خواهد شد و دليلي براي منع آن از سوي دولت نيست و اين تظاهرات براي حمايت از اجراي اصلاحات اساسي در اين كشور است.
وي همچنين با تاكيد بر مسالمت آميز بودن اين تظاهرات گفت: هدف از تظاهرات روز جمعه حمايت از «حيدر العبادي» و تحت فشار قرار دادن برخي جناح هاي سياسي است كه مخالف اصلاحات اساسي و كلي هستند، است.
تظاهرات جمعه ها كه هرهفته در ميدان التحرير بغداد و خيابان هاي اطراف آن برگزار مي شد، هفته هاي اخير فروكش كرده بود و با فراخوان مقتدا صدر در هفته گذشته براي تجمع در نزديكترين محل به دروازه هاي منطقه سبز امنيتي بغداد، اين منطقه شاهد تجمع گسترده طرفداران وي دراين منطقه بود.
مقتدي صدر هفته گذشته در بيانيه اي از قصد خود براي انجام تظاهرات در داخل منطقه سبز امنيتي خبر داده و در عين حال به سفارت خانه هاي خارجي مستقر در اين منطقه اطمينان داده بود كه هيچ آسيبي آنان را تهديد نمي كند.
وي اما به سفارت خانه هاي آمريكا و انگليس در اين منطقه هشدار داده بود كه از اقدام نظامي، اطلاعاتي و رسانه اي عليه اين تظاهرات مردمي اجتناب كنند كه در اين صورت در فهرست مفسدين قرار خواهند گرفت.
اين درحالي است كه العبادي و فرماندهي عمليات بغداد از برگزاري تظاهرات در مقابل منطقه امنيتي، رضايت نداشت.
وي تسريع در تشكيل حكومت تكنوكرات و بر روي كار آمدن شخصيت هاي غير حزبي و متخصص و نيز بركناري افراد فاسد از حكومت را از مهمترين خواسته هاي حركت اخير خود اعلام كرده است.
حيدرالعبادي از تابستان گذشته كه اعتراض هاي عمومي نسبت به خدمات و نيز وضعيت روبه وخامت اقتصادي شروع شد و مرجعيت عراق نيز از آن حمايت كرد، يك طرح اصلاحي ارائه كرد كه بعد از ماه ها ، با توفيقي همراه نشد.
وي كه با انتقادهاي زيادي در پيشبرد اصلاحات روبه رو بود، با طرح اينكه با تركيب كابينه سهامي اصلاحات امكان پذير نيست، ماه گذشته ميلادي اعلام كرد كه قصد دارد يك دولت تكنوكرات غير حزبي تشكيل دهد و از پارلمان نيز خواستار اعطاي اختيارات ويژه شد كه با آن مخالفت هاي زيادي صورت گرفت.
خاورم**9366**1579