تبريز - ايرنا - 110 سالگي شاعره پرآوازه ايران زمين ' پروين اعتصامي ' طي آييني با حضور ادبا، شعرا و مديران فرهنگي استان، در تبريز زادگاه وي، گرامي داشته شد.

اين مراسم كه شامگاه چهارشنبه در تالار اقبال آذر مجتمع فرهنگي و هنري 29 بهمن برگزار شد، ضمن تجليل از مقام ادبي اعتصامي و سرودن اشعاري در منقبت وي، مقالاتي پيرامون نوع و اثرگذاري اشعار اجتماعي اين شاعره آذربايجاني ارايه شد.
معاون فرهنگي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان شرقي در اين آئين با اشاره به اشعار نغز و حاوي مطالب اجتماعي و فرهنگي پروين اعتصامي، اظهار كرد: بدون ترديد و بر اساس تاكيدات بزرگان علم و ادب كشور، اين شاعره بزرگ ترين و مشهورترين كسي است كه در ميان شعراي معاصر براي خود جايگاه ويژه و بي بديلي را رقم زده است.
محمدحسن چميده فر، يكي از دلايل اصلي و مهم مشهور بودن اشعار پروين را مربوط به تربيت خانوادگي نشات گرفته از خصلت هاي ديني او دانست كه وي را به اختر چرخ ادب ايران زمين مبدل كرده است.
وي، روح شاعري پروين را بي همتا در زمينه مسايل اجتماعي و درد و رنج افراد تهيدست برشمرد و گفت: او كه درد و رنج محيط زندگي خود را به خوبي درك كرده بود توانست آثاري از خود بر جاي بگذارد كه تا زندگي وجود دارد، اشعارش تازگي خاصي را به شنونده مي دهد.
به گزارش ايرنا، يكي از استادان ادبيات فارسي دانشگاه تبريز نيز در اين مراسم با اشاره به خصوصيات فردي و شاعري پروين، گفت: او در عين جواني شيرمردي در عرصه شعر و شاعري بود كه هويت و اصالت اشعارش در تاريخ معاصر شعر ايران بي همتاست.
معصومه معدن كن، ادبيات ايران را افتخارآميزترين عنصر فرهنگي اين كشور خواند و افزود: فرهنگ ما نشان مي دهد كه ما ملتي با پيشينه فرهنگي و ادبي ويژه اي هستيم كه ريشه اي بس عظيم در عقبه آن نهفته شده است.
وي، پروين اعتصامي را ضلع ديگر مثلث شاعري معاصر ايران زمين همراه با شهريار و ملك الشعراي بهار عنوان و اظهار كرد: اشعار پروين سرشار از عاطفه، انسان دوستي و بيان دردهاي جامعه است.
معدن كن، از اينكه منتقدين پروين از اشعار وي به دليل خالي بودن از صور خيال آن را مورد نقد قرار مي دهند، ابراز تاسف كرد و افزود: آنها مسير اشتباهي را مي روند زيرا كه اشعار او مال مردم است نه براي دربار، شعر پروين ساده، بي پيرايه و قابل فهم براي عموم مردم است كه نيازي به صور خيال در اين گونه اشعار نيست.
وي، اشعار پروين اعتصامي را اشعار درشناسي تعريف كرد كه تصويرگر فقر در جامعه است.
به گزارش ايرنا، در پايان اين مراسم از مقام علمي و ادبي استاد معدن كن تجليل شد.
' رخشنده اعتصامي ' معروف به پروين اعتصامي 25 اسفند 1285 در تبريز ديده جهان گشود و از كودكي فارسي، انگليسي و عربي را نزد پدرش يوسف اعتصامي آموخت و از همان كودكي تحت نظر پدر و استاداني چون دهخدا و ملك الشعراي بهار سرودن شعر را آغاز كرد.
او در 28 سالگي ازدواج كرد اما به دليل اختلاف فكري با همسرش، از او جدا شد و بعد از اين جدايي مدتي در كتاب‌ خانه دانشسراي عالي به شغل كتابداري مشغول بود. پروين قبل از دومين نوبت چاپ ديوان اشعارش بر اثر بيماري حصبه در سن 35 سالگي به تاريخ 15فروردين 1320 ديده از جهان فرو بست.
3038/6183