ساري-ايرنا-قائمشهر كهن شهري از خطه مازندران با قدمت بيش از پنج هزار ساله و با جاذبه هايش آنچنان محيطي را فراهم كرد كه يكي از گزينه هاي انتخابي مقصد سفر هموطنان است .

مازندراني كه جنگل و سواحل دريايش اصلي ترين علت انتخاب براي مسافرت هموطنان به اين استان به شمار مي رود اما در ميدان رقابت شهرستان هاي برخوردار از اين بسترهاي جذب مسافر ، قائمشهر بدون داشتن ساحل دريا و جنگل هاي آنچناني هم توانسته در ميان شهرها براي جذب مسافران قدعلم بكند.
پيش از كشف آثار باستاني در تپه گردكوه يكي از تپه هاي تاريخي قائمشهر همگان دراين تصور بودند كه اين شهر قدمت زيادي ندارد ولي با كشف آثار باستاني در اين تپه خط بطلاني بر اين انگارها كشيده شد .
اين شهرستان كه در ‎ 20كيلومتري غرب ساري ، مركز مازندران واقع است ، در مسير دو جاده ترانزيتي و مواصلاتي استان به تهران و ديگر استان هاي كشور يعني جاده هاي فيروزكوه و هراز قرار دارد.
قائمشهر در دوره هاي قبل با نام علي آباد شناخته مي شد كه در سال ‎ 1314هجري شمسي به نام شاهي تغيير نام يافت و پس از پيروي انقلاب اسلامي با نام قائم آل محمد (عج) قائمشهر ناميده شد.
اين شهرستان پس از كشف شهر باستاني پنج هزار ساله در تپه گردكوه ، به عنوان يكي از شهرهاي كهن و با قدمت مازندران معروف شده است و با داشتن چشم اندازهاي طبيعي و آثار تاريخي از زمينه هاي گردشگري مناسبي برخوردار است.
تپه باستاني گردكوه به همراه آثار كشف شده دراين تپه گنجينه هاي گرانبهاي تاريخ و فرهنگ قائمشهر هستند كه دوستداران تاريخ اين سرزمين كهن را راهي اين ديار مي كنند.
***ساختمان هاي قديمي در قلب شهر قائمشهر
ساختمان هاي قديمي بانك ملي ، شهرداري سابق قائمشهر ، شوراي اسلامي و ساختمان هاي مسكوني و تجاري اطراف ميدان طالقاني ، ميداني كه در هسته مركز اين شهرقرار دارد با معماري خاص و منحصر بفرد بر شكوه و جلال تاريخ شهر افزوده است .
ساختمان قديمي شهرداري قائمشهر كه در سال 1305 خورشيدي ساخته شد داراي زير زمين ، همكف و طبقه اول است ، اين بنا در سال 1356 در فهرست آثار ملي كشور ثبت شد.
اين بناي تاريخي 88 ساله با معماري باشكوهش كه در هسته مركزي شهر و در نزديكي ميدان طالقاني قائمشهر قرار دارد در ابتدا به عنوان اقامتگاه رضاشاه در زمان بازديد از شمال كشور مورد استفاده قرار مي گرفت ، پس از آن نيز به عنوان بيمارستان شير خورشيد سابق و بيمارستان رازي فعلي كاربرد يافت. به دنبال احداث بيمارستان كنوني رازي در جوار امامزاده يوسف رضا(ع) و انتقال كادر درماني به آن مكان ، اين ساختمان به عنوان مجموعه اداري فرمانداري و شهرداري قائمشهر مورد استفاده قرار گرفت تا اينكه با احداث بناي جديد فرمانداري و شهرداري ، اين ساختمان تخليه و قرار شد پس از ترميم و تجهيز به عنوان موزه تغيير كاربري دهد.
طرح تكميل و تجهيز موزه قائمشهر با تعبيه بخش هاي مردم شناسي ، كتابخانه و باستان شناسي در دو مرحله تعريف و سازمان ميراث فرهنگي مازندران در حال اجرا است كه با تكميل اين طرح ، تعداد موزه هاي مازندران به 12 موزه افزايش مي يابد .
***تپه باستاني گردكوه شناسنامه تاريخي قائمشهر
تپه گردكوه به ارتفاع 26 متردر منطقه جمنان در جنوب شرقي شهر قائمشهر واقع است كه دهم خرداد 1382 با شماره ثبت 8803 به عنوان يكي از آثار ملي ايران به ثبت رسيده است.
در گودبرداري و كاووش سال هاي 89 و 90 آثارباستاني مربوط به دوره هاي اشكاني ، ساساني و اسلامي در اين تپه كشف شد .
بقاياي كشف شده از ظروف پارتي و اشكاني درتپه گردكوه حكايتگر حضور و سكونت ايرانيان اين دوره در اين مكان است و نيز كشف گورستاني در نزديكي اين تپه كه به احتمال زياد متعلق به 3 هزار سال پيش از ظهور اسلام است قدمت بيشتر اين تپه را نشان مي دهد.
همچنين شواهد موجود نشان مي دهد كه اين تپه مرتفع در سال 168 هجري قمري پايگاه يا برج نظامي بود كه در متون تاريخي آمده است. در اوايل دوره اسلامي ابن اسفنديار 44 پادگان نظامي يكي را همين منطقه انتخاب كرد و 300 سرباز را براي حفاظت از اين منطقه گمارده كه تعداد زياد سرباز نشان از اهميت اين منطقه است .
***بقاع امامزاده هاي قديمي، تاريخ ديني كهن قائمشهر
امامزاده سيد ابوصالح (ع )واقع در روستایˈ مله از جمله مناطق مذهبي و گردشگري اين شهرستان است كه بالاي در مسجد آن سال ‎ 1114هجري قمري حك شده است.
از ديگر مناطق ديدني اين شهرستان امامزاده عباس رضا (ع ) در روستاي كوتنا است كه صندوق چوبي موجود دراين مكان متعلق به سال ‎ 931هجري قمري است.
امامزاده موسي (ع )در روستاي وسطي كلا با سابقه ساخت صندوق چوبي در سال ‎ 1086 هجري قمري و امامزاده سيد زرين نوا (ع ) در روستاي ˈ چمازكتي ˈ با سابقه ساخت صندوق چوبي آن در سال ‎ 855هجري قمري كه از جمله آثار ملي كشور به شمار مي رود ، از ديگر جاذبه هاي شهرستان قائمشهر به شمار مي روند.
امامزاده يوسف رضا (ع ) و واقع شدن آن در كنار بيمارستان رازي قائمشهر اين مكان را به جايگاهي براي زيارت مومنان و متمسكين به ائمه اطهار (ع) براي رفع حاجتشان مبدل كرد و اين مكان در گذشته داراي بارگاه و مسجدي بود كه در دوره پهلوي اول تخريب شد.
بارگاه امامزاده سيد نظام الدين (ع ) كه در منطقه جمنان قائمشهر واقع است ، داراي قدمتي ديرينه است و آنچه مسلم است اين كه در سال ‎ 892هجري قمري ميرظهيرالدين مرعشي آملي نويسنده كتاب تاريخ طبرستان و رويان و مازندران و همچنين كتاب تاريخ گيلان و ديلمستان ، آن را زيارت كرد.
آرامگاه شيخ طبرسي از علماي بزرگ شيعه و مولف كتاب الاحتجاج كه در اواخر قرن پنجم و اوايل قرن ششم هجري قمري مي زيست در روستاي شيخ گلي قائمشهر واقع شده و آرامگاه اين عالم در طول سال پذيراي علاقه مندان و مشتاقان به علم و ادب است.
تمامي اين ظرفيت ها و پتانسيل هاي موجود در بخش ميراث فرهنگي و تاريخي قائمشهر باعث شده تا اين شهرستان برغم نداشتن سواحل دريا و جنگل هايي همچون غرب مازندران بتواند فضايي مطلوب براي حضور هموطنان باشد .
براساس آمارهاي اداره كل ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري مازندران سالانه 17 ميليون مسافر به اين استان سفر مي كنند كه در سال جاري بيش از 100هزار نفر از هموطنانمان به شهرستان قائمشهر سفركردند .
2096/1899