تهران- ايرنا- وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي از تصميم هاي مهم شوراي عالي بيمه و صندوق هاي بيمه اي و تامين اجتماعي در نشست هاي مختلف خبر داد و گفت: در اين نشست ها 72 هزار ميليارد تومان بودجه براي تامين اجتماعي در سال 95 مصوب شده است.

به گزارش روز پنجشنبه ايرنا از روابط عمومي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي، علي ربيعي با بيان اينكه سازمان تامين اجتماعي تاكنون به همه تعهدات خود به ويژه در حوزه مستمري بگيران عمل كرده و توانسته بودجه مورد نياز خود را در سال 1394 تامين كند، افزود: پيش بيني بودجه 72 هزار ميليارد توماني تامين اجتماعي نه انبساطي است و نه انقباضي، بلكه پيش بيني واقع بينانه است تا بتوانيم به تعهدات خود پاسخ دهيم.
وي يادآور شد: در سال 94 دو جلسه مهم از جمله جلسه شوراي عالي صندوق هاي بيمه اي و تامين اجتماعي و شوراي عالي بيمه برگزار و طي آنها تصميم هاي مهمي گرفته شد.
ربيعي افزود: در ارتباط با صندوق بيمه اجتماعي روستائيان و عشاير، تصميم گرفته شد با كاري كه روي سقف تعداد انجام داديم، جذب بيشتري از بيمه شدگان داشته باشيم و خدمات بيشتري به روستائيان ارائه دهيم.
وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي بيان داشت: اكنون دفترچه بيمه روستائيان بيش از چهار برابر ارزشمند شده است.
وي ادامه داد: در بخش درمان و خريد خدمت با تفاهم نامه اي كه ميان بانك مركزي و وزارت بهداشت امضا كرديم، توانستيم عقب ماندگي مربوط به طلب بيمارستان هاي دولتي را تا حدود زيادي جبران كنيم و امروز با امضاي اين تفاهم نامه در بخش دولتي در سازمان تامين اجتماعي به روز شده ايم.
ربيعي يادآور شد: اگر بيمارستان هاي دولتي اسناد خود را ارايه دهند، مي توانند از طريق بانك رفاه مطالبات خود را دريافت كنند.
وي با بيان اينكه سازمان تامين اجتماعي همچنين در جهت گيري ها به سمت مسائل اجتماعي در حوزه سفر و مسكن روي آورده است، افزود: در بخش مسكن منتظر بوديم كه گشايش هاي بيشتري در بخش بانكي ايجاد شود؛ در خصوص مسكن مستمري بگيران و بازنشستگان تامين اجتماعي نيز براي سال 95 حدود 500 ميليارد تومان بودجه پيش بيني كرديم كه اين رقم با وام بانكي خواهد بود.
ربيعي تصريح كرد: مجموعه اين موارد تحول بسيار مهمي بود كه با كار كارشناسي و عقلانيت و سخت كوشي صورت گرفت و به نتيجه رسيد.
وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي افزود: در بخش بيمه سلامت با توجه به اينكه رئيس جمهور تاكيد كردند كه به هيچ عنوان خدمات بيمه شدگان جديد را كاهش ندهيم، ما نيز حدود 11 ميليون نفر را بيمه كرديم.
ربيعي به فرايندي كه در خصوص بيمه شدگان طي شده اشاره كرد و گفت: بر اساس مطالعات آماري و نمونه جامعه آماري كه در برخي از استان ها گرفته شده و قابل تعميم به ساير استان ها است، مشاهده شد كه بيش از 90 درصد آنان درآمد كمتر از يك ميليون تومان داشتند و با مفهوم بيمه و دفترچه بيمه نيز چندان آشنا نبودند اما بر اساس تبليغاتي كه در زمينه بيمه صورت گرفت اين افراد براي بيمه شدن مراجعه كرده اند.
وي افزود: البته پيش بيني ما در اين بخش پنج ميليون نفر بود كه اين تعداد به 10 ميليون نفر رسيد؛ از سوي ديگر برخي از منابع هدفمندي نيز نتوانسته بود محقق شود.
ربيعي ادامه داد: در نشست هيات وزيران نيز در مورد بيمه سلامت بحث شد كه اميدواريم در اين يكي دو روز باقيمانده از سال 94 بتوانيم بخشي از بدهي بيمه سلامت را تامين كنيم اما براي سال 95 با توجه به منابع موجود در حال تصميم گيري هستيم كه منابع و خريد خدمت را با هم متناسب كنيم.
وي يادآور شد: در بخش تامين اجتماعي مشكلات حل شده و در بخش بيمه سلامت نيز وضع از گذشته بسيار بهتر شده است، سطح خدمات اكنون افزايش و فراگيري و كيفيت خدمات نيز گسترش يافته و قابل قياس با دوراني كه نه كيفيتي بود و نه فراگيري و بدهي هاي طولاني بيش از يك سال رخ مي داد، نيست.
ربيعي تصريح كرد: سعي مي كنيم بدهي ها طولاني نشود اما انصاف است كه با انصاف در مورد بيمه ها صحبت كنيم؛ بيمه ها كار بسيار بزرگي را با مجاهدت خاموش در راستاي مبارزه با فقر درمان انجام دادند.
وزير تعاون، كار ورفاه اجتماعي با اشاره به تصميم هاي شوراي عالي بيمه گفت: در نشست شوراي عالي بيمه نيز چند تصميم بسيار خوب گرفته شد كه يكي از اين تصميمات در خصوص داروي پيوند اعضا بود؛ پيشتر در دولت در اين خصوص بحث شده بود و بار مالي آن بار ديگر بررسي و تصميم لازم گرفته شد.
ربيعي با بيان اينكه داروي 'رتپليز' از جمله داروهايي است كه تحت پوشش قرار گرفته است، افزود: اين دارو در بيماراني كه دچار سكته قلبي مي شوند، كاربرد دارد و در صورت استفاده در چند ساعت اول بعد از بروز سكته نجات بخش جان بيماران است؛ اين دارو نخستين داروي نسل جديد از داروهاي حل كننده لخته خون به شمار مي رود كه توسط متخصصان داروسازي كشور توليد مي شود و از امروز با مصوبه شوراي عالي بيمه خدمات درماني كشور تحت پوشش بيمه پايه قرار گرفت.
وي گفت: داروي ديگري كه تحت پوشش بيمه قرار گرفته، 'آلتپليز' است؛ اين دارو در بيماراني كه دچار سكته مغزي مي شوند كاربرد دارد و در صورت استفاده در چند ساعت اول بعد از بروز سكته نجات بخش جان بيماران است. تاكنون هيچ دارويي براي اين بيماري در دسترس بيمه شده ها نبود اما با اين مصوبه بسياري از بيماران از اين دارو منتفع خواهند شد.
ربيعي افزود: كارتريج انسولين هاي R و N و 70/30 توليد داخل با سهم 10 درصدي بيمار در شوراي عالي بيمه مورد تصويب قرار گرفت. اين دارو براي اولين بار در ايران توليد و وارد بازار دارويي كشور شده است. اين شكل دارويي در مقايسه با ويال هاي انسولين به خصوص در اطفال و افراد بالاي 60 سال با توجه به سهولت مصرف بسيار مفيد است.
وي گفت: علاوه بر اين 'ريتوكسي مب' كه يك داروي تعديل كننده سيستم ايمني است و به عنوان ضدسرطان، درمان پمفيگوس، درمان كمكي در MS و بيماران پيوندي كاربرد دارد، تحت پوشش قرار گرفته است.
ربيعي افزود: داروي 'سرترالين' به عنوان موثرترين داروي درمان افسردگي با توجه به توليد دارو توسط متخصصان داروسازي كشور و 'ژل ديلتيازم' نيز تحت پوشش بيمه پايه قرار گرفت.
وزير رفاه يادآور شد: همچنين در سال اقتصاد مقاومتي هر چند ماه، يك داروي جديد ايراني را كه قابل رقابت با مشابه خارجي است، به توليد رسانديم.
اقتصام(1)9123 **1834