زاهدان- ايرنا- چابهار به عنوان بزرگراه رسيدن به گنج هاي اقيانوسي از چندي پيش به ويژه پس از برجام ميزبان سفرا و هيات هاي اقتصادي كشورهاي اروپايي و آسيايي به منظور بررسي و استفاده از ظرفيت ها، مزيت ها و فرصت هاي سرمايه گذاري اين بندر اقيانوسي ايران اسلامي است.

به گزارش ايرنا چابهار سيستان و بلوچستان به عنوان تنها بندر اقيانوسي ايران اسلامي خفته بر كرانه درياي عمان و اقيانوس هند از چنان اهميت بالا و استراتژيك برخوردار است كه از روزگاران كهن جايگاه سياسي، نظامي و اقتصادي ويژه آن بر همگان روشن بوده است.
استان پهناور سيستان و بلوچستان در مسير دو كريدور از سه كريدور ترانزيتي بزرگ دنيا قرار دارد كه اين امر منطقه مكران را به عنوان جاده ترانزيتي طرح توسعه جنوب شرق مطرح مي كند.
سواحل مكران در جنوب خاور ايران، به دليل موقعيت و ويژگي هاي استراتژيك آن از منظر ژئوپليتيكي، ژئواستراتژيكي و ژئواكونوميكي داراي اهميت فراواني است به طوري كه دسترسي به منابع غني انرژي، تسلط بر مهمترين مسير انتقال انرژي و كالا در سطح جهان، موقعيت استراتژيك براي دسترسي كشورهاي محصور در خشكي در آسياي مركزي، قفقاز و افغانستان به آبهاي آزاد، قابليت مناسب سواحل مكران براي ايجاد بندرگاهها و ترمينال هاي وسيع تجاري و تبديل آن به كانون ورود و خروج كالا از طريق جاده هاي شمالي جنوبي، جاده شرقي جنوبي و جاده جنوبي غربي بين چابهار و آسياي مركزي، قفقاز، روسيه و اروپا بخشي از قابليت ها اين منطقه است.
بندر چابهار يكي از چهار راه هاي اصلي كريدور جنوبي تجارت جهاني محسوب مي شود به طوري كه اين بندر به علت موقعيت استراتژيك خود و دستيابي به آب هاي آزاد بين المللي جايگاه ويژه اي در مبادلات بين ايران و ساير نقاط منطقه دارد.
چابهار نسبت به ساير نقاط ساحلي ايران مزيت هاي خاص خود را دارد به طوري كه آب هاي عميق در خليج آن شرايط پهلوگيري كشتي هاي بزرگ و ايجاد تاسيسات بندري را فراهم مي كند همچنين قرار گرفتن چابهار در يك خليج ، موقعيت بندري ايده آلي براي توسعه فيزيكي در آينده به آن مي بخشد كه بسياري از بنادر دنيا از آن محرومند.
همچنين از نظر توريستي خليج چابهار جلوه اي زيبا از طلوع و غروب خورشيد در دريا ايجاد مي كند، در كناره هاي درياي عمان و در قسمت جنوبي شهرستان چابهار صخره هاي بزرگي بر اثر پيشروي آب دريا و فرسايش سنگ هاي رسوبي بوجود آمده كه چشم انداز زيبايي را خلق كرده است.
سواحل و آب هاي كرانه درياي عمان به گفته بسياري از كارشناسان با توجه به محدوديت ها و اتمام سوخت هاي فسيلي فرصت مناسبي براي استحصال انرژي هاي نو است.
همچنين منطقه آزاد چابهار با گستره 14 هزار هكتار در منتهي اليه جنوب شرقي ايران در 25 درجه و 20 دقيقه عرض شمالي و 60 درجه و 27 دقيقه طول شرقي در شرق خليج چابهار و در كنار آب هاي درياي عمان قرار دارد كه مي تواند در كنار مزيت ها فرصت مناسب براي تجارت ديگر كشورها فراهم كند.
كارشناس اداره دوم خاورميانه وزارت خارجه ژاپن چندي پيش در سفر دو روزه به چابهار گفت: بندر چابهار به دليل موقعيت مناسب، همجواري با آبهاي اقيانوسي و داشتن توانمندي ها و ظرفيت هاي خوب در شرايط پسا تحريم مورد توجه كشور ژاپن و فعالان اقتصادي اين كشور براي سرمايه گذاري قرار دارد.
يوسوكه تومو فوجي اظهار داشت: اين بندر نقطه اتصال افغانستان و كشورهاي آسياي ميانه به آبهاي اقيانوسي است و سرمايه گذاران ژاپن تمايل زيادي براي فعاليت در اين نقطه راهبردي دارند.
وي گفت: فرصت هاي سرمايه گذاري و پتانسيل هاي موجود منطقه در اين سفر مورد بررسي قرار مي گيرد و گزارشي به دولت و سرمايه گذاران ژاپني براي فعاليت هاي اقتصادي در اين منطقه ارايه مي شود.
معاون اقتصادي و عضو هيات مديره منطقه آزاد تجاري- صنعتي چابهار نيز با تشريح ظرفيتها و پتانسيل هاي اين منطقه گفت: طرح توسعه سواحل مكران با دستور رهبر معظم انقلاب و مسئولان ارشد كشور به سرعت در حال انجام است و در آينده اي نزديك زير ساختهاي ريلي، گاز و توسعه بنادر آماده مي شود.
عبدالرحيم كردي افزود: مجوز ساخت فرودگاه بين المللي چابهار صادر شده است كه با احداث آن سفر گردشگران و سرمايه گذاران داخلي و خارجي تسهيل و تسريع مي شود.
وي بيان كرد: امنيت بالاي منطقه چابهار فرصت مناسبي براي فعاليت سرمايه گذاران است و هيچگونه موارد ناامني براي تجار، بازرگانان و مسير ترانزيتي تردد كاميون هاي افغانستان تاكنون رخ نداده است.
وي يكي از مزيت هاي ارزشمند بندر چابهار را ارزان بودن انرژي آب و برق ذكر كرد.
وزير صنعت و تجارت عمان نيز در سفر چند روز پيش خود به چابهار گفت: زيرساختهاي لازم و مورد نياز چابهار مناسب براي توسعه روابط همه جانبه دو كشور عمان و ايران است.
دكتر علي بن سعود السنيدي اظهار داشت: بازديد ميداني هيات اقتصادي و تجاري عمان از زيرساختهاي اين شهرستان عزم ما را براي سرمايه گذاري در بخش هاي مختلف جدي تر كرده است و اين سفر يك روزه در آينده اي نزديك بسيار موثر براي توسعه روابط خواهد بود.
وي گفت: علاقه و رغبت مسئولان رده هاي مختلف ايراني به ويژه استاندار سيستان و بلوچستان و مسئولان بنادر و دريانوردي ايران براي همكاريهاي مشترك مي تواند تاثيرات فراواني براي ارتباط دريايي و ترانزيت و حمل نقل كالا بين دو كشور عمان و ايران داشته باشد.
وزير صنعت و تجارت عمان كه سرپرست هيات 50 نفري فعالان تجاري و اقتصادي اين كشور بود، افزود: بندر راهبردي چابهار موثر براي فعاليت سرمايه گذاري براي كشور عمان است.
سعود السنيدي ادامه داد: كشور عمان داراي سه بندر اصلي است و اشراف به درياي عمان را دارد و مي تواند به آباداني يكديگر كمك كند.

رئيس هيات مديره و نايب رئيس شركت فني و مهندسي CMI چين گفت: اين شركت آماده راه اندازي نخستين شهرك صنعتي چيني در منطقه آزاد چابهار است.
گوگانگ چن اظهار داشت: هياتي از شركت سي ام آي متشكل از 14 نفر با هدف بررسي ظرفيت هاي منطقه آزاد چابهار براي ايجاد شهرك صنعتي چيني از شب گذشته وارد اين منطقه شده تا در ادامه كارهاي لازم براي تحقق اين امر را انجام دهد.
وي افزود: شركت فني و مهندسي CMI در زمينه ساخت آب شيرين كن، نيروگاه خورشيدي، توسعه بنادر و بخش هاي هوانوردي و صنايع و معادن فعال است.
وي گفت: اين شركت از سال 2014 راه اندازي شد و هم اينك 60 شركت خوشنام چيني سهامدار آن هستند.
رئيس هيات مديره شركت CMI افزود: اعضاي اين هيات با هدف راه اندازي شهرك صنعتي چيني، مشاركت در طرح توسعه بندر چابهار و بررسي ظرفيت هاي موجود به اين منطقه سفر كردند.
وي سرمايه اين شركت را 50 ميليارد دلار ذكر كرد.

معاون اقتصادي و عضو هيات مديره منطقه آزاد چابهار نيز گفت: آمادگي لازم براي واگذاري زمين به منظور ايجاد شهرك صنعتي چيني با توجه به توان مالي، تخصصي و تجربه كافي اين شركت وجود دارد.
عبدالرحيم كردي افزود: منطقه آزاد چابهار همچنين آماده همكاري با اين شركت در زمينه فراهم سازي زيرساخت هاي اوليه گردشگري و صنعتي است.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت و رئيس سازمان توسعه تجارت ايران گفت: با توجه به ارتباطات سياسي و تجاري ايران و عمان و تمايل توسعه همكاري هاي دو طرف، بزودي حجم تجارت اين دو كشور افزايش پيدا مي كند.
ولي الله افخمي اظهار داشت: اقدامات عملي براي توسعه تجارت بين ايران و عمان از طريق مبادله هيات هاي تجاري، برگزاري نمايشگاه هاي متقابل در دو كشور و توسعه زيرساخت ها براي روابط اقتصادي ضروري است.
وي گفت: توسعه تجارت با كشورهاي خارجي در دستور كار جمهوري اسلامي قرار دارد و به همين دليل از مسئولان اقتصادي كشور عمان مي خواهيم براي توسعه تجارت ارتباطات بانكي ايران- عمان را افزايش و از طريق عمان نيز اين مشكل با ساير كشورها مرتفع شود.

استاندار سيستان و بلوچستان گفت: چابهار يكي از سرزمين هاي بكر و با اهميت و استراتژيك و دروازه ورود ايران به آبهاي آزاد است.
علي اوسط هاشمي اظهار داشت: آينده منطقه كاملا روشن است به ويژه بعد از موفقيت كشورمان در دستيابي به توافق هسته اي با غرب فضا و محيط كشور براي سرمايه گذاري بيش از گذشته آماده شده است كه قطعا با اقبال سرمايه گذاران خارجي و كارآفرينان داخلي رو به رو خواهد شد.
وي با اشاره به توانمنديها و ظرفيت هاي كلان بندر چابهار ادامه داد: دولت آينده اي بزرگ و روشن براي اين منطقه ترسيم كرده و ما نيز بايد زمينه را به بزرگي نگاه دولت براي حضوري اثرگذار در اين منطقه فراهم كنيم.
وي بيان كرد: توسعه بندر فضا را براي صادرات باز مي كند و ما آمادگي داريم تا با واگذاري بخشي از كارها به بخش خصوصي راه را براي سرمايه گذاران باز كنيم تا با استفاده از امكانات و زير ساختهاي آماده به فعاليت بپردازند.
استاندار سيستان و بلوچستان همچنين در ديدار با سركنسول افغانستان در زاهدان گفت: با توجه به قابليت هاي فراوان بندر اقيانوسي چابهار، اين منطقه آماده تبديل شدن به قطب تجاري افغانستان است.
علي اوسط هاشمي اظهار داشت: افزايش ظرفيت تخليه و بارگيري بندر چابهار از 2.5 ميليون تن به 8.5 ميليون تن از جمله مزيت هاي اين بندر است كه مي تواند زمينه را براي گسترش روابط بيش از پيش كشورهاي ايران و افغانستان فراهم كند.
وي با بيان اينكه چابهار بايد به قطب تجاري ايران و افغانستان تبديل شود افزود: با اجراي برخي اقدامات از جمله راه اندازي خط كشتيراني، فعال كردن شركت حمل و نقل مشترك و ايجاد بندر مشترك مي توان دامنه فعاليت را در اين بندر مهم گسترش داد.
دفتر نخست وزيري هند نيز در بيانيه اي اعلام كرده است،هيات دولت اين كشور اعتبار 150 ميليون دلاري براي توسعه بندر راهبردي چابهار تصويب كرده است .
اين بيانيه مي افزايد: سرمايه گذاري در چابهار فرصت هايي را براي شركت هاي هندي براي حضور بيشتر ومستحكم تر كردن جايگاه اين كشور در منطقه فراهم مي كند.
در اين بيانيه اضافه شده است: كابينه هند اعتبار 150 ميليون دلار به جمهوري اسلامي ايران براي توسعه بندر چابهار را تصويب كرده است.
در بخش ديگري از اين بيانيه آمده است اين كشور در حال مذاكره براي تسهيل افزايش تجارت و سرمايه گذاري با ايران و ديگر كشورهاي منطقه از جمله افغانستان است.
سفير هندوستان در ايران گفت: استان سيستان و بلوچستان به ويژه بندرچابهار و مرز ميلك براي كشور هندوستان از اهميت ويژه اي برخوردار است و يك منطقه مهم ارتباطي محسوب مي شود.
« سائوو راب كومار» اظهار داشت: وجود كنسولگري هندوستان در شهر زاهدان يك فرصت بسيار خوب است كه باعث كمك به پيشرفت اهداف مشخص شده دو كشور مي شود.
وي هدف از سفرش به سيستان و بلوچستان را ديدار با مسئولان و نيز بازديد از مرز ميلك در شمال اين استان ذكر كرد و اظهار داشت: پس از بازديد اخير از چابهار قراردادي ميان دولت هندوستان و ايران امضا شد.
كومار خاطرنشان كرد: چابهار فرصت هاي خوبي دارد كه اميدواريم بتوان از ظرفيت هاي آن براي توسعه منطقه استفاده كرد.
سفيرهندوستان در تهران ادامه داد: به منظور گسترش ارتباطات بين ايران و هندوستان، دولت هاي اين دو كشور به پروژه هاي ارتباطي توجه ويژه اي دارند.
رئيس اجرايي دولت افغانستان نيز چندي پيش در باره مزيت هاي بندر چابهار گفت: بندر چابهار براي ترانزيت كالاهاي افغانستان داراي اهميت فراواني است.
عبدالله عبدالله افزود: اين بندر شاهد صدها ميليون دلار سرمايه گذاري ايران براي توسعه طي دوسال اخير بود و در آينده نزديك چابهار صفحه اي نو در ترانزيت منطقه و حتي فراتر از منطقه خواهد گشود.
وي گفت: افغانستان به بندر چابهار به عنوان بديل بندر كراچي پاكستان نگاه نمي كند و به آن بندر هم نياز خواهد داشت، اما وابستگي به يك راه براي دولت جمهوري اسلامي افغانستان يك نقطه ضعف خواهد بود و به دليل محصور بودن اين كشور در خشكي، كوتاه ترين و باصرفه ترين مسير دسترسي ما به آبهاي آزاد، بندر چابهار ايران خواهد بود.
رئيس اجرايي دولت افغانستان افزود: افغانستان علاوه بر نگاه به بندر چابهار ايران و كراچي پاكستان براي ترانزيت كالاهاي خود، به دنبال برقراري خط آهن بسيار مهم چين – قرقيزستان – تاجيكستان – افغانستان و ايران است.
وي گفت كه بزودي نشست پنج جانبه اي براي تكميل اين خط آهن در يكي از اين كشورها برگزار مي شود و اين مسير براي كشورهاي منطقه و افغانستان داراي اهميت فوق العاده اي است.
مشاور و رئيس برد اقتصادي وزارت تجارت افغانستان گفت: چابهار با توجه به موقعيت راهبردي در جهان و نزديكي با افغانستان بهترين مكان براي فعاليت تجار و سرمايه گذاران اين كشور است.
حاج رحم الدين حاجي آغا در بازديد از طرح توسعه بنادر چابهار اظهار داشت: هم اينك حمل كانتينر از بندر كراچي تا قندهار 18 ساعت زمان مي برد اما از بندر چابهار 12 ساعت زمان نياز است.
وي از حمايت ايران به عنوان يك كشور دوست، همسايه و پشتيبان قدرداني كرد و افزود: تجارت از بندر چابهار براي افغانستان نسبت به كراچي مقرون به صرفه تر است.
وي گفت: با توجه به اقدامات و پيشرفت هاي خوبي كه صورت گرفته و بر اساس تاكيدات رئيس جمهوري افغانستان، بايد نهايت استفاده را از بندر چابهار داشته باشيم.
مشاور و رئيس برد اقتصادي وزارت تجارت افغانستان با بيان اينكه تاكيد اين است كه مسئولان دولتي افغانستان در نشست هاي مختلف با بازرگانان موقعيت راهبردي و ظرفيت هاي بندر چابهار را تشريح كنند اظهار داشت: با اين اقدام سرمايه گذاران آشنايي بيشتري نسبت به اين بندر اقيانوسي پيدا مي كنند.
حاجي آغا يكي از مهمترين مشكلات سرمايه گذاري نكردن تجار افغانستان در بندر چابهار را اطلاع رساني ضعيف عنوان كرد و افزود: سازمان بنادر و دريانوردي چابهار بايد با برپايي نمايشگاه، كنفرانس ها، همايش ها و برگزاري نشست با تجار و بخش هاي خصوصي كشورهاي مختلف زمينه بيشتر شدن همكاري هاي بين المللي را فراهم كند.
وي بيان كرد: بازاريابي نامناسب باعث شده تجار افغانستان شناخت درستي از مزاياي بندر چابهار در عرصه بين المللي نداشته باشند.
مديركل بنادر و دريانوردي سيستان و بلوچستان گفت: تا پايان سال 95 شاهد پهلوگيري كشتي هاي سوپر پاناماكس در اين بندر خواهيم بود.
سياوش رضواني گفت: از هر نوع سرمايه گذاري تجار در بندر چابهار استقبال مي كنيم.
استان سيستان و بلوچستان افزون بر هزار و 100 كيلومتر مرز زميني با دو كشور افغانستان و پاكستان و بيش از 310 كيلومتر مرز آبي با اقيانوس ها و آبهاي آزاد دارد.
چابهار در 700 كيلومتري جنوب زاهدان مركز استان سيستان و بلوچستان و در ساحل درياي عمان (مكران) واقع شده و تنها بندر اقيانوسي خارج از تنگه هرمز جمهوري اسلامي ايران محسوب مي شود.
7316 / 6081