به گزارش روز دوشنبه خبرنگار فرهنگي ايرنا، گرچه نمي توان تلاش برنامه سازان و بعضي از عوامل سازمان صدا و سيما را ناديده گرفت ولي جذب مخاطب در اين سازمان همواره با فراز و نشيب هايي مواجه بوده است.
به گفته كارشناسان، كيفيت برنامه سازي در صداو سيما از جمله عوامل افزايش مخاطب در اين رسانه است.
*محمدرضا شهيدي فر: بيانصاف نباشيم
محمدرضا شهيدي فر مجري در گفت و گو با ايرنا، عوامل متعددي را در كاهش مخاطب تلويزيون موثر دانست و اظهار داشت: اعلام برنامههاي سيما با توجه به آنونسهاي محدود و زمان پخش نامناسب باعث ميشود كه بسياري از اين خوبها به چشم نيايند. اتفاقي كه در تلويزيونهاي جهاني بسيار مورد توجه قرار ميگيرد.
وي افزود: هر برنامهاي از طيف نمايشي و سريال گرفته تا هر توليد تازهاي در هر بخش با تبليغات گستردهاي به واسطه برنامههاي جانبي متعدد روبهرو ميشود، كه علاوه بر جلب توجه مخاطب، تبليغاتي براي خود رسانه نيز محسوب ميشود. با توجه به اين مشكل بهتر است بيانصاف نباشيم و با نگاهي كلي به قضاوت ننشينيم.
اين مجري تلويزيون ادامه داد: هر چند كه بيشك تلويزيون روند مطلوبي را طي نميكند و اين امر از مسئله بودجه آغاز ميشود و تا برنامهسازان و مديراني كه دقت و تخصص لازم را ندارند همچنين مشكلات توزيع كنداكتوري پخش، ادامه دارد.
وي با اشاره به اينكه اما به نظر ميرسد مهمترين مسئلهاي كه تلويزيون با آن دست به گريبان است كمبود نيروي انساني متخصص است، گفت: بي شك ساير مشكلات از بودجه تا سانسور، با تقويت اين بخش قابل حل ميشود. اين امر نيز برخلاف نظر برخي كه بر سيستم بسته اشاره ميكنند و دليل را عدم اجازه به حضور متخصصين ميدانند، ايجاد نشده است.
شهيدي فر با بيان اينكه همانطور كه سينماي ايران كه برخلاف تلويزيون با محدوديتهاي مشخص و خاصي روبه رو نيست نيز دچار بحران عدم پيشرفت شده است، خاطرنشان كرد: مهم ترين مسئله قابل اشاره در مورد تلويزيون مخاطب محقي است كه، رسانه در بسياري موارد با احترام به او مينگرد و گاهي نيز اين حق را فراموش ميكند.
وي افزود: زماني كه شبكههاي مختلف با عناوين متفاوتي افتتاح شدند حركت تازهاي براي احترام به مخاطب اتفاق افتاد. اما اين روند ادامهدار نشد و شبكه ها به رويكرد تخصصي خود نپرداختند.
اين كارشناس فرهنگي خاطرنشان كرد: بي شك همين عدم توجه به تقسيمبنديها يكي از مشكلات اصلي جذب مخاطب است، كه ميتوانست مخاطب را در هر قشر و سطحي به طرف خود بكشاند. جالبتر آن كه در دستهبنديهاي انجام شده، خيلي اوقات از الفاظي چون مبتذل بهره ميبرند كه از نظر من توهينآميز است. بي شك هر برنامهاي كه به روي آنتن شبكهها مي رود به لحاظ مميزي بازبيني شده است و اگر چيزي از سطح سليقه برخي مخاطبان پايينتر است دليلي بر ابتذال آن نيست.
*گلاره عباسي: سريال هاي ارزشمند كليد آشتي مردم با جعبه جادويي
گلاره عباسي بازيگر سينما و تلويزيون نيز درباره كم شدن مخاطبان تلويزيون در سال هاي اخير به ايرنا گفت: توليدات در تلويزيون به شدت پايين آمده است. من به عنوان يك بازيگر از تعداد كارهايي كه پيشنهاد دارم و كارهايي كه پخش مي شود كاملا مشخص است كه ساخت و توليد در صدا و سيما كم است. وي افزود: اين مسئله ناخوشايند است چون با كم شدن توليدات رقابت ها كم شده و مردم رغبتي براي ديدن برنامه هاي تلويزيوني ندارند.
بازيگر فيلم نفس خاطرنشان كرد: مخاطب تلويزيون را بسيار دوست دارم و اينكه تعداد كارهايم در تلويزيون زياد شود بسيار استقبال مي كنم، صدا و سيما با توليدات قوي و ساخت سريال هاي ارزشمند مي تواند دوباره مردم را با جعبه جادويي آشتي دهد.
*جواد افشار: آثار خوب بسازيم، مخاطب به تلويزيون بر مي گردد
كارگردان سريال «كيميا» نيز درباره راه حلي براي بازگشت دوباره مخاطب به تلويزيون به ايرنا گفت: اگر آثار خوب بسازيم لازم نيست نگران ريزش مخاطب باشيم. تماشاگران دوباره با تلويزيون آشتي مي كنند.
وي ادامه داد: با توجه به گسترش امكانات و گسترش فضا هاي مجازي، تلويزيون رقيبان جدي پيدا كرده است. ما بايد با استفاده از برنامه هاي خوب و تكنيكي، مخاطبان قهر كرده با تلويزيون را به تماشاي دوباره آن آشتي دهيم.
افشار در پايان تصريح كرد: مي بينيد كه اين روزها استقبال نسبتا خوبي از سريال كيميا توسط تماشاگران اتفاق افتاده است. قصه خوب و نزديكي به مردم نكاتي است كه آن را جذب كرده است. پس خيلي دور از دسترس نيست كه بتوانيم مخاطبان را با آثار خوب و ارتقاء سطح كيفي آثار دوباره به تماشاي جعبه جادويي ترغيب كنيم.
*خسرو دهقان: عدم رقابت امكان استفاده از ويژگيهاي فردي را فراهم نميكند
خسرو دهقان، منتقد و نويسنده سينمايي، عدم جذابيت برنامه هاي تلويزيوني براي مخاطب باهوش امروزي را براي كاهش استقبال از رسانه ملي دانست و به ايرنا گفت: تلويزيون، يك رسانه دولتي است و بي شك كسب بودجه و اعتبار باعث ميشود كه قواعد اين رسانه در راستاي اهداف رسمي تعيين شود. پس قواعد، سلايق و خطوط مشخص شده با توجه به اين صلاحديد خواهد بود.
وي افزود: اين امر براي تمام مخاطبان و برنامه سازان امري واضح و روشن است. اما اين كه با اين واضحات هنوز هم كساني از اتفاقاتي دچار تعجب ميشوند، جالب است.
دهقان خاطرنشان كرد: در چنين سازماني امكان رقابت براي افراد مختلف كمتر اتفاق خواهد افتاد. با وجود خيل جمعيتي كه، به واسطه حضور شبكههاي متعدد در تلويزيون حضور دارند؛ اما به واقع چيزي به عنوان رقابت به وجود نمي آيد. اين امر نيز به اين خاطر است كه تمام اين افراد در يك سازمان مشخص و با توجه به يك نظر حاكم و مشخص تأمين ميشوند. به همين جهت استفاده از ويژگيهاي فردي در اين شرايط ممكن نيست.
*مرتضي رزاق كريمي: براي افزايش مخاطبان تلويزيون بايد اعتماد آن ها را جلب كنيم
مرتضي رزاق كريمي، كارگردان و مستند ساز با تاكيد بر ريزش مخاطبان تلويزيون به ايرنا، اظهار داشت: در اينكه مخاطبان تلويزيون كمتر از قبل شده شكي نيست. اما بحث هاي مهمي براي اين موضوع مطرح است. بحث اعتماد به رسانه است كه مي تواند باعث افزايش مخاطب شود يعني هر زمان كه اعتماد آن ها را جلب كنيم مخاطب بيشتري مي توانيم داشته باشيم.
وي افزود: بحث بعدي كه مدنظر است ساختار برنامه ها و جذابيت آن ها چه در سريال ها و چه در مستندها است كه بايد سليقه مخاطب و زمان ديدن فيلم ها بررسي و ارزيابي شود و با توجه به آن توليدات را افزايش داد.
رزاق كريمي خاطرنشان كرد: يكي ديگر از مسائلي كه باعث ريزش مخاطبين نسبت به سال هاي قبل شده وجود رسانه هاي رقيب مانند شبكه هاي اجتماعي و ماهواره است كه به نوعي رقيبان تلويزيون و سينما شده اند.
فراهنگ**9246**1569
تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۴
تهران- ايرنا- امروزه منابع اطلاعاتي در اختيار مخاطبان رسانه ها بيشتر شده و با اين اوصاف رسانه بايد در امر جذب مخاطب داراي خط مشي متنوع باشد؛ دراين راستا صدا و سيما به عنوان رسانه ملي در سه دهه گذشته همواره تلاش هايي در جذب مخاطب بيشتر داشته است.