مهاباد - ایرنا - رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مهاباد گفت: بیش از سه هزار قطعه فلامینگو دردو روز گذشته در تالاب بین المللی كانی برازان این شهرستان فرود آمده اند.

كامران حسینی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: این تعداد فلامینگو نخستین گروه از این پرندگان هستند كه در سال جاری در ادامه بازگشت از مهاجرت خود، برای تغذیه و استراحت وارد این تالاب می شوند.
وی گفت: شرایط بسیار مستعد تغذیه ای و امنیت خوبی كه بر فضای این تالاب حاكم است، موجب شده تا هر روز دسته های مختلفی از انواع پرندگان مهاجر وارد این تالاب شوند.
حسینی افزود: بارندگی های بسیار مناسب سال زراعی جاری موجب آبگیری كامل این تالاب شده و شرایط بسیار مناسب زیستی را برای انواع پرندگان مهاجر و بومی در آن به وجود آورده است.
وی اضافه كرد: این شرایط مناسب باعث شده تا تالاب كانی برازان مهاباد به یكی از زیستگاه های اصلی فلامینگوها در آذربایجان غربی و غرب كشور مبدل شود.
حسینی گفت: پیش بینی می شود درروزهای آینده بر شمار ورود فلامینگوها به این تالاب افزوده شود.
به گفته وی در سال گذشته در این ایام بیش از 11 هزار قطعه فلامینگو وارد تالاب كانی برازان شدند كه بسیاری از آنها نیز به علت شرایط مستعد این تالاب، در آن جوجه آوری كردند.
فلامینگو پرنده ای است با پاهای دراز و منقاری منحنی و گردنی بلند و خمیده، آبچر با بدنی بسیار كشیده و پر و بالی به رنگ های سفید و صورتی كه بین 90 سانتیمتر تا 1٫5 متر بلندی دارد.
در پرواز، بال ها و گردن این پرنده كشیده و قدری پایین تر از سطح بدن قرار می گیرد و بالهایش تركیب زیبایی از رنگ های سرخ و سیاه دارد و به آرامی راه می رود.
این پرندگان به صورت دسته جمعی و در دسته های چند هزارتایی زندگی می كنند و سواحل دریاچه ارومیه و استان فارس مهمترین زیستگاه آن در ایران است.
رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: تالاب كانی برازان هم اكنون به یكی از زیستگاه های مهم پرندگان در شمال غرب كشور تبدیل شده كه همه ساله پذیرای شمار زیادی از انواع پرندگان مهاجر است.
وی گفت: هم اكنون در این تالاب بیش از 60 هزار قطعه انواع پرندگان آبزی و كنار آبزی وجود دارد كه در میان آنها پرندگان نادری چون اردك های سرسفید نیز دیده شده است.
حسینی اظهار كرد: این پرندگان مهاجر مدتی را در این تالاب به استراحت و تغذیه پرداخته و با افزایش دما در این منطقه، كوچ خود را به مناطق شمالی تر ادامه می دهند و بسیاری از آنها نیز به علت شرایط مناسب این تالاب در آن لانه سازی كرده و اقدام به جوجه آوری می كنند.
تالاب بین المللی كانی برازان با وسعتی افزون بر 927 هكتار در 30 كیلومتری شمال مهاباد در سواحل جنوبی پارك ملی دریاچه ارومیه و بین روستاهای خورخوره و قره داغ واقع شده و به علت برخورداری از آب دائمی به محل زیست انواع پرندگان بومی و مهاجر تبدیل شده است.
این تالاب بین المللی از سوی كمیته ملی طبیعت گردی كشور به عنوان نخستین سایت پرنده نگری در ایران نیز معرفی شده است.
این تالاب از جمله مهمترین تالاب های استان آذربایجان غربی برای پرندگان به حساب می آید.
در این تالاب تعداد 75 گونه پرنده آبزی و كنار آبزی متعلق به 11 خانواده شناسائی شده است كه در صورت اضافه نمودن گونه های خشكی زی این تعداد به 180 گونه خواهد رسید.
شهرستان مهاباد با داشتن دو تالاب بین المللی كانی برازان و قوپی باباعلی و تالاب های فصلی حسن خان، گروس، داشخانه و قره قشلاق همه ساله در فصول بهار و پاییز پذیرای شمار زیادی از پرندگان مهاجر است.
شهرستان مهاباد با 215 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی و 116 كیلومتری مركز استان واقع شده است.
6185/1905/1860