مهاباد- ايرنا- مدير كل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي آذربايجان غربي گفت: از ابتداي آغاز تعطيلات نوروزي تاكنون بيش از 52 هزار گردشگر و مسافر از اقصي نقاط كشور وارد اين استان شده اند.

جليل جباري روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا در مهاباد افزود: اين تعداد مسافر نوروزي در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته حدود 10 درصد كاهش نشان مي دهد كه علت اصلي آن وضعيت جوي به ويژه سرماي ناگهاني و افت دما است.
وي بيان كرد: از اين تعداد گردشگر نوروزي ورودي به آذربايجان غربي در مجموع افزون بر 12 هزار گردشگر در هتل ها، اقامتگاه ها و مهمانپذيرها اسكان پيدا كرده اند.
جباري اضافه كرد: پيش بيني مي شود با آغاز موج دوم از سفرهاي نوروزي، شمار گردشگران ورودي به استان در مقايسه با پارسال 10 تا 15 درصد افزايش پيدا كند.
وي گفت: هم اكنون 92 واحد اقامتي و مركز پذيرائي در استان با پنج هزار تخت اقامتي آماده اسكان مسافران و مهمانان نوروزي است.
مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان آذربايجان غربي با اشاره به تدابير اتخاذ شده در زمينه تشكيل ستاد اجرائي خدمات سفر افزود: كميته هاي دهگانه اين ستاد از چند ماه پيش اقدامات خود را درچارچوب وظايف محوله آغاز كرده و همگي آماده استقبال از مسافران نوروزي هستند.
وي گفت: علاوه بر تمهيداتي كه براي اسكان مسافران نوروزي پيش بيني شده، آئين هاي شاد و مفرحي نيز در شهرستان هاي مختلف استان براي آنها در حال برگزاري است.
جباري از برپايي بازارچه هاي صنايع دستي در نوروز خبر داد و اضافه كرد: با هماهنگي هاي انجام شده با هنرمندان صنايع دستي استان در نوروز 95 بازارچه هاي صنايع دستي براي معرفي آثار هنري هنرمندان صنايع دستي در استان برپا شده است تا هم بازار هدف براي محصولات صنايع دستي ايجاد شود و هم مسافران با سوغات و صنايع دستي آذربايجان غربي آشنا شوند.
وي گفت: امسال 22 مكان تاريخي در سطح استان از جمله 11 موزه و سايت موزه نيز آماده بازديد براي مسافران و گردشگران نوروزي است.
جباري اضافه كرد: به منظور رفاه حال مسافران و گردشگران، ساعات بازديد از سايت موزه تخت سليمان تكاب و قره كليسا چالدران كه جزو اماكن جهاني و پربازديد استان است، تا ساعت 21.30 تعيين شده و ساعات بازديد روزانه ساير موزه ها و اماكن نيز با توجه به تعداد بازديد كنندگان قابل افزايش است.
مدير كل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي آذربايجان غربي با اشاره به توانمندي هاي گردشگري استان گفت: اين استان با دارا بودن 1517 اثر ارزشمند در فهرست آثار تاريخي در رتبه هفتم كشور قرار داشته و به لحاظ فرم بناها و محوطه هاي تاريخي جزو معدود استان هاي كشور است كه در حوزه دفاع مقدس و ميراث ناملموس آثار بسيار گرانبهايي نيز در خود جاي داده است.
وي افزود: اين اداره كل مسئول دو كميته اسكان و رفاه و تبليغات و اطلاع رساني مي باشد كه در خصوص اسكان مسافران نوروزي جلسات متعددي برگزار شده و جامعه هتلداران استان با اعلام آمادگي براي ارائه 20 تا 50 درصد تخفيف براي پنج هزار تخت خود و همچنين آموزش و پرورش استان با داشتن 9 هزار تخت براي فرهنگيان آماده اسكان و پذيرايي از مسافران در ايام نوروز 95 است.
جباري گفت: يكي از مهمترين دغدغه ها و برنامه هاي دبيرخانه ستاد بالا بردن سطح كيفي و نحوه برخورد مجريان سفر است كه در اين خصوص آموزش نيروهاي مرتبط با امر گردشگري و سفر از سه ماه پيش در دستور كار اين دبيرخانه قرار گرفته و برنامه هاي متنوعي را در مبادي ورودي، سطح شهر و پايانه هاي استان اجرا خواهند كرد.
آذربايجان غربي سالانه پذيراي بيش از يك ميليون نفر مسافر در ايام نوروز است كه براي بازديد از آثار تاريخي، جاذبه هاي گردشگري و طبيعي به اين استان سفر مي كنند.
6185/1905