مهاباد- ايرنا- موزه مردم شناسي حمام ميرزا رسول شهرستان مهاباد در تعطيلات نوروزي امسال آماده بازديد از گردشگران است.

رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان مهاباد روز سه شنبه به خبرنگار ايرنا گفت: حمام ميرزا رسول اين شهرستان يكي از اماكن تاريخي مهاباد و از جمله بناهاي اواخر دوره صفويه و اوايل دوره قاجاريه است كه جزو آثار به ثبت رسيده در فهرست آثار ملي كشور به شمار مي رود.
آرش شهابي افزود: هم اكنون در موزه مردم شناسي حمام ميرزا رسول مهاباد، بيش از يكهزار قلم انواع آثار تاريخي و فرهنگي، غيرفرهنگي و مطالعاتي وجود دارد كه بخش مهمي از آنها توسط اقشار مختلف مردم فرهنگ دوست اين شهرستان به اين موزه اهدا شده كه اهداي چنين حجمي از آثار در سطح كشور بي سابقه است.
وي بيان كرد: برخي از آثار موجود در اين موزه متعلق به دوره هاي مختلف تاريخي بوده و برخي از اشياء نيز از قدمت سه هزار ساله برخوردار است.
شهابي اضافه كرد: علاوه بر آثار ارزشمندي كه در اين موزه به نمايش گذاشته شده، اين حمام تاريخي به علت شيوه خاص معماري، تزئينات داخلي و خارجي و آجرنماهاي زيباي آن از اهميت زيادي در منطقه برخوردار است.
وي افزود: در اين موزه علاوه بر جلوه هايي از فرهنگ غني و قديمي اين منطقه كه در قالب اثار تاريخي متعددي به نمايش گذاشته شده است، انواع لباس ها و پوشش هاي مختلف مردانه و زنانه براي آيين هاي مختلف و متداول منطقه نيز گردآوري شده است.
شهابي گفت: در قسمت ديگري از موزه انواع ابزار آلات و ادوات مورد استفاده در قديم در مشاغل مختلف كشاورزي، آهنگري، طبابت، پخت نان، سفالگري و مسگري و حتي ريسندگي و رنگرزي نيز وجود دارد.
به گفته وي، در قسمتي از موزه نيز انواع ظروف سفالي، مسي و مفرغي و انواع سكه هاي قديمي كه در اين مناطق معمول بوده و امر داد و ستد با آنها صورت مي گرفت و نام حاكمان دوران خود را به يادگار دارد، ديده مي شود.
رئيس اداره ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي مهاباد اضافه كرد: اين اثر زيبا و ديدني همه روزه از ساعت 9 صبح تا ساعت 20 براي بازديد گردشگران مهيا شده است.
اين بناي زيبا كه قدمت آن به اواخر دوره صفويه برمي گردد توسط شخصي به نام ميرزا رسول ساخته شده است.
تحقيقات مورخان و آثار كشف شده باستاني حكايت از اين دارد كه منطقه مهاباد در هزاره نخست قبل از ميلاد يكي از مناطق مسكوني ايران باستان بوده اما مهاباد كنوني شهري به نسبت جديد است كه قدمت آن بيشتر از 400 سال نيست و در قرن دهم هجري شهري بدين نام وجود نداشت و مهمترين مركز شهري، اداري اين ناحيه در شهري به نام درياس يا داراياس بوده است.
بيشتر آثار باستاني اين منطقه به صورت تپه و ناشناخته مانده و بيش از 90 اثر باستاني در مهاباد و روستاهاي اطراف در رديف آثار ملي به ثبت رسيده است.
در شهرستان مهاباد آثار تاريخي و باستاني زيادي وجود دارد كه از آن جمله مي توان به مقبره هاي فخريگاه و بداق سلطان، معبد برده كنته، پردي سور (پل سرخ)، مسجد سور، حمام ميرزا رسول، حوضخانه هاي شاه و درويش، عباس آقا و رستم بيگ اشاره كرد.
شهرستان مهاباد در جنوب آذربايجان غربي و 116 كيلومتري مركز استان واقع شده و يكي از مقصدهاي مهم گردشگران در تعطيلات نوروزي به شمار مي رود.
6185/1905