تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۰

تهران- ایرنا- محققان دانشگاه ایست انگلیا در انگلیس می‌گویند نرم‌افزاری را ابداع كرده‌اند كه می‌تواند با دقتی به مراتب بیشتر از انسان لب‌خوانی كند.

به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی فیز، این محققان معتقدند كه نرم افزار یاد شده كاربرد وسیعی خواهد داشت، از تحقیقات جنایی گرفته تا مقابله با تروریسم یا هر شرایطی كه 'صدا آنقدر خوب نیست كه بشود فهمید دیگران چه می‌گویند.'
یكی از نیازهای نیروهای امنیتی و پلیس این است كه در بازبینی دوربین‌های مدار بسته از محتوای مكالمات مظنونان مطلع شوند.
علاوه بر این، مترجمین و خبرنگاران هم برای فهمیدن آنچه چهره‌های سرشناس می‌گویند به چنین نرم‌افزاری نیاز دارند.
هلن بر از دانشكده علوم كامپیوتر دانشگاه ایست انگلیا می‌گوید: اگر تكنولوژی لب‌خوانی خوبی داشتیم، می‌توانستیم واكنش زیدان را بهتر درك كنیم، شاید هم هر دو اخراج می‌شدند.
اشاره این محقق انگلیسی به فینال جام جهانی 2006 بین ایتالیا و فرانسه است كه در آن، زیدان، ستاره فوتبال فرانسه، به دلیل كله زدن به ماركو ماتراتزی بازیكن ایتالیا اخراج شد، در حالی كه به نظر می‌رسید حرف‌هایی كه ماتراتزی به او زده بود، باعث واكنش زیدان شد.
وی ادامه داد: از لب‌خوانی برای فهمیدن آنچه بازیكنان فوتبال در لحظات پرتنش مسابقه می‌گویند قبلا استفاده شده اما به احتمال زیاد عملی‌ترین كاربرد آن در مواقعی است كه سر و صدای زیادی وجود دارد، مثلا در ماشین یا در كابین خلبان هواپیما. گرچه این نرم‌افزار هنوز باید دقیق‌تر شود، اما نكته مهم این است كه آن را در موارد بسیاری می‌توان به كار گرفت، مثلا برای كسانی كه نقص شنوایی یا گفتاری دارند.
به گفته محققان، برای افرادی كه متخصص لب‌خوانی هستند، تمایز بین صداهایی مثل /ب/ یا /پ/ یا /م/ دشوار است اما این نرم‌افزار می‌تواند بین این صداها تمایز بگذارد و متن دقیق‌تری فراهم كند.
پروفسور ریچارد هاروی یكی از دیگر مبتكران این سیستم می‌گوید: لب‌خوانی یكی از بزرگ‌ترین چالش‌ها در هوش مصنوعی است بنابراین پیشرفت این جنبه‌ اتفاق بسیار خوبی است، یعنی این كه بتوان ماشین را برای تشخیص ظاهر و شكل لب انسان تخصصی كنیم.
علمی**2017