ساري- ايرنا - در حالي كه ظرفيت ها و جاذبه هاي مختلف گردشگري طبيعي و تاريخي در شرق استان مازندران فراهم است، كمبود امكانات زير ساختي چون هتل , مراكز اقامتي و تفريحي در اين منطقه، پاشنه اشيل گردشگري در شرق مازندران شده است.

به گزارش ايرنا، وجود هتل و مهمان سرا به عنوان يك زيرساخت مهم در صنعت گردشگري در شرق مازندران نسبت به ساير نقاط اين استان، با كمبودهاي محسوسي روبرو است كه با توجه به جاذبه‌هاي مختلف گردشگري و قرار گرفتن در مسير تردد بارگاه امام رضا(ع)، توجه به اين مسئله بسيار ضروري به نظر مي رسد.
شهرهاي مختلف شرق استان مازندران شامل شهرهاي بهشهر، نكا، گلوگاه، رستمكلا و خليل شهر در تمام ايام سال داراي مسافر است و جاذبه هاي مختلف تاريخي و طبيعي اين منطقه در تمام چهارفصل سال مي طلبد تا زيرساخت هاي اقامتي در اين منطقه به عنوان يكي از فراموش شده هاي مهم مورد توجه قرار گيرد تا شاهد رونق بيشتر گردشگري در اين منطقه باشيم.
بهشهر، شهر تاريخي مازندران به عنوان شهر موزه مازندران شناخته شده است و وجود بسياري از آثار تاريخي و گردشگري در اين منطقه همچون مجموعه تاريخي عباس آباد، چشمه عمارت، گوهر تپه، ظرفيت هاي اقتصادي همچون بندراميرآباد و نزديكي به فرودگاه ساري و ظرفيت هاي طبيعي شبه جزيره ميانكاله، غارهاي تاريخي و باستاني و... موجب شده است كه مسافران زيادي طالب سفر به اين منطقه باشند.
نبود يا كمبود زيرساخت هاي مناسب اقامتي براي مسافران و گردشگران در شرق مازندران باعث شده است تا ميزان ماندگاري مسافران در اين منطقه كاهش يافته و نهايت اغلب مسافران به صورت رهگذري از اين منطقه ديدار مي كنند.
نگاهي به وضعيت موجود مراكز اقامتي و هتل در شرق مازندران نشان از اوج كمبودها در اين بخش است. برغم همه جاذبه هاي گفته شده شرق مازندران حتي يك هتل چهار ستاره يا سه ستاره ندارد. در حاليكه باهمه جاذبه هاي موجود در اين بخش , اگر مديريت منسجم و همت قوي براي به گردش دراوردن بخش گردشگري وجود داشته باشد اين منطقه حداقل به دو هتل پنج ستاره و چندين هتل چهار و سه ستاره نياز دارد.
شهرستان 160 هزارنفري بهشهر اكنون تنها داراي دو هتل آپارتمان عباس آباد در 3 كيلومتري بهشهر و هتل صدرا در 40 كيلومتري اين شهر است كه در واقع تنها دسترسي به هتل آپارتمان عباس آباد براي مسافران مقدور است كه به دليل محدوديت در تعداد تخت، اين هتل جوابگوي خيل عظيم مسافران و گردشگران نيست.
شهرستان 116 هزارنفري نكا نيز با دارا بودن جاذبه هاي گردشگري وباستاني همچون مناطق گردشگري طبيعي كوهساركنده، قرمرض، تپه نارنج‌باغ، غار تاريخي و باستاني كميشان و درياي مرواريد در ايام نوروز سال گذشته پذيراي حدود 50 هزار نفر گردشگر بود و امسال نيز برغم بارندگي هاي مختلف در نيمه نخست عيد نوروز، بيش از 18 هزارنفر مسافر وارد نكا شده اند.
اين شهرستان داراي يك هتل ميلاد در داخل شهر و يك خانه مسافر در 3 كيلومتري نكا است كه در مجموع داراي 66 تخت در هتل ميلاد نكا و چهار واحد آپارتمان در خانه مسافر است كه ساخت 2 هتل توسط بخش خصوصي با 200 تخت در دست اقدام است.
شهرستان 40 هزارنفري گلوگاه نيز به عنوان شرقي ترين شهر استان مازندران كه با استان سمنان و گلستان هم مرز است فاقد هتل و مهمان سرا است و در طول نوروز سال گذشته 4 هزار مسافر از اين شهر و جاذبه هاي مختلف آن بازديد كردند.
تعدادي از مسافران در ايام نوروز امسال با انتقاد و اظهار تاسف از كمبود و نبود هتل و مسافرخانه در شرق مازندران خواستار توجه بيشتر مسئولان به اين امر شده و بر لزوم ايجاد هتل‌هاي مناسب در شهرهاي مختلف شرق مازندران تاكيد كردند.
مهدي ياري از مسافران خراسان كه مازندران را به عنوان مقصد سفر خود براي ايام نوروز در نظر گرفته در گفتگو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: برغم اينكه شرايط بسيار خوبي در خراسان و گلستان براي اقامت فراهم است اما با ورود به مازندران از همان ورودي استان و در شهرستان گلوگاه هيچ هتل و مهمان سرايي براي اقامت وجود ندارد و همين امر موجب شد با وجود جاذبه هاي گردشگري اين شهرستان، از آن عبور كنيم.
وي افزود: در شهرستان بهشهر نيز با كمبود فضاي اقامتي روبرو بوده ايم اما به دليل طي مسافت طولاني مجبور شديم در يكي از مدارس سكونت كنيم .در شهري همچون بهشهر با جاذبه هاي مختلف گردشگري و بي نظير، بايد شرايط اسكان مسافر و هتل هاي ارزان قيمت فراهم شود.
ياري ادامه داد: با توجه به اينكه بهشهر را از جمله شهرهاي تاريخي دوران صفويه اعلام كرده اند و خانواده نيز رغبت فراواني براي بازديد از تمام جاذبه هاي گردشگري و تاريخي داشتند اما به دليل عدم وجود هتل مناسب و ارزان قيمت ، مجبوريم تنها از مجموعه عباس آباد بازديد و شهر را ترك كنيم و فرصت ديدن جاذبه هاي گردشگري ديگر را از دست بدهيم.
آرتا ميرزايي از ديگر مسافران شرق مازندران نيز به خبرنگار ايرنا گفت: برخورداري از سواحل طولاني در شهرهاي مختلف استان مازندران، دارا بودن آب و هواي مطبوع و بهاري و جنگل هاي بي نظير و دشت هاي حاصل خيز از جمله عواملي است كه زمينه جذب گردشگران و مسافران نوروزي را در اين فصل به شرق مازندران فراهم مي‌آورد اما متاسفانه كمبود اماكن اقامتي از مشكلات عديده اي است كه با آن روبرو هستيم.
وي بيان داشت: عدم وجود هتل مناسب در شرق مازندران و عدم اطلاع رساني براي اقامت، موجب شد كه برغم ميل باطني، سكونت در چادر را بر اقامت در مدارس ترجيح دهيم در حالي كه اين مساله در غرب مازندران وجود ندارد و حتي روستاهاي غرب استان نيز داراي مكان اقامتي مناسب براي گردشگران هستند.
سمانه زماني يكي ديگر از مسافران نيز به خبرنگار ايرنا گفت: اقامت در چادرهاي مسافرتي در پارك‌ها، حاشيه بلوارها و خيابان‌ها در استان مازندران بيش از ساير استان ها رواج دارد و متاسفانه در شرق مازندران نبود اماكن ثابت اقامتي موجب شده با وجود جاذبه هاي مختلف گردشگري، تنها براي اقامت چند ساعته مورد توجه قرار گيرد.
وي اظهار داشت: ايجاد كمپينگ هاي دائم اقامتي همچون بسياري از استان هاي كشور در مازندران نيز امري ضروري است چرا كه با وجود زيبايي هاي مختلف خدادادي و گردشگري در مناطق مختلف مازندران، فراهم كردن زيرساخت هاي گردشگري و امكانات اوليه براي مسافران از مهمترين وظايف مسئولان است كه متاسفانه در برخي موارد كم كاري مي شود.
فرماندار بهشهر نيز با انتقاد از فراهم نبودن زيرساخت هاي لازم اقامتي در اين شهرستان به خبرنگار ايرنا گفت: در شرايط فعلي با كمبود هتل و مهمان سرا در شهرستان بهشهر بعنوان شهر موزه استان مازندران روبرو هستيم و اسكان مسافران در مدارس، هتل عباس آباد، خانه مسافر و مهمانسراهاي ادارات و... انجام مي شود.
سيد خالق سجادي اظهار داشت: به دليل كمبود اماكن اقامتي، مدارس از مهمترين اماكن اسكان مسافران در اين شهرستان هستند كه در نوروز امسال 20 مدرسه با 150 كلاس درس براي اسكان مسافران نوروزي در نظر گرفته شده است كه اميدواريم با همكاري دستگاههاي مختلف فضا و امكانات خوبي براي مسافران فراهم كنيم.
سرپرست نمايندگي ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري بهشهر در گفت‌وگو با خبرنگار ايرنا با اشاره به گذشت يك هفته از تعطيلات نوروزي و آغاز دور دوم سفرها به اين منطقه اظهار كرد: در دور اول سفر مسافران به بهشهر حدود 25 هزار نفر در اين شهر اقامت كردند كه آمار بازديدكنندگان بسيار بيشتر از اين آمار است.
قربانعلي حيدري با بيان اينكه تاكنون حدود 125 هزار نفر از مناطق مختلف گردشگري شهرستان بهشهر از شرق تا غرب اين شهرستان بازديد كرده اند، افزود: بازديد از گورستان تاريخي گوهرتپه، مهربان رود رستمكلا، غار هوتو و كمربند، پارك ملت بهشهر، چشمه عمارت، عباس آباد و.... از جمله مناطقي بود كه بيشترين توجه مسافران به همراه داشت.
وي با اعلام اينكه تعداد بازديدكنندگان از مناطق گردشگري و جاذبه هاي مختلف اين شهرستان بيانگر توجه مسافران و گردشگران به اين مجموعه هاي تاريخي و گردشگري است، يادآور شد: با وجود جاذبه هاي گردشگري فراوان در بهشهر، زيرساخت هاي اقامتي مناسبي براي مسافران وجود ندارد و اقامت گاههاي فعلي جوابگوي نيمي از اين تعداد گردشگر و مسافر هم نيست.
فرماندار گلوگاه نيز با اشاره به اينكه اين شهرستان بعنوان شرقي ترين شهر مازندران و دروازه استان از سمت شرق با استان هاي سمنان و گلستان فاقد هتل است به خبرنگار ايرنا گفت: با توجه به گردشگرپذير بودن اين شهرستان، احداث يك هتل مناسب، نياز مهم و اساسي اين شهرستان است.
محمد رضا تباكي گفت: در دور نخست سفرهاي نوروزي تاكنون 3 هزار مسافر وارد گلوگاه شده و از اماكن تفريحي و جاذبه هاي مختلف گردشگري اين شهرستان بازديد كردند.
وي ادامه داد: براي نوروز امسال 8 مدرسه با 50 كلاس درس و زائرسراي امامزاده قاسم با 15 سوئيت براي اسكان مسافران در نظر گرفته شده است كه احداث هتل براي اسكان مسافران از جمله برنامه هاي مهم در دست اقدام سال جاري ما است كه تا سال آينده بتوانيم شاهد افتتاح هتل مناسبي در شهرستان گلوگاه و ارائه خدمات مناسب به مسافران و گردشگران باشيم.
فرماندار گلوگاه مهمترين جاذبه هاي گردشگري و طبيعي اين شهرستان را، توشكاچشمه، خربزه چشمه مهديرجه، درياي آرام گلوگاه و جنگل هاي بهشت گمشده گلوگاه عنوان كرد.
فرماندار نكا نيز به خبرنگار ايرنا گفت: شهرستان نكا از جمله شهرستان‌هاي استان مازندران است كه برغم وجود شرايط مناسب براي جذب گردشگر، شرايط ماندگار كردن مسافران در شهرستان و استفاده از طبيعت بكر و اماكن تاريخي و جاذبه‌هاي گردشگري را ندارد كه بايد فرصت‌هاي مناسب براي سرگرم كردن و ماندگاري مسافران را در شهرستان افزايش داد.
جعفر احمدي افزود: شهرستان نكا از دريا، جنگل، دشت حاصل‌خيز و جاذبه‌هاي مختلف گردشگري برخوردار است و در همين راستا بايد با توسعه گردشگري و شناخت عوامل موثر بر جذب توريست، در افزايش مدت ماندگاري گردشگران در اين شهرستان تلاش شود.
وي با اعلام اينكه ظرفيت فعلي هتل و خانه مسافر نكا جوابگوي نياز مسافران و گردشگران نيست ، ادامه داد: در همين راستا، 2 هتل توسط بخش خصوصي و زير نظر نمايندگي ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در دست احداث است.
گزارش از مريم نظري
/18997332