تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۱

تهران- ايرنا- يك شركت آمريكايي فعال در عرصه امنيت سايبري مي‌گويد كه موس‌هاي بدون سيم، مي‌توانند خطرات جدي امنيتي براي كاربرانشان داشته باشند.

به گزارش گروه علمي ايرنا از خبرگزاري رويترز، بستايل كه در شهر سن فرانسيسكوي آمريكا مستقر است، عقيده دارد كه موس‌هاي بدون سيم شركت‌هايي مثل اچ پي، لنوو، آمازون و دل كه از علامت‌هاي رمزگذاري نشده براي ارتباط با كامپيوترها استفاده مي‌كنند، مي‌توانند روزنه‌اي براي رخنه هكرها به اطلاعات ميلياردها دستگاه رايانه باشند.
نيو ليون، يك محقق امنيت سايبري در بستايل مي‌گويد: اين شركت‌ها، ترافيك اطلاعاتي ايجاد شده توسط موس‌ها را رمزگزاري نمي‌كنند و اين امر باعث مي‌شود كه هكرها بتوانند اطلاعات رمزگذاري نشده را به 'دانگل'ها بفرستند و ادعا كنند كه مثلا اين اطلاعات توسط صفحه كليد ارسال مي‌شود. به اين ترتيب تنها با يك كليك آنها مي‌توانند به اطلاعات رايانه دست پيدا كنند. اين مثل اين است كه اين هكرها رو به روي كامپيوتر شما بنشينند و سر در بياورند كه داخل آن چه چيزهايي داريد.
براساس اعلام بستايل، يك هكر فقط به يك آنتن، يك چيپ كامپيوتري (به نام دانگل) و يك خط كد ساده نياز دارد كه بتواند رايانه شما را «فريب» دهد و به نام يك موس يا صفحه كليد وايرلس به كامپيوتر شما دست يابد. بنابراين يك هكر مي‌تواند اطلاعاتي را به دانگل بفرستد و وانمود كند كه موس است ولي به صفحه كليد'دستور دهد' كه حرف يا حروفي را تايپ كند.
كريس رولاند، يكي از موسسان بستايل مي‌گويد: اگر ما يك سري دستورهاي رمزگذاري نشده را از طريق موس بدون سيم به كيبورد بفرستيم، مي‌تواند با سرعت هزار كلمه در دقيقه، شروع به تايپ كردن در رايانه كند. با اين سرعت، هكرها مي‌توانند در كمتر از چند ثانيه كنترل كل رايانه شما را به دست گيرند.
به گفته رولاند، بر اين اساس شركت‌ها در خصوص رمزگذاري كردن وبسايت‌ها و شبكه‌هايشان بسيار دقيق شده‌اند، اما تمامي ترافيك اينترنتي از طريق شبكه‌ها اتفاق نمي‌افتند.
رولاند افزود: حال وقت آن است كه شركت‌ها خطرات امنيتي سخت‌افزاري و فضاي وايرلس را هم جدي بگيرند. به خصوص كه در دنيايي زندگي مي‌كنيم كه تلفن‌هاي هوشمند مي‌توانند در كسري از ثانيه اطلاعات عظيمي را جا به جا كنند.
علمي **1311**2017