تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۶

شهركرد- ايرنا- كاخ قلعه دزك در روستاي دزك شهرستان كيار استان چهارمحال و بختياري، خاستگاه برخي رويدادهاي ملي و ميزبان شخصيت هاي مختلف تاريخي و ادبي ايران و جهان بوده است.

به گزارش ايرنا، كاخ قلعه دزك، در سال 1325 هجري قمري به دستور لطفعلي خان اميرمفخم بختياري پسر امامقلي خان حاجي ايلخاني با الهام از معماري و تزئينات بدنه قصرهاي اروپايي قرن 17 و 18 ميلادي و با تركيبي از معماري و هنر ايراني در روستاي دزك بنا شد.
كاخ قلعه دزك كه به دست هنرمندان ايراني معماري و تزئين شده، داراي اتاق هايي با درب هايي ارزشمند از چوب گردو است كه در آن نقش و نگارهاي زيبايي به كار برده شده است.
طبقه اول كاخ قلعه تاريخي دزك يك هشتي ورودي در ميانه ساختمان دارد كه از هر دو طرف به محوطه درون بنا متصل مي شود و در طرفين اين هشتي، چهار ايوان قرار دارد.
اتاق هاي طبقه دوم كاخ قلعه دزك، دو ايوان مجزا از هم در شمال و سه ايوان متصل به هم در جنوب دارد كه دو اتاق سه دربي در ايوان هاي شمالي و دو اتاق سه دربي قرينه در ايوان جنوبي باز مي شود.
در بين اين اتاق ها سالن بزرگي بنام ديوانخانه يا سفره خانه وجود دارد كه در مجاورت اين سالن، اتاق زيبايي به نام اتاق آئينه قرار گرفته كه در طرفين آنها دو اتاق كوچك به نام گوشواره ساخته شده است.
اتاق آئينه كاخ قلعه دزك، معروف به آئينه خانه در مجاورت سالن بزرگ ديوانخانه قرار دارد، اين اتاق بسيار زيبا كه به سبك اروپايي تزئين شد.
اتاق آئينه با نمونه هاي متنوع هنر گره چيني و نقش بُري و شيشه نقاشي داراي دو پوسته عكس درهم بوده كه نماي سه بعدي داشته و نمونه هاي آن كمياب است.
در دوران مختلف تاريخ معاصر ايران شخصيت هايي مانند وحيد دستگردي، علي اكبر دهخدا، فرخي يزدي، دكتر محمد مصدق، ملك الشعراي بهار، ابوالقاسم نجفي، راولينسن، ايزابل برد بيشاپ، هنري رنه دالماني، شونمان و ويلسون در كاخ قلعه دزك حضور يافتند.
معاون ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري چهارمحال و بختياري درباره اهميت كاخ قلعه دزك در گفت و گو با ايرنا يادآور شد: اين قلعه تاريخي، مكاني مناسب و امن براي گردهمايي افراد مهم و صاحب نظر، براي هم انديشي براي اجراي تصميمات مهم و ملي بود.
مصطفي هادي پور ادامه داد: كاخ قلعه دزك، نه تنها ميزبان شخصيت هاي ملي و افراد نامدار جهاني در سال هاي اخير بود، بلكه خاستگاه اصلي برخي افتخارات ملي در دوره انقلاب مشروطه بود.
كارشناس امور موزه هاي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري چهارمحال و بختياري نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: در سال هاي اخير، به منظور استفاده مطلوب تر از فضاي موجود در كاخ قلعه دزك، موزه پوشاك و موزه سنگ استان در اين مجموعه تاريخي فرهنگي راه اندازي شده است.
علي بيگي تصريح كرد: موزه پوشاك كاخ قلعه دزك، در بهمن 1388 راه اندازي و در آن پوشاك شهرها، روستاها و مناطق شاخص و خاص چهارمحال و بختياري معرفي و به معرض نمايش گذاشته شد.
وي بيان داشت: در اين موزه، علاوه بر معرفي پوشاك، زيور آلات، صندوق، صندوقچه و وسايل مرتبط با پوشش اقوام و مجموعه اي از تصاوير قديمي مربوط به نمونه پوشاك سنتي و محلي چهارمحال و بختياري به نمايش درآمده است.
بيگي اضافه كرد: موزه سنگ كاخ قلعه تاريخي دزك نيز، 21 بهمن 1394، به عنوان دومين موزه سنگ چهارمحال و بختياري، پس از موزه سنگ قلعه تاريخي چالشتر، گشايش يافت.
كارشناس امور موزه هاي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري چهارمحال و بختياري عنوان داشت: در اين موزه 100 قطعه سنگ مربوط به دوره هاي صفويه، افشاريه، زنديه و قاجاريه شامل سنگ قبر، ستون، سرستون، سنگ آسياب، سنگ آب، آردچي، سردرب، سنگ عصارخانه، سنگ روغن گيري و سنگ ازاره به نمايش درآمده است.
به گزارش ايرنا، كاخ قلعه تاريخي دزك، در 16 تير سال 1367 به شماره 1731، به عنوان اثر تاريخي درجه يك، در فهرست آثار ملي ايران ثبت شد.
دزك شهرستان كيار در 35 كيلومتري مركز چهارمحال و بختياري واقع شده است.
7362/ 6014/2097/1772