كرمان - ایرنا - مدیركل حفاظت محیط زیست استان كرمان گفت: 237 محیط بان و حافظ محیط زیست 13 فروردین امسال همراه با مردم در این استان فعالیت دارند.

محمود صفرزاده روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: گشت های حفاظت محیط زیست كرمان به صورت ویژه كار بازرسی و كنترل محیط زیست را 13 فروردین در این استان بر عهده دارند.
وی بیان كرد: 14 سازمان مردم نهاد محیط زیست نیز به صورت فعال با میانگین 100 تا 150 نفر عضو فعالیت می كنند.
وی به مردم توصیه كرد در روز طبیعت از شكستن شاخ و برگ درختان، كندن پوست درختان و یادگاری نوشتن بر روی آنها خودداری كنند.
مدیركل حفاظت محیط زیست استان كرمان گفت: گردشگران طبیعت از روشن كردن آتش در مكان هایی كه پوشش گیاهی دارد خودداری و قبل از ترك منطقه از خاموش شدن آتش اطمینان حاصل كنند.
وی با اشاره به اینكه در فصل زایش حیات وحش قرار داریم عنوان كرد: طبیعت گردان از آزار و اذیت حیوانات خودداری كنند.
صفرزاده با اشاره به ممنوعیت شكار در فصل بهار افزود: هیچ مجوز شكاری در این فصل صادر نشده است و ماموران حفاظت محیط زیست با افرادی كه در فصل بهار و روز طبیعت اقدام به شكار حیوانات كنند به شدت برخورد می كنند.
وی به پیشینه 13 فروردین به عنوان روز طبیعت اشاره و تصریح كرد: ایرانیان نوروز را به عنوان جشن آفرینش، آغاز هستی و زایش طبیعت می شناسند.
وی با اشاره به اینكه خلق نوآوری از ویژگی های شاخص بهار است تصریح كرد: نیاز روحی و روانی انسان به تفریح و گشت و گذار در طبیعت یكی از نیازهای ضروری انسان بوده و خواهد بود.
مدیركل حفاظت محیط زیست استان كرمان ادامه داد: مردم از رها كردن پسماند و زباله ها در طبیعت خودداری كنند.
وی گفت: تاكنون بیش از یكهزار و 350 گونه گیاهی در استان كرمان جمع آوری و شناسایی شده كه 308 گونه از این تعداد معادل 24.4 درصد شامل گونه های دارویی و اسانس دار بوده و بیش از 10 درصد آن شامل گونه های نادر یا در معرض خطر انقراض است.
صفرزاده خاطرنشان كرد: تخریب محیط زیست بشر را در آینده نه چندان دور دچار معضلات و مشكلات عدیده ای چون ناپایداری زیستی می كند.
وی افزود: استان كرمان زیستگاه 218 گونه از پرندگان، 47 گونه از پستانداران، 48 گونه از خزندگان، 15 گونه از آبزیان آب های داخلی و شش گونه از دو زیستان است.
مدیركل حفاظت محیط زیست استان كرمان گفت: وجود 69 گونه پرنده آبزی، 27 گونه پرنده شكاری و 122 گونه خشكیزی در استان كرمان به ثبت رسیده است.
وی اظهار كرد: 10 درصد از گونه های پرندگان و پنج درصد از گونه های پستانداران كرمان در معرض خطر انقراض هستند.
7429/3029