مهاباد - ایرنا - رئیس اداره حفاظت محیط زیست میاندوآب از احیا و آبگیری كامل تالاب نوروزلو این شهرستان براثر طغیان آب رودخانه زرینه رود خبر داد.

اكبر محمدیان روز شنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: بارش های چند روز اخیر در شهرستان میاندوآب و دیگر شهرستان های جنوبی استان باعث طغیان رودخانه زرینه رود شده و منطقه حفاظت شده تالاب نوروزلو را پرآب و احیا كرد.
وی افزود: بارندگی های هفته دوم فروردین سال جدید در شهرستان میاندوآب كه موجب باعث طغیان رودخانه های زرینه و سیمینه شد در پائین دست نیز موجب خسارت به منازل مسكونی و زمین های كشاورزی شد.
محمدیان اضافه كرد: طی بازدیدهای اخیر از منطقه حفاظت شده تالاب نوروزلو، این منطقه با طغیان رودخانه زرینه رود در حدود 80 درصد زیر آب رفته و در صورت ادامه ورود آب رودخانه، این منطقه حفاظت شده به طور كامل زیر آب خواهد رفت.
وی با بیان اینكه رودخانه زرینه رود از وسط منطقه حفاظت شده تالاب نوروزلو عبور می كند، بیان كرد: ورود آب به این منطقه علاوه بر احیای تالاب نوروزلو، موجب افزایش پوشش گیاهی آن نیز می شود.
محمدیان، دبی آب رودخانه زرینه رود را اكنون حدود 350 و سیمینه رود را 300 متر مكعب بر ثانیه عنوان كرد.
وی گفت: با توجه به این كه آب این رودخانه ها وارد دریاچه ارومیه می شود، این افزایش سطح آب نقش مهمی در احیای این پهنه آبی نیز خواهد داشت.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست میاندوآب همچنین از مردم خواست از تردد و یا اقامت در حاشیه این رودخانه ها اكیدا خودداری كنند.
تالاب سد نوروزلو در 15 كیلومتری شهر میاندوآب در مسیر جاده میاندوآب به شاهین دژ و در كنار روستایی به همین نام قرار دارد.
این تالاب یك هزار و 150 هكتار مساحت دارد و به علت داشتن امتیازها و ویژگی‌های خاص و پتانسیل‌های منحصر به فرد نظیر پوشش گیاهی مناسب شامل درختان گز، نیزارها و وجود وحوش اعم از گراز وحشی، روباه، گرگ، خرگوش و انواع پرندگان در سال ۹۱ به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شد.
این تالاب همه ساله پذیرای پرندگانی نظیر سنقور، اردك، كاكایی و چنگر بوده و عبور زرینه رود از میان این تالاب باعث شده پس از بررسی و تحقیقات لازم از سوی كارشناسان مربوطه این تالاب به منطقه حفاظت شده تبدیل شود.
تالاب نوروزلو پیشتر در مالكیت امور آب میاندوآب بود.
این تالاب از چهار سو با روستاهای مشیرآباد، میرزا نظام، آیدیشه و گوگجلو همجوار بوده و به همین علت گاهی از سوی عده‌ای از روستاییان تعارضاتی به این تالاب شده و بخشی از درختان و نیزارهای آن تخریب شده است.
بارش های چند روز اخیر در آذربایجان غربی به ویژه جنوب این استان موجب طغیان رودخانه ها و جاری شدن سیل در بعضی مناطق از جمله شهرستان های بوكان، میاندوآب، مهاباد و شاهین دژ شد كه علاوه بر خسارت هائی كه به بار گذاشت، موجب مرگ یك نفر در شهرستان شاهین دژ نیز شد.
میزان بالا آمدن آب رودخانه ها كه در 10 سال اخیر بی سابقه بوده است، همچنین موجب سرریز شدن آب سدهای مهاباد و شهید كاظمی بوكان شد.
سیل در شهرستان میاندوآب بر اساس اعلام اولیه مسئولان بیش از 20 میلیارد ریال خسارت به ابنیه فنی و اراضی كشاورزی وارد كرد.
شهرستان میاندوآب با 260 هزار نفر جمعیت و 199 روستا در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است.
2077/6185/1905