تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۸

شیراز - ایرنا - گل اشك یا لاله واژگون از جمله گونه های گیاهی است كه در برخی از مناطق شمال و غرب استان فارس در موسم بهار به صورت گیاهان مرتعی می روید، در تعطیلات نوروزی و تداوم آن تا اوایل اردیبهشت ماه كه اوج گل دهی این گیاهان است متاسفانه بسیاری از افراد به صورت بی رویه این گیاهان مرتعی را به تاراج می برند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، گلهای لاله واژگون معمولا در دسته هایی به قیمت 50 تا یكصد هزار ریال در سر چهار راهها و برخی از معابر به صورت دست فروشی عرضه می شود، این در حالی است كه بیشتر كسانی كه این گلها را می خرند از خاصیت دارویی و حتی از سمی بودن ریشه و پیاز آن اطلاعی ندارند و صرفا گلهای اشك را برای زیبایی آن می خرند.
مدیركل حفاظت محیط زیست استان فارس با بیان اینكه هر گونه بوته كنی و تخریب گیاهان جرم محسوب می شود، گفت: در روزهای گذشته 97 كیلوگرم لاله واژگون و مقادیری گیاه بن سرخ از متخلفان كشف و ضبط شد.
حمزه ولوی اظهار كرد: طبیعت، كوه، دشت و گیاهان متعلق به فرد خاصی نیست، استفاده بهینه از این مواهب طبیعی نیاز به فرهنگ سازی دارد، متاسفانه در برخی مواقع ما شاهد آن هستیم كه برخوردهای ناشایست به شدت طبیعت و مواهب طبیعی را تخریب می كند.
عمر لاله های واژگون بسیار كوتاه است، گل‌دهی این گیاه تا اوایل اردیبهشت ادامه دارد. لالهٔ واژگون از گیاهان علفی پیازدار و چندساله است كه تاكنون ۱۵ گونهٔ آن در ایران شناسایی شده است. گونهٔ زرد كم‌رنگ متمایل به لیمویی این گل‌ها موسوم به لاله زاگرسی بین ۵۰ تا ۸۰ سانتی‌متر ارتفاع دارد.
بیشتر گیاهان لاله اشك در ارتفاعات شهرستان اقلید و در مرز استان فارس و استان اصفهان و برخی نیز در مناطقی از شهرستان های ممسنی و سپیدان تا حاشیه های استان كهگیلویه و بویراحمد می روید.
پیاز این گیاه به علت وجود موادی موسوم به آلكالوئیدهای ایمپریسین و فرتیسین مسكن درد است. تاكنون 60 گونه از لاله واژگون شناخته شده است. پیاز آن به صورت یك غدهٔ متورم، گوشت‌دار بوده و دارای مقدار زیادی نشاسته و چندین عامل دارویی است و اگر تازه باشد، سمی بوده و قابل خوردن نیست.
ضرورت دارد مسئولان محیط زیست و منابع طبیعی و نهادها و ارگان های مسئول باید برخوردهای بازدارنده با كسانی كه بی محابا به تاراج دشت های لاله واژگون می پردازند، اقدام كنند تا نسل های آینده نیز بتوانند از زیبایی های این موهبت طبیعی بهره ببرند.
2077/6113/5054