پياده راه يا مسيرهاي پياده، تبديل فضاهاي سكونتگاهي يا خيابان هاي تاريخي و قديمي به مكان هاي لذت بخش براي پياده روي، خريد و گشت و گذار امن است.
پياده راه كردن خيابان مدرس شهر كرمانشاه، فاز نهايي تعريض و بهسازي اين خيابان است كه از حدود نيم قرن پيش در باره آن صحبت و وعده اجرا داده شده است اما گويا بافت كهن و اماكن تاريخي اين خيابان هنوز بايد با دود و سر و صداها و ترافيك سنگين آن بسازند.
مسجد جامع، خانه صمدي، بازار سنتي و تكيه بيگلربيگي از جمله مكان هاي ديدني و تاريخي و در عين حال پرازدحام خيابان مدرس است.
مدرس نزديكترين و كوتاهترين مسير از ميدان اصلي شهر(آزادي) به پاركينگ شهرداري (بزرگترين مركز پزشكي غرب كشور) است و به همين دليل روزانه پذيراي حجم سنگيني از خودروها و شاهد ترافيك سنگين است.
** مدرس، تنها يك معبر نيست
محسن زاهدي، دبير شوراي ترافيك استان كرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا در اين باره اظهار داشت: شهرداري كرمانشاه موظف شده كه روي خيابان مدرس مطالعه كند كه آيا مي شود، بخشي از آن را به عنوان پياده راه در اختيار مردم قرار داد يا خير.
به گفته وي 'مردم از اين خيابان خاطره هاي زيادي دارند و مدرس تنها يك معبر نيست و بلكه جزيي از هويت شهر است.'
البته آنچنان كه رئيس پليس راهور استان كرمانشاه گفت: براساس آخرين تصميمي كه در باره خيابان مدرس صورت گرفته شده، قرار است اين خيابان تبديل به يك پياده راه و تردد هرگونه خودرو در آن ممنوع شود تا بافت تاريخي و هويت اين معبر حفظ شود.
** كل طرح روي هواست فعلا
غلامرضا اميدي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اضافه كرد: زمان اجراي طرح پياده راه شدن خيابان مدرس در آينده مشخص مي شود و بستگي به شرايط مختلفي دارد اما هم اكنون مطالعه در باره آن در حال انجام است.
به گفته او، تا زماني كه قطار سبك شهري آغاز بكار نكند، پياده راه شدن مدرس هم قابل اجرا نيست.
اميدي اظهار داشت: زمان مشخصي براي آغاز اين طرح معين نشده اما در گام اول، تردد خودروهاي شخصي در آن ممنوع مي شود و تنها به خودروهاي حمل و نقل عمومي اجازه ورود به خيابان مدرس داده مي شود.
وي افزود: مرحله اول از ميدان آزادي تا چهارراه مدرس و با استقرار سيستم بيآرتي اجرا مي شود تا حمل و نقل عمومي در آن سرعت گيرد.
آنچنان كه رئيس پليس راهور استان كرمانشاه گفت: مشكل اصلي در مسير اجراي اين طرح اين است كه خيابان هاي موازي مدرس جوابگوي حجم زياد خودروها نيست و هيچ مسير مناسبي هم براي جايگزيني خيابان مدرس وجود ندارد.
اميدي عنوان كرد: خيابان هاي افشاردوست و شريعتي كه موازي مدرس هستند، هماكنون پرترافيك بوده و نحوه تردد در آنها بايد دچار تغيير شود؛ اين موضوع نيز اكنون توسط مشاور در حال مطالعه است اما زمان عملياتي شدن آن مشخص نيست.
شهر كرمانشاه حدود يك ميليون نفر از جمعيت دو ميليون نفري استان را در خود جاي داده است.
7444/8066
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۷
كرمانشاه - ايرنا - وعده و وعيدهاي زيادي در باره 'پياده راه' يا 'باغ راه' كردن خيابان مدرس كرمانشاه داده و سال هاست كه اين حرف شيرين از زبان مديران شهري شنيده مي شود اما آنچنان كه رئيس پليس راهور استان كرمانشاه مي گويد، اين طرح حالا حالاها شدني نيست.