تبریز - ایرنا- گروه های جهادی نامی آشنا برای جوانانی است كه می خواهند راه جهادگرانی را ادامه دهند كه روزگاری نه چندان دور پس از پیروزی انقلاب چه سختی ها كه به جان نخریدند تا خنده ای بر لبان مردم مستضعف بنشانند.

همانانی كه با آغاز جنگ، پشت خاكریزهای عشق و خون، سنگر مجاهدت ساختند و طولی نكشید كه سنگر محقرشان جسم آسمانی شان را نگنجید و از خاك به افلاك پرگشودند.
'میرحامد یحیوی' عضو همین گروه های جهادی است كه به قول خودش 'می سازد تا ساخته شود برای فرداها'؛ شكی نیست كه اینان نیز راه آیندگان را ترسیم خواهند كرد و همین بهانه ای شد تا با مسئول گروه جهادی شهدای مدافع حرم در آذربایجان شرقی گفت و گویی داشته باشیم.
ایرنا : خودتان را معرفی كنید
میرحامد یحیوی، اهل مرند هستم كه كاردانی رشته مهندسی فناوری اطلاعات و ارتباطات را در شهر صومعه سرای گیلان دانشكده میرزا كوچك خان و كارشناسی خود را در دانشگاه علمی كاربردی مرند به پایان رساندم.
ایرنا: چه مدتی است كه در گروه های جهادی فعالیت دارید؟
یحیوی: مدت سه سال است كه عضو گروه های جهادی دفتر بسیج دانشجویی مرند هستم.
ایرنا : در چه حوزه ای و در كدام منطقه بیشتر فعالیت می كنید؟
یحیوی: گروه جهادی ما بیشتر در سطح مرند و در حوزه عمران فعالیت می كند كه ساخت خانه های محروم در روستاهای 'چرچر'، 'هرزند' جدید و 'دیزج قربان' از نمونه فعالیت های ما است.
ایرنا : گروه شما چند نفر و تركیب آن (برادر- خواهر) چگونه است؟
یحیوی: گروه ما 15نفره است به نام شهدای مدافع حرم و همه برادر. البته در تابستان خواهران هم با گروه ما به مناطق اعزام می شوند كه اغلب كار آن ها فرهنگی و تربیتی است.
ایرنا: از فعالیت خود در ایام نوروز 95 بگوئید.
یحیوی: گروه جهادی ما این بار فعالیت خود را بر خلاف سال های گذشته از نوروز 95 آغاز كرد و از سوم فروردین در روستای زنجیره مرند كار ساخت خانه محروم برای یك معلول را از طرف سازمان بهزیستی آغاز كردیم.
ایرنا : اهمیت كار گروه های جهادی در مناطق محروم چه می تواند باشد؟
یحیوی: طبق منویات رهبر فرزانه انقلاب محرومیت زدایی باید در صدر كارهای محوله به بسیج قرار گیرد، ما هم در راستای تحقق این اهداف دست به كار شدیم و از شهدای جهادگر الگو گرفتیم.
ایرنا : تاثیر این اردوها برای خود جهادگران چیست؟
یحیوی: از تاثیر این اردوها به یك جمله بسنده می كنم كه می سازیم تا ساخته شویم، پیش از آغاز هر طرح هنگام اذان به یكی از مساجد منطقه می رویم و در بین راه بچه ها را نیز با خود همراه می كنیم و پس از اقامه نماز، در مسجد حلقه معرفتی و تربیتی تشكیل می دهیم كه سبب جذب بچه ها به بسیج می شود و پس از شكل گیری حلقه كار خود را آغاز می كنیم.

**اردوهای جهادی جامعه را با سبك زندگی اسلامی آشنا می سازد
سرگروه جهادی بسیج دانشجویی صدیقه كبری و مسئول پایگاه دانشگاه پیام نور ملكان نیز معتقد است كه اردوهای جهادی اهمیت بسزایی دارد زیرا جامعه را با سبك زندگی اسلامی آشنا می سازد. به گفته ' فاطمه ارم ' جهادگران بسیج دانشجویی آرمان های خود را در كوچه پس كوچه های مناطق محروم و رسیدن به امورات و مشكلات آن ها جستجو می كنند.
ایرنا : خودتان را معرفی كنید
- فاطمه ارم متولد شهرستان ملكان و در زمان حاضر دانشجوی ترم هشتم دانشگاه پیام نور ملكان در رشته حسابداری هستم.
ایرنا : چه مدتی است كه عضو گروه های جهادی هستید؟
ارم: سه سال است كه در گروه جهادی فعالیت می كنم.
ایرنا : بیشتر در چه مناطقی فعالیت می كنید و چه خدمات رسانی انجام می دهید
' فاطمه ارم ' : اغلب در روستاها و مناطق محروم ملكان و در عرصه های كشاورزی، پزشكی، آموزشی، نظافت و بازسازی مدارس فعالیت داریم.
ایرنا : در تعطیلات نوروز به كدام منطقه و برای چه فعالیتی اعزام شدید؟
' فاطمه ارم ' : به مدت شش روز به یكی از روستاهای ملكان در عرصه كشاورزی در قالب آموزش كشاورزان اعزام شدیم.
ایرنا : گروه جهادیتان معمولا چند نفر (خواهر- برادر) است؟
' فاطمه ارم ': بسته به نوع فعالیت متفاوت است، در ایام نوروز 15 نفر خواهر بودیم.
ایرنا : تاثیر فعالیت شما در مناطق محروم چه می تواند باشد؟
' فاطمه ارم ' : این فعالیت ها به مردم دلگرمی و امیدواری می دهد و مردم به این باور می رسند كه افرادی هستند به آن ها كمك كنند و دستشان را خواهند گرفت.
ایرنا : تاثیر آن برای خود دانشجویان از نظر تجربه و تربیتی و روانی چه می تواند باشد؟
' فاطمه ارم ' : تقویت نوع دوستی، آشنایی با زندگی اسلامی، خودسازی و كاهش توقعات بی جا، زیرا با دیدن محرومان می توان قدر زندگی خود را دانست و بیشتر به محرمان كمك كرد.
ایرنا : چه انگیزه ای موجب شد وارد گروه جهادی و فعالیت در آن شوید؟
' فاطمه ارم ': محرومیت زدایی در بین كودكان و جوانان روستاهای محروم و ایجاد امید در بین مردم آن مناطق بهترین انگیزه برای ما است.
ایرنا : خاطره ای شیرین و به یاد ماندنی از فعالیت خود دارید؟
' فاطمه ارم ': برای من خاطره ای شیرین تر از این نیست كه كودكی را با آموزش موضوع مورد علاقه اش شاد كنم.
ایرنا : برنامه های جنبی گروه جهادی در كنار فعالیت در منطقه محروم چیست؟
' فاطمه ارم ': خودسازی. زیرا این اردوهای جهادی پیش از هر حركت، متقابلا تاثیر معنوی در خود فرد دارد.

**مناطق محروم، دانشگاه جهادگران است
مسئول گروه جهادی بسیج دانشجویی مراغه /شهید همدانی/ نیز گفت: امروز مناطق محروم دانشگاه جهادگران است.
ایرنا : خودتان را بیشتر معرفی كنید
'حامد فاتحی اقدم' هستم، در مراغه به دنیا آمدم و در حال حاضر ترم آخر رشته مدیریت بازرگانی دانشگاه پیام نور مراغه هستم.
ایرنا : از چه زمانی فعالیت در گروه های جهادی را آغاز كرده و در كجاها فعالیت داشتید؟
'حامد فاتحی اقدم' : از دوران دبیرستان در گروه های جهادی فعالیت می كنم، در حوزه های دانش آموزی و دانشجویی توفیق حضور و خدمت رسانی در مناطق محروم بشاگرد، مراغه، اهر و ورزقان را دارم كه با حضور در این مناطق به ساخت خانه محروم، خانه بهداشت، غسالخانه، خانه عالم، مسجد و غیره كمك كرده ایم.
ایرنا : هدف شما از حضور در اردوهای جهادی چیست؟
'حامد فاتحی اقدم' : نخستین هدف اردوی جهادی خودسازی بوده است، زیرا اردوهای جهادی مقدمه ای بر سبك زندگی و تعمیق و گسترش روحیه جهادی است و از این رو حایز اهمیت است كه به تربیت و كادرسازی نسل آینده انقلاب كه ماموریت بزرگی است، كمك كرده و جامعه را به سوی پیشرفت و توسعه سوق می دهد.
همان طور كه برترین جهادها جهاد اكبر در معركه نفس است این گذر از خود و اجابت حق بزرگترین و مقدس ترین غنیمتی است كه تاثیر فعالیت اردوهای جهادی در جامعه را نشان می دهد و موجب پیشرفت و آبادانی كشور می شود.
در اردوی جهادی دانشجویان با وضعیت زندگی مناطق محروم كشور در ابعاد مختلف فرهنگی، اعتقادی، معیشتی، بهداشتی و غیره آشنا شده و از طریق تلاش مخلصانه، برای سازندگی در آن منطقه می كوشند كه خود را ساخته و رضوان الهی را كسب كنند.
ایرنا : تاثیر فعالیت گروه های جهادی در مناطق محروم چیست؟
'حامد فاتحی اقدم': مناطق محروم، دانشگاه جهادگران است، گروه های جهادی به نوعی توانسته اند در مناطق محروم فرصت شغلی ایجاد كنند جدا از این ایجاد فرصت اشتغال، گروه های جهادی در میان همه این كارها به مسائل فرهنگی هم توجه دارند، به طور كل اگر فعالیت گروه های جهادی به مفهوم درست و واقعی شكل گیرد، این اردوها تاثیرات بسیاری خواهند داشت.
همچنین حركت جهادی، فرصتی استثنایی و نمونه كامل برای انجام فعالیت های مختلف و تجربه ای است كه آزمون خود را در جایگاه های مختلف به خوبی پس داده است، بنابراین در بخش های مختلف كشور می توان از این الگو بهره برد و مدیریت های دشوار را هموار كرد.
ایرنا : برنامه گروه جهادی شما در نوروز چه بود؟
'حامد فاتحی اقدم': در نوروز امسال، پنج گروه 10نفره به تعداد 30برادر و 20 خواهر به مناطق محروم اعزام شدیم كه فعالیت 25 روزه آنان در زمینه های بهداشت و درمان، محیط زیست، آموزش، عمرانی و فرهنگی ادامه دارد.
ایرنا : خاطره ای از فعالیت در مناطق محروم دارید؟
'حامد فاتحی اقدم': در یكی از مناطق محروم، با یكی از جهادگران برای بازدید خانه ای حركت كردیم، پیش از اینكه وارد خانه شویم، كودكی از خانه خارج شد، به سمت كودكی رفتیم كه پدر و مادرش فوت شده و برادرش مشكل عصبی داشت، شروع به خنداندن این كودك كردیم، ولی هركاری كردیم نشد زیرا تنها به نكته ای خیره شده بود و هیچ نمی گفت! همه تلاشمان را كردیم تا حداقل لبخندی بزند ولی سكوت كرده بود، زمانی كه خسته شده و می خواستیم برگردیم، نگاهی كرد كه تنم را لرزاند، انگار می خواست بگوید؛ تو چه می فهمی دردِ نداشتن را.

** 70 جهادگر آذربایجان شرقی در تعطیلات نوروز به مناطق محروم اعزام شدند
رئیس سازمان بسیج سازندگی سپاه عاشورا در تشریح فعالیت گروه های جهادی آذربایجان شرقی در ایام نوروز گفت: در اوایل نوروز پنج گروه جهادی متشكل از 70 جهادگر در قالب تیم های عمرانی، فرهنگی، آموزشی و كشاورزی به مناطق محروم استان اعزام شدند.
سرهنگ پاسدار' سید صفر قائمی'، حركت های جهادی را یادآور دوران سازندگی دانست و افزود: این حماسه سازان به عنوان سفیران انقلاب در قالب گروه های جهادی با فعالیت در عرصه های محرومیت زدایی پایه های انقلاب را مستحكم و روزنه امید را در دل محرومان جامعه روشن می كنند.
وی با اشاره به فعالیت عمرانی گروه های جهادی شهید همدانی از پنجم فروردین به مدت 13 روز در شهرستان مراغه افزود: این گروه در عرصه عمرانی به ارائه خدمات در قالب محرومیت زدایی در حال فعالیت است.
رئیس سازمان بسیج سازندگی آذربایجان شرقی با اشاره به فعالیت گروه های جهادی در شهرستان ملكان، گفت: در این شهرستان 2 گروه جهادی شهید باكری و صدیغه ی كبری متشكل از 30 جهادگر مهندس كشاورزی از اول تا دوازدهم فروردین در عرصه كشاورزی، فرهنگی و آموزشی فعالیت كردند.
سرهنگ قائمی با اشاره به احداث یك خانه معلول توسط گروه های جهادی در روستای زنجیره شهرستان مرند، متشكل از 15 جهادگر از پنجم تا سیزدهم فروردین گفت: گروه جهادی شهید خرازی نیز در روستای ' آنلو' شهرستان اهر در عرصه عمرانی در ساخت یك خانه محروم فعالیت كرد.
به گزارش ایرنا، این رهپویان بی ادعا گویا مسیر عشق و ایثار را به خوبی یافته اند و مجال زندگی را فرصتی برای خدمت به خلق خدا به شمار می آورند تا تداعی گر رزمندگان دوران هشت سال دفاع مقدس باشند.
گزارش از: علیرضا فولادی
3072/518/1352