تهران - ايرنا - آغاز دوباره مناسبات علمي ايران و ايتاليا با برگزاري اولين نشست كميته همكاري هاي علمي دو كشور رقم خورد.

به گزارش گروه علمي ايرنا از وزارت علوم، اولين نشست كميته مشترك همكاري هاي علمي و فناري ايران و ايتاليا به رياست دكتر 'وحيد احمدي' معاون پژوهش و فناوري وزير علوم و پروفسور 'فدريكو سينك پالمي' مديركل ارتقا، برنامه ريزي و هماهنگي همكاري هاي پژوهشي وزارت آموزش و تحقيقات ايتاليا در محل وزارت علوم برگزار شد.
پيرو تفاهم نامه هاي همكاري علمي و فناوري بين ايران و ايتاليا در سال گذشته كه به امضاي وزراي علوم دو كشور رسيده بود، اولين نشست كميته مشترك همكاري هاي علمي دو كشور با حضور سفير و رايزن علمي و فرهنگي ايتاليا در ايران، روساي تعدادي از دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي آن كشور و روساي دانشگاه هاي صنعتي شريف، صنعتي خواجه نصير الدين طوسي، يزد و نمايندگاني از دانشگاه تربيت مدرس، پژوهشگاه ملي ژنتيك و زيست فناوري در محل وزارت علوم برگزار شد و طرفين در خصوص راهكارهاي عملياتي همكاري هاي پژوهشي و فناوري بحث و تبادل نظر كردند.
معاون پژوهشي وزارت علوم به برنامه هاي اين وزارتخانه در مسير تقويت همكاريهاي علمي دانشگاهي بين المللي در راستاي ديپلماسي علمي كشور اشاره كرد و گفت: اراده دو كشور ايران و ايتاليا بر افزايش همكاري هاي علمي است از همين رو ضرورت دارد هرچه سريعتر الگو و مدل اين همكاري را تعريف كنيم.
وحيد احمدي افزود: تبادل دانشجوي بورسيه دكتري، اعزام دانشجويان دكتري و اعضاي هيئت علمي براي فرصت هاي مطالعاتي و انجام پروژه هاي مشترك تحقيقاتي از الگوهاي مرسوم همكاري هاي پژوهشي و فناوري ايران با كشورهاي ديگر است، همچنين همكاري مشترك پارك هاي علمي و فناوري و شركت هاي دانش بنيان نيز مي تواند در اولويت اين همكاري ها قرار گيرد.
مديركل ارتقا، برنامه ريزي و هماهنگي همكاري هاي پژوهشي وزارت آموزش و تحقيقات ايتاليا نيز در اين جلسه ضمن تاكيد بر آمادگي ايتاليا براي گسترش مناسبات علمي با ايران، برخورداري دو كشور ايران و ايتاليا از ميراث غني فرهنگي را يادآور شد و آن را يك بستر مهم براي تقويت اين همكاري ها دانست.
پروفسور فدريكو سينك پالمي تاكيد كرد: ايران و ايتاليا تا سال 2007 با يكديگر همكاري علمي و فناوري داشتند و اكنون مهم ترين نكته اين نشست آغاز دوباره اين مناسبات و اعتماد به يكديگر است زيرا در صورت اعتماد مشترك، مي توان سطح مناسبات را از كم شروع كرد و سپس افزايش داد.
علمي**1055**1440