تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۷

بندرعباس- ايرنا- نان به عنوان يكي از غلات پر مصرف سرسفره بيشتر مردم در وعده هاي غذايي وجود دارد كه به دليل استفاده از گندم بي كيفيت و پخت نادرست آن مي تواند عوارضي براي مصرف كنندگان ايجاد كند.

از يك سو بيشتر گندم مورد نياز هرمزگان از خارج كشور و استان هاي ديگر وارد مي شود و گندم توليدي استان نيز توان رقابت با گندم هاي سايرمناطق كشور را ندارد و از سوي ديگراين استان با وجود دارا بودن 70 بندر تجاري و اسكله هاي ويژه تخليه و بارگيري گندم ، يك سيلو براي نگهداري اين غله پر ارزش ندارد .
با وجود داشتن بهترين كارخانه هاي آرد ، محل ذخيره گندم مورد استفاده مردم جنوب شرق كشور در بندر شهيد رجايي، فضايي روباز است كه براساس برخي شنيده ها پرندگان را گرسنه به آشيانه هايشان باز نمي گرداند و آنها بهترين استفاده و بهره وري را از اين خوان نعمت مي برند، لذا نگهداري گندم در شرايط نامناسبي انجام مي شود كه اين هم بر كاهش كيفيت آرد اثر گذار است.
هرچند مسئولان هرمزگان در سال هاي گذشته از ضرورت ايجاد سيلو براي در امان ماندن گندم ها از رطوبت ، باد و باران فراوان گفته اند، اما هنوز اين سيلو كه توسط بخش خصوصي در دست ساخت است به بهره برداري نرسيده و اين شرايط در استاني كه بيشترين درآمدها را از تجارت براي كشور دارد ، نامناسب است.
درعين حال اين هم را بايد گفت كه شرايط آب وهوايي هرمزگان كه رطوبت آن به نسبت ساير استان ها بيشتر مي باشد نيز در كاهش كيفيت گندم و آرد موثر بوده و بر پايين آمدن كيفيت پخت نان اثر مي گذارد كه حتي گلايه نانوايان از كيفيت آرد را به همراه داشته است.
بر اساس تحقيق صورت گرفته توسط مركز پژوهش هاي غلات شركت مادر تخصصي بازرگاني دولتي ايران با عنوان تاثير رطوبت و نوع بسته بندي بر كيفيت و مدت ماندگاري آردِ گندم ، هرچه رطوبت پايين تر باشد كيفيت آرد بهتر و بيشتر حفظ مي شود ، اين درحالي است كه رطوبت نسبي هوا در سواحل خليج فارس بالا بوده و بين 20 تا 100 درصد نوسان دارد.
هرچند كيفيت آرد در فصل زمستان به دليل كاهش دماي هوا كه كاهش نسبي رطوبت را به همراه دارد بهتر از ساير فصل ها است ولي اين موضوع تاثير چنداني در كليت مساله ندارد و از اسفند و فروردين با افزايش دما كيفيت آرد نيز كاهش خواهد يافت ، زيرا گندم مورد استفاده استان در فضايي غير استاندارد نگهداري مي شود.
در اين ميان تغيير و تعويض سريع كارگران نانوايي ها نيز باعث شده مشتريان بعد از چند هفته يا چند ماه با چهره هاي جديدي آشنا شوند ، البته شتاب و عجله برخي از مشتريان نانوايي ها را نيز مي توان به اين مساله افزود كه گاهي نانواها را به پخت سريع نان وا مي دارد.
قرار دادن نان داغِ در كيسه هاي پلاستيكي كه خود يكي از عوامل خطر آفرين براي سلامتي محسوب مي شود را نيز بايد به موارد موثر بر كاهش كيفيت ، كش سان و لاستيكي شدن نان اضافه كرد.
با همه اين اوصاف گويي خوردن اين نان ها براي ما مردم كه درگير زندگي صنعتي شده و فرصت كافي براي ورزش به خصوص ورزش فك و صورت نداريم نه تنها مضر نيست، بلكه بسيار هم مفيد است و عضله هايمان را ورزش مي دهد ، در اين رابطه مي توان به سخن دوستي از جزيره ابوموسي استناد كرد كه مي گويد: بالاخره فك و صورت انسان هم نياز به ورزش دارد كه با جويدن نان هاي بي كيفيت معروف به نان هاي لاستيكي برآورده مي شود.
اين مشكل بيشتر از آنجا شروع مي شود كه برخي نانوايي ها به محض پخت نان ، آن را در كيسه هاي نايلوني قرار مي دهند كه اين موجب كاهش كيفيت و كِش سان شدن آن شده وبرخي البته به اشتباه كش آمدن و تكه نشدن آنرا در دهان با كش آمدن لاستيك نزديك مي دانند و با اين اوصاف شايد بتوان به افرادي كه پزشكان براي آنها ورزش فك را توصيه كرده اند ، پيشنهاد ورزش با نان برخي نانوايي ها را به عنوان وسيله ورزشي ارايه كرد.
اميد مي رفت با مصوبه هيات وزيران در سال 93 براي افزايش 30 درصدي قيمت نان در راستاي جبران تعديل قيمت گندم و افزايش ساير هزينه هاي كارخانه هاي آسياباني و نانوايي ها كيفيت نان بهبود بيشتري يابد و اين مصوبه هرچند افزايش كيفيت پخت برخي نانوايي ها را به همراه داشت ولي هنوز هم تا رسيدن نانوايي هايي به وضعيت مطلوب فاصله وجود دارد.
تاكيدهاي فراواني بر افزايش كيفيت نان توسط مسئولان مختلف استان از استاندار گرفته تا فرمانداران انجام شده ولي وضعيت پخت نان هنوز شرايط مطلوب را ندارد و اين موضوع به گلايه هميشگي شهروندان در هرمزگان تبديل شده است.
استان هرمزگان داراي بيش از يك هزار و 100 نانوايي و شش كارخانه توليد آرد است ولي سيلو براي نگهداري گندم ندارد.ك/4
3219/2094
عزت الله معمارباشي_خبرنگار ايرنا در بندرعباس