تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۰

بیروت – ایرنا – حدود 1500 عنصر مسلح وابسته به گروه تروریستی تكفیری داعش كه در رشته كوه های مرزی شرق لبنان با سوریه در انتظار سرنوشت خود به سر می برند، با دو گزینه «مرگ» و یا «تسلیم » مواجه هستند.

بی شك سیطره ارتش سوریه و همپیمانان آن بر دو شهر مهم تدمر و القریتین در كنار تنگ تر شدن حلقه محاصره عناصر مسلح توسط نیروهای مقاومت و ارتش لبنان از سوی دیگر باعث شده این دو گزینه در خصوص تروریست ها تقویت شود.
عناصر داعش در مساحتی به بزرگی 350 كیلومتر مربع از ارتفاعات مرزی بین لبنان و سوریه مستقر هستند كه 250 كیلومتر مربع آن بلندی های داخل مرزهای لبنان و 100 كیلومتر مربع دیگر بلندی های در خاك سوریه است.
این منطقه از دو جهت شمال و شرق در محاصره ارتش سوریه و نیروهای مقاومت لبنان قرار دارد.
از سوی دیگر، ارتش لبنان و نیروهای مقاومت در جهت غربی عناصر مسلح داعش و در جهت جنوبی عناصر جبهه النصره را در محاصره خود دارند.
به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اینترنتی شبكه المیادین،عناصر مسلح گروه تروریستی تكفیری جبهه النصره كه تعدادشان بالغ بر 400 عنصر می شود مساحتی به بزرگی 50 كیلومتر مربع از بلندی های شهرك عرسال در شمال شرق لبنان را تحت اشغال خود دارند.
همزمان با آغاز فصل بهار گروه تروریستی تكفیری جبهه النصره به سركردگی «ابومالك التلی» كه تلاش می كرد مناطق تحت اشغال خود را گسترش دهد، موفق شد به سمت مقرهای داعش در بلندی های دو شهر الجراجیر و قاره در خاك سوریه پیشروی كند، به ویژه اینكه این گروه همه ارتفاعات رشته كوه های القلمون را در تابستان گذشته از دست داده بود و همچنین عناصر مسلح آن می خواستند جبهه دفاعی مقدمی را در مقابل داعش ایجاد كنند.
جبهه النصره به تنهائی بر گذرگاه های الزمرانی و مرطبیه بین بلندی های القلمون شمالی و بلندی های شهرك عرسال لبنان سیطره داشت و این سیطره به طور مستمر با یورش داعش به منطقه الملاهی در شمال شهرك عرسال كه دربرگیرنده چهار اردوگاه آوارگان سوری است و تعداد آنها حدود 13 هزار تن است، تهدید می شد.
بیشتر آنها اعضای خانواده عناصر مسلح جبهه النصره است و بیشتر اعضای خانواده عناصر مسلح داعش در اردوگاه ها و خانه های اجاره شده در داخل شهرك عرسال و همچنین اردوگاه های در منطقه القاع لبنان سكونت دارند.
تردیدی در این نیست كه تحولات میدانی مانند آزادسازی دو شهر تدمر و القریتین در ریف شرقی حمص واقع در نزدیكی مرزهای لبنان توسط ارتش عربی سوریه و همپیمانانش ، اوضاع داعش در ارتفاعات مرزی با لبنان را دگرگون و سخت كرده است زیرا مسیر امداد رسانی فرعی داعش از بلندی های شهرك های القاره و جراجیر در سوریه تا بلندی های راس بعلبك و القاع در داخل خاك لبنان از نزدیكی اتوبان بین المللی دمشق – حمص واقع در غرب شهر القریتین عبور می كرد.
اما این مسیرهم اكنون به طور كامل قطع شده و تنها برخی مناطق و بلندی های مرزی با لبنان در سیطره آنها است.
عناصر داعش پیشتر در بلندی های مرزی بین منطقه البریج و كسارات حسیاء و سهل مهین با تدمر و الرقه تردد می كردند.
همچنین از طریق این مسیر عناصر انتحاری برای انجام عملیات وارد لبنان می شدند و آخرین مورد از عملیات انتحاری در اكتبر 2015 در منطقه برج البراجنه ضاحیه جنوبی بیروت روی داد و پیش از آن یك عملیات انتحاری در منطقه جبل محسن واقع در شهر طرابلس در شمال لبنان ناكام مانده بود.
« عبدالسلام الهنداوی» مسئول تداركات داعش كار جابجایی عناصر انتحاری و مواد منفجره از الرقه به لبنان را از طریق بلندی های القاع انجام می داد اما
دستگاه امنیتی مقاومت لبنان موفق شد پس از ردگیری ، رصد و تعقیب با آنها در منطقه ای بین حسیاء و مهین در ریف حمص سوریه درگیر شده و آنها را به هلاكت برساند.
در این مسیر همچنین سركرده شورای نظامی تروریست ها در القصیر معروف به «ابوعرب »به هلاكت رسید.
وی سركرده گروه های تروریستی تكفیری القصیر در رشته كوه های شرقی بود و به همراه نیروهای تحت امر خود با «ابوبلقیس» مسئول شرعی داعش بیعت كرده بود.
پس از كشته شدن ابوعرب، سركرده گردان های الفاروق به نام «موفق الجربان» معروف به ابوالسوس جای او را گرفت.

**گزینه های محدود
امروز داعش در بلندی های رشته كوه های شرقی لبنان گزینه های كمی پیش روی خود دارد.
محاصره هم جانبه در این منطقه باعث شده ذخیره و سوخت این گروه تروریستی تكفیری رو به اتمام گذارد و علاوه بر اینها جنگ خونین آن با النصره مزید برعلت شده است.
این قطعه جغرافیایی آخرین مكانی بود كه دو گروه تروریستی تكفیری بعد از ائتلاف تابستان 2014 برای حمله به شهرك عرسال و آتش بسی كه تا تابستان 2015 ادامه یافت، با یكدیگر درگیر می شدند.
امروز هیچ گونه آتش بس و توافقی بین دو طرف وجود ندارد و هر دو گروه تروریستی تكفیری برای از بین بردن طرف مقابل خود تلاش می كند. درگیری های سه ماه گذشته بین دو طرف دهها كشته و زخمی برجای گذاشته و تلاش های شیخ «مصطفی الحجیری» سركرده شرعی جبهه النصره در شهرك عرسال و هیات علمای القلمون برای آرام كردن اوضاع بین آنها نتیجه ای در بر نداشته است.
سه گزینه پیش روی داعش قرار دارد كه یك گزینه نسبت به بقیه كم ضررتر است، و آن اینكه داعش با جبهه النصره جنگ كرده و آن را از بین ببرد و بیشترین تعداد ازعناصر مسلح را به بیعت خود درآورد.
در این حالت است كه داعش با سیطره بر منطقه وادی حمید و الملاهی در شمال شهرك عرسال و اعمال فشار با برگه آوارگان برای حفظ مواضع خود در بلندی های راس بعلبك و القاع تا ارتفاعات راهبردی حلمات قاره ، می تواند راه كمك رسانی مستقیم از شهرك عرسال را برای خود فراهم كند.
گزینه دوم این است كه عناصر مسلح به خاك لبنان حمله ور شده و وارد شهرك عرسال شوند.
اردوگاه های موجود در عرسال آوارگانی را در خود جای داده كه برخی از آنها هسته های مخفی تروریستی به شمار می آیند و با عناصر مسلح موجود در بلندی های شهرك عرسال تماس دائمی دارند.
این احتمال وجود دارد كه این افراد با حمله به ارتش لبنان راه ورود عناصر مسلح به شهرك عرسال را هموار سازند.
اما این گزینه هزینه های زیادی برای گروه تروریستی تكفیری داعش دارد و علاوه بر سنگین و سخت بودن درگیری حتی در صورت موفقیت تروریست ها و ورود به شهرك عرسال، حضورشان در این شهرك زیاد دوام نخواهد داشت.
نیروهای ارتش لبنان در هفت نقطه ورودی مشرف به شهرك عرسال حضور دارند و تعداد آنها بالغ بر سه هزار نفر است.
علاوه بر این دو هزار سرباز ارتش لبنان هم در بلندی های اطراف شهرك های لبنانی الفاكهه ، راس بعلبك و القاع حضور دارند.
گزینه سوم بی شباهت به خودكشی نیست و آن اینكه تروریست ها با حمله به نیروهای مقاومت و ارتش لبنان در مشاریع القاع قصد نفوذ به ریف القصیر و یا با حمله به نیروهای مقاومت و ارتش سوریه در ارتفاعات جوسیه و العبودیه قصد ورود به داخل شهر سوری القصیر و ریف آن را داشته باشند.
عناصر مسلح داعش به خوبی با طبیعت این منطقه آشنا هستند و ظرف سه سال تحت عنوان ارتش به اصطلاح آزاد سوریه با ارتش عربی سوریه جنگیده اند.
آنها سرانجام در تابستان 2013 در القصیر از ارتش سوریه و نیروهای مقاومت شكست خوردند و بعدها به جبهه النصره در القلمون پیوستند.
شكست مجدد آنها در درگیری شهرها و شهركهای القلمون در زمستان 2014 باعث پیوستن آنها به گروه تروریستی داعش در بلندی ها شد.
داعش یك سال پیش «ابوولید السوری» را از استان الرقه به این منطقه فرستاد و پس از هلاكت «ابوحسن الفلسطینی» در درگیری های اوت 2014 داعش با ارتش لبنان، «ابوالسوس » ملقب به «ابوسیاف» را به عنوان مسئول نظامی در بلندی های القلمون تعیین كرد.
لازم به ذكر است امروز بیشتر عناصر مسلح داعش جزو گروه هایی هستند كه قبلا در نبردهای القصیر شركت داشتند.
آن زمان، داعش با هدف سیطره بر ارتفاعات جوسیه، در ارتفاعات النعیمات و السمرمر با نیروهای مقاومت درگیر شد.
این درگیری به هلاكت حدود 80 تن از داعشی ها و زخمی شدن بیش از 100 تن دیگر از آنها منجر شد.
ورود به شهر القصیر به منظور مرتبط ساختن این شهر به شمال لبنان از طریق وادی خالد، همچنان یكی از اهداف داعش است اما دستیابی به آن به خواب و خیال شباهت دارد.
سقوط دو شهر تدمر و القریتین در ریف حمص، رویاهای داعش برای ارتباط برقرار كردن بین استان الرقه با طرابلس لبنان را نقش بر آب كرده است. امروز عناصر مسلح داعش در بلندی های شهرك عرسال لبنان به دنبال راهی هستند كه امكان ایستادگی را برای آنها فراهم سازد، به ویژه اینكه مقاومت لبنان اعلام كرده است كه همه رشته كوه های شرقی لبنان را از لوث وجود تروریست ها پاك می كند.
اگر این منطقه جغرافیابی همزمان با آغاز فصل بهار، در اولویت های جنگ قرار گیرد، نتیجه چه خواهد شد؟ به طور حتم زمستانی بدون داعش و جبهه النصره خواهیم داشت.
خاورم ** 390** 1324