كوالالامپور – ایرنا – پانزدهمین نمایشگاه صنایع و خدمات دفاعی آسیا روز دوشنبه با حضور ده ها كشور جهان در كوالالامپور، پایتخت مالزی گشایش یافت.

به گزارش ایرنا، 'هشام الدین حسین' وزیر دفاع مالزی پس از آیین گشایش این نمایشگاه به خبرنگاران، گفت كه نمایشگاه صنایع و خدمات دفاعی آسیا كه برای نخستین بار در سال 1988 برگزار شد، اكنون به یكی از پنج نمایشگاه بزرگ در این زمینه در جهان تبدیل شده است.
در این نمایشگاه 60 كشور جهان محصولات خود را دربخش دفاعی در یكهزار و 200 غرفه عرضه كرده اند. پیش بینی شده است بیش از 34 هزار نفر از 77 كشور از این نمایشگاه دیدن كنند.
در نمایشگاه قبلی دو سالانه صنایع و خدمات دفاعی آسیا 59 كشور در یكهزار و 57 غرفه محصولات خود را عرضه كردند.
تركیه بزرگترین غرفه پانزدهمین نمایشگاه صنایع و خدمات دفاعی آسیا را به خود اختصاص داده و 25 شركت از این كشور همسایه ایران در این نمایشگاه حضور دارند.
آمریكا، چین، انگلستان، آلمان، كره جنوبی، استرالیا، هند، هلند، صربستان، آفریقای جنوبی، امارات متحده عربی، بلاروس، بوسنی، كانادا، روسیه و اوكراین از دیگر كشورهای شركت كننده در این نمایشگاه دفاعی هستند كه در جنوب شرق آسیا برگزار می شود.
وزیر دفاع مالزی گفت كه شركت های پیشرو در امور دفاعی و امنیت بین المللی در نمایشگاه حضور دارند. ایرباس، 'بل هلیكوپتر' تولیدكننده بالگردهای آمریكایی، شركت 'فینمكانیكا' كه در بخش مكانیك پرواز، بالگرد، هوافضا و الكترونیك دفاعی و امنیتی تخصص دارد از جمله شركت های بزرگ شركت كننده در نمایشگاه دفاعی مالزی هستند.
در حاشیه پانزدهمین نمایشگاه صنایع و خدمات دفاعی آسیا در مالزی قرار است میزگردها و همایش هایی در مورد امنیت سایبری، مواد منفجره و حملات شیمیایی و بیولوژیكی و كمك های بشردوستانه و امدادرسانی برگزار شود.
در این نمایشگاه كه تا روز جمعه در كوالالامپور ادامه دارد، میزگرد مذاكرات رؤسای ارتش كه یكی دیگر از ویژگی های بسیار مهم این نمایشگاه است برگزار می شود.
در این میزگرد مسائل مربوط به صنایع دفاعی بررسی خواهد شد.
این نمایبشگاه نخستین رویداد دفاعی و امنیتی جهانی است كه در آن به معرفی یك بخش خاص بهداشت و درمان در میدان جنگ می پردازد.
آساق**1611