تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۴

تهران- ايرنا- فيزيكدانان موفق به كشف ويژگي هاي جديد راديكالي در يك نانو ماده شده اند كه فرصت هاي جديدي را براي ساخت سلول هاي بسيار كارآمد ترموفتوولتائيك ارائه مي دهد. اين سلول ها روزي مي توانند در تاريكي حرارت را بگيرند و آن را به برق تبديل كنند.

به گزارش روز سه شنبه گروه علمي ايرنا از پايگاه اينترنتي ساينس ديلي، محققان دانشگاه ملي استراليا و دانشگاه كاليفرنيا، يك ماده جديد مصنوعي يا متامتريال (فرامواد) را ارائه كردند كه با گرم شدن، به طرز غريبي مي درخشد.
متامتريال يا فرامواد (Metamaterial) به ماده مركبي گفته مي‌شود كه داراي خواص نامتعارف الكترومغناطيس در ساختار وجودي خود است
يافته هاي جديد محققان مي تواند تحولي در ساخت سلول هايي معروف به سلول هاي ترموفتوولتائيك ايجاد كند كه حرارت ساطع شده را به برق تبديل مي كنند.
به گفته محققان، سلول هاي ترموفتوولتائيك اين پتانسيل را دارند كه از سلول هاي خورشيدي بسيار كارآمدتر باشند و متاماده مورد نظر مي تواند به بالفعل درآوردن اين پتانسيل سلول هاي ترموفتوولتائيك كمك كند.
پيش بيني شده است كه كارايي سلول هاي ترموفتوولتائيك دو برابر بيشتر از سلول هاي متعارف خورشيدي باشد.
اين سلول ها براي توليد برق نيازي به نور مستقيم خورشيد ندارند و در عوض مي توانند حرارت محيط اطراف خود را به شكل پرتو مادون قرمز برداشت كنند و نيز با تركيب با يك فيتيله، انرژي توليد كرده و يا حرارت ساطع شده از موتورهاي داغ را بازيافت كنند.
اين تحقيق در نشريه Nature Communications منتشر شده است.
علمي**2038**2017