پكن - ایرنا - در تازه ترین موضعگیری در هنگ كنگ مقام های حزب دمكرات در این جزیره اعلام كرده اند كه هرگونه اعلام استقلال از سوی هنگ كنگ پاسخ نظامی چین را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، از سال 1997 میلادی كه هنگ كنگ پس از 150 سال از استعمار انگلیس رهایی یافت چین به این منطقه خودمختاری عالی اعطا كرد و این شهر بندری از آن پس براساس اصل چین واحد و «یك كشور ـ دو نظام» اداره می شود.
با این حال تظاهرات حامیان دمكراسی و برگزاری انتخابات آزاد در این منطقه در ماه های گذشته بسیار بحث برانگیز بوده است و حتی سال گذشته مردم این منطقه سه ماه تحصن خیابانی داشتند.
معترضان طرفدار دموكراسی به این دلیل از دولت چین خشمگین بودند كه می گفتند، گزینه‌های آنان برای انتخابات سال 2017 محدود شده چون پكن قصد تائید نامزدهای انتخابات محلی را دارد.
نگرانی و ترس از اعتراضات دوباره، باعث شده تا گروهی از اعضای حزب دمكرات این منطقه به طرفداری از دولت پكن نشست هایی در هنگ كنگ برگزار كرده و به جنبش دمكراسی هشدار دهند كه جدا كردن و اعلام استقلال این منطقه از چین عواقب سختی خواهد داشت.
روزنامه «ساوت چاینا» از هنگ كنگ می نویسد كه چین جدا شدن این منطقه از خود را بر نمی تابد و به نیروی نظامی متوسل خواهد شد.
نشریه می افزاید كه بر اساس نظریات مطرح شده از سوی مخالفان استقلال، در صورتی كه مساله جدایی هنگ كنگ از چین مطرح شود این كشور نیروهای نظامی خود را روانه هنگ كنگ خواهد كرد.
«لام چون تینگ» رئیس اجرایی حزب دمكرات در نشستی در هنگ كنگ گفت: در صورت اعلام استقلال نظامیان چین وارد این منطقه شده و با متخلفان برخورد جدی خواهند كرد.
«جونیونس هو كوان» یكی دیگر از فعالان هنگ كنگی گفته است كه این شهر برای تامین آب و غذا هم به چین وابسته است و جدایی از چین آنها را نیز در معرض خطر قرار خواهد داد.
این اظهارات پس از آن صورت می گیرد كه روز گذشته - دوشنبه - دومین همایش استقلال هنگ كنگ در دانشگاه «شویان» این منطقه از سوی طرفداران استقلال و حامی دمكراسی برگزار شد و برگزاری آن مسئولان حزب حامی دولت پكن در این منطقه را نگران و البته به واكنش وا داشت.
«لام» گفت كه فعالان استقلال طلب در هنگ كنگ واقعیات سیاسی را درك نمی كنند و كوركورانه در حال پیروی از برخی اصول خودساخته هستند كه نتایج خرسند كننده ای برای این منطقه نخواهد داشت.
شماری از اعضای حزب استقلال طلب ناسیونال در هنگ كنگ بر این باورند كه تنها راه حراست از مردم این شهر در برابر چین، اعلام استقلال است.
آنان می افزایند كه مشخص نیست ریاست منطقه در دست هنگ كنگی ها است یا اینكه چینی ها آن را هدایت می كنند. این وضع پسندیده یك شهر دمكرات نیست.
«هو جیان جونگ» كمیسر اداره امور خارجی هنگ كنگ نیز به تازگی در گفت و گویی نسبت به آنچه افزایش تنفر از دولت مركزی چین و خیانت به پكن خوانده است، ابراز نگرانی كرد.
آساق**231**1597