تبریز- ایرنا- مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسكو به دلیل دو قطبی بین داوطلبان جریان اصولگرایی و اصلاح طلبی راه یافته به این مرحله، از حساسیت های بسیار بالایی برخوردار است.

حضور چهار نفر از لیست مورد حمایت اصلاح طلبان و سه نفر از اصولگریان در این مرحله به همراه یك نامزد مستقل، اوج حساسیت و رقابت انتخاباتی را در حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسكو كه بزرگترین و مهمترین حوزه از جمع 13 حوزه انتخابیه آذربایجان شرقی به شمار می رود، موجب شده است كه این رقابت سخت و فشرده همزمان با آغاز تبلیغات مرحله دوم بیش از پیش نمود یافته است.
با توجه به نتایج مرحله اول انتخابات در این حوزه انتخابیه و راهیابی دو نفر از لیست مورد حمایت اصلاح طلبان و اصول گرایان به مجلس شورای اسلامی، رقابت بین این دو جریان از همان ابتدا بسیار سخت و نفس گیر می نمود كه همین روند در مرحله دوم نیز قابل پیش بینی و محتمل می باشد.
نگاهی به آمار آرای نفرات راه یافته به مجلس شورای اسلامی در مرحله اول شامل مسعود پزشكیان با 261 هزار و 605 رای از لیست مورد حمایت اصلاح طلبان و احمد علیرضابیگی با 235 هزار و 314 رای از لیست اصول گرایان كه با اختلاف 26 هزار و 291 رای منتخب مردم حوزه شدند، حكایت از رقابتی تر بودن انتخابات در این حوزه دارد.
با اتمام مرحله اول انتخابات در حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسكو و به فاصله چند روز، تبلیغات غیر رسمی و محفلی نامزدهای راه یافته به مرحله دوم كه هشت نفر را شامل می شود، آغاز شد و در این میان نفرات راه یافته در مرحله اول برای همفكران خود نقش مهمی را ایفا كرده و تبلیغات برای سایر اعضای لیست خود را در سرلوحه فعالیت های هفته های اخیر قرار دادند.
در این میان مسعود پزشكیان و احمد علیرضابیگی بازیگران اصلی همایش ها، نشست ها و برنامه های مختلف تبلیغاتی بوده اند و در كمتر نشستی مشاهده می شود كه این دو چهره سیاسی استان در آنها حضور نداشته باشند، كه این موضوع به سایر حوزه های انتخابیه نیز كشیده شده و هر دو نفر مزبور برای اعلام حمایت از نامزدهای جریان های اصلاح طلبی و اصولگرایی سفرهای شهرستانی را نیز در برنامه های خود گنجانده اند.
با توجه به نزدیكی آرای هشت نامزد راه یافته به مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسكو و همچنین جایگاه های آنها به لحاظ رتبه ای، این مرحله از انتخابات نیز بسیار رقابتی بوده و برای هواداران هر دو جریان از حساسیت و هیجانات ویژه ای برخوردار خواهد بود.
طبق نتایج مرحله اول انتخابات، چهار نفر از لیست اصلاح طلبان در میان هشت نامزد راه یافته به ترتیب رده های دوم، پنجم، هفتم و هشتم را به خود اختصاص داده و نفرات مورد حمایت اصول گرایان نیز در این رتبه بندی در جایگاه های اول، چهارم و ششم قرار گرفته اند كه البته نفر سوم به نامزد مستقل اختصاص دارد.

پراكندگی جایگاه افراد و همچنین اختلاف اندك آرا بین نفرات اول تا هشتم بدون تردید مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در بزرگترین حوزه انتخابیه آذربایجان شرقی حساس تر از دوره قبل و رقابتی تر كرده است.
در این میان تنها نام یكی از نفرات راه یافته به مرحله دوم در لیست هیچ كدام از جریانات اصلی سیاسی وجود ندارد كه این وضعیت رقابت برای تصاحب چهار كرسی مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسكو را به دو قطبی بین اصلاح طلبان و اصولگریان تبدیل كرده است.
البته نماینده مستقل راه یافته به محرله دوم مجلس دهم در این حوزه انتخابیه نیز همپای جریان های اصولگرا و اصلاح طلب با فعالیت های انتخاباتی پررنگ خود به پویایی هر چه بیشتر فضای تبلیغات انتخاباتی كمك می كند.
فضای كنونی تبلیغات انتخاباتی در تبریز ، آذرشهر و اسكو نیز به تبع فعالیت جریان های سیاسی تا حدودی نسبت به مرحله اول انتخابات حساس تر و از سوی هواداران هر دو طیف با علاقمندی و شور و حرارت ویژه ای دنبال می شود كه این وضعیت با نزدیك تر شدن به ساعات پایانی تبلیغات فشرده تر و رقابتی تر خواهد شد.
حضور چهره های ملی و شاخص سیاسی جریان اصلاح طلبی در برنامه های مختلف تبلیغاتی چهار نامزد لیست امید در تبریز و نیز حضور و مشاركت برخی از چهره های استانی دولت قبل در ستادهای انتخاباتی سه نامزد جریان اصولگرایی از ویژگی های مرحله دوم انتخابات در حوزه تبریز، آذرشهر و اسكو است كه این حضور بر جذابیت و رقابتی شدن این مرحله افزوده است.
البته در این میان چهره های هنری و ورزشی نیز با حضور و اعلام حمایت از لیست های دو جریان اصلی بر گرم شدن تنور مرحله دوم انتخابات در این حوزه انتخابیه افزوده است.
بدون تردید یكی از مهمترین و اصلی ترین فعالیت های تبلیغاتی هر دو جریان اصولگرائی و اصلاح طلبی مربوط به شبكه های اجتماعی و فضاهای مجازی است كه برخلاف دوره های قبلی ، فراوانی حجم تبلیغات محیطی در دوره های گذشته امروز جای خود را به تبلیغات مجازی داده است كه البته اثرگذاری بیشتری نیز نسبت به سایر شیوه های تبلیغاتی دارد.
ایجاد گروه ها و كانال های اختصاصی هر هشت نامزد راه یافته به مرحله دوم و هواداران آنها كه گاها' با بحث های شدید سیاسی و اجتماعی نیز بین اعضا همراه است، شدت رقابت بین جریان اصولگرائی و اصلاح طلبی در حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسكو را نشان می دهد.
مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در شش حوزه از 13 حوزه انتخابیه آذربایجان شرقی برگزار می شود تا با رقابت 18 نامزد، 9 نفر از منتخبان مردم به مجلس راه یابند.
به گزارش ایرنا، علاوه بر حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسكو، این مرحله از انتخابات در حوزه های اهر و هریس، مرند و جلفا، مراغه و عجب شیر، شبستر و سراب نیز برگزار می شود.
یكهزار و 111 شعبه ثابت شهری، 30 شعبه سیار شهری، 489 شعبه روستایی و 225 شعبه سیار روستایی برای مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در آذربایجان شرقی تعیین شده است.
آذربایجان شرقی با بیش از سه میلیون و 800 هزار نفر جمعیت دارای 19 كرسی در مجلس شورای اسلامی است كه در مرحله نخست دهمین دوره این مجلس تعداد 10 نماینده با كسب اكثریت آرا به مجلس راه یافتند.
انتخابات مرحله دوم مجلس شورای اسلامی دهم اردیبهشت برگزار می شود.
گزارش از : سیدیحیی مرتضائی
3038/518