تهران- ایرنا- وزیر آموزش و پرورش گفت كه بررسی سند تحول آموزش و پرورش از ابتدای سال 95 در شورای عالی آموزش و پرورش آغاز و انشاالله نیمه اول سال جاری مصوب و اجرایی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، علی اصغر فانی روز سه شنبه در حاشیه دیدار علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با معلمان نمونه سراسر كشور افزود: اجرای سند تحول همواره یكی از دغدغه هاست و مطالبات مسوولان ارشد نظام بوده است.
در همین راستا به منظور مدیریت و راهبری یكپارچه تحول در آموزش و پرورش، شورای راهبری اجرای سند تحول تشكیل شده است.
فانی تاكید كرد: با استقرار نظام جامع برنامه ریزی در تمامی سطوح وزارت آموزش و پرورش، زمینه اجرایی شدن برنامه های سند تحول فراهم شده است و با انجام طرح های مطالعاتی و وضع قوانین و مقررات زیر نظام های اصلی سند تحول تدوین شده است.
وی ادامه داد : بررسی این سند از ابتدای سال 95 در شورای عالی آموزش و پرورش آغاز و به حول و قوه الهی در نیمه اول سال جاری مصوب و اجرایی خواهد شد.
فانی افزود: برنامه‌های راهبردی آموزش و پرورش در طول برنامه ششم توسعه، مبتنی بر اجرای سند تحول بنیادین خواهد بود و با تكیه بر نقشه راه سند تحول و با اجرای 150 برنامه، سال 95، سال اجرای متوازن و همه جانبه سند تحول در آموزش و پرورش است.
وی اضافه كرد: استقرار ساختار جدید نظام آموزشی و تولید محتوا بر مبنای برنامه درسی ملی از اولویت‌های اجرایی سند تحول است و تغییرات متناسب با برنامه درسی ملی تا پایه نهم اعمال شده و از ابتدای سال تحصیلی 95 - 96 پایه دهم نیز استقرار خواهد یافت، به منظور ترویج فرهنگ تحول‌خواهی در بدنه آموزش و پرورش، در بین معلمان، مدیران مدارس و اولیای دانش‌آموزان برنامه‌های آموزشی و تبیینی در حال اجراست و همچنین با رویكرد فرهنگی و تربیتی، تلفیق برنامه درسی با فعالیت‌های پرورشی، تدوین و تألیف 140 عنوان كتاب جدید در دوره متوسطه و طراحی رشته‌های جدید فنی و حرفه‌ای و كاردانش، آموزش تفكر و چگونه اندیشیدن، پرورش مهارت پژوهشگری، سبك زندگی اسلامی- ایرانی و مطالعات زیست اجتماعی و سواد رسانه‌ای نیز به انجام رسیده است.
وی با تاكید بر این كه معلمان ركن اصلی نظام تعلیم و تربیت بوده و هرگونه تحول و نوسازی نظام آموزشی، مستلزم توجه همه جانبه دلسوزان نظام به مشكلات و مسائل آنان است، اظهار داشت: در این راستا و به منظور بهبود و معیشت و ارتقای منزلت اجتماعی و توانمندسازی حرفه‌ای آنان از مهرماه 1394 با اجرای برنامه رتبه‌بندی معلمان، گامی ارزنده برداشته شده است.
فانی اظهار امیدواری كرد كه با استمرار و توسعه آن در سال جاری، شاهد اثرات مثبت و افزون آن باشیم تا زمینه‌های تقویت انگیزه و بهبود معیشت معلمان فراهم شود.
وی افزود: همچنین با راه‌اندازی و توسعه مراكز رفاهی و درمانی فرهنگیان به تعداد 156 مركز ، تلاش شده در حد مقدورات دولت، اقداماتی صورت پذیرد و در خصوص ارتقای سطح علمی و دانش حرفه‌ای معلمان، ضمن تسهیل شرایط ادامه تحصیل آنان با تشكیل 499 انجمن آموزش علمی، زمینه مشاركت آنان در ارتقای آموزش و پرورش فراهم شود.
فانی ادامه داد: نظر به اهمیت و جایگاه دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت دبیری شهید رجایی در تعلیم و تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد مورد نیاز این وزارتخانه، برنامه راهبردی این دو دانشگاه در چشم‌انداز افق 1404 تدوین و تصویب شده است كه امیدواریم با توسعه این دو دانشگاه با تكیه بر اسناد راهبردی، زمینه‌های تحولی در آموزش و پرورش از مسیر تربیت نیروی انسانی فراهم شود.
وی افزود: همچنین با بازنگری و اصلاح برنامه‌های درسی دوره كارشناسی براساس مبانی سند تحول صورت پذیرفته و معماری برنامه درسی تربیت معلم با رویكرد معلم اندیشمند تدوین و تصویب شده است و با تاسیس پژوهشكده تعلیم و تربیت اسلامی در قم و تطبیق وضعیت حدود 700 مدرس به هیأت علمی اقدامات موثری برای تامین كیفیت علمی و آموزشی دانشگاه فرهنگیان صورت پذیرفته است.
فانی تاكید كرد: آموزش و پرورش دولت تدبیر و امید به منظور تقویت هویت دینی، انقلابی، ملی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت علاوه بر برگزاری كنگره های متعدد از جمله بزرگداشت شهدای دانش آموز و معلم و اعزام بیش از 600 هزار نفر دانش آموز به اردوهای راهیان نور در سال تحصیلی جاری، گامی ارزنده در انتقال ارزش های فرهنگ دفاع مقدس برداشته است.
وی ادامه داد: آموزش و پرورش با فعال كردن زمینه های لازم برای تشكل های دانش آموزی مانند بسیج دانش آموزی، انجمن های اسلامی دانش آموزان، شوراهای دانش آموزی در مدارس و سازمان دانش آموزی و مجلس دانش آموزی زمینه نهادینه سازی و فرهنگ مشاركت جویی و كار جمعی در دانش آموزان را فراهم كرده است.
وزیر آموزش و پرورش تاكید كرد: آموزش و پرورش با رویكرد پرهیز از هرگونه شتابزدگی و ابتناء به اجرای برنامه‌های كارشناسی و تقویت خرد جمعی در فرایند تصمیم‌گیری و اعمال نظام مدیریت راهبردی، تلاش می‌كند در ساخت، تكمیل، توسعه و تجهیز فضاهای آموزشی و پرورشی از طریق جلب مشاركت‌های بخش غیردولتی، اجرای برنامه جامع كارآفرینی برای تربیت دانش‌آموزان و بسترسازی فرهنگی برای تحقق اقتصاد مقاومتی و توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی به بیش از 500 پژوهش‌سرا و تجهیز 64 پژوهش‌سرا به آزمایشگاه‌های نانو و اهتمام به مناطق محروم و مرزی از طریق خرید خدمات آموزشی و مدارس آموزش از راه دور، توسعه شبكه ملی مدارس ایران و ایجاد شبكه‌های اجتماعی به رشد مهارت‌های تحصیلی و فناورانه اقدام كند.
وی ادامه داد: در حال حاضر 38 درصد دانش‌آموزان متوسطه دوم در مدارس فنی و حرفه‌ای و كار و دانش تحصیل می كنند.
قانی با تاكید بر این كه پوشش تحصیلی دانش‌آموزان ابتدایی در سال تحصیلی جاری به 45/98 افزایش یافته است، گفت: با اجرای طرح شهاب از سال تحصیلی 93-92 پوشش دانش‌آموزان این طرح به 386 هزار نفر رسیده است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینكه پوشش تحصیلی دختران در سال تحصیلی جاری به 20/48 افزایش یافته است، گفت: نسبت كل دانش‌آموزان مدارس غیر دولتی به كل دانش‌آموزان در سال تحصیلی جاری به 67/10 رسیده است.
سیام**9121**3061**1449