مشهد- ايرنا- مدير انديشكده صنعت و فناوري(آصف) گفت: مشهد از ديدگاه آينده پژوهي بايد تبديل به محبوبترين جهانشهر فرهنگي معنوي دانش بنيان در دنيا شود.

دكتر عقيل ملكي فر عصر سه شنبه در نشستي با عنوان 'هويت آينده شهر مشهد' در دانشگاه فردوسي افزود: اين چشم انداز از شهر مشهد بر اساس نظريه و ايده موج تدوين شده است.
وي گفت: براي پيش بيني آينده الگوها و ابزارهايي وجود دارد كه از جمله اين الگوها ايده موج است كه در سال 1980 ميلادي مطرح شد و آلوين تافلر هم كتاب معروف موج سوم خود را بر اساس همين ايده نگاشت.
او افزود: موج يك الگوي اقتصادي فني است كه شيوه كسب قدرت و ثروت را در جوامع انساني دگرگون مي كند، بطور مثال طبق ايده تافلر انسان تاكنون سه موج كشاورزي، صنعتي و اطلاعاتي را پشت سر گذاشته و در حال ورود به موج چهارم است.
وي گفت: طبق نظريه تافلر انسان در ابتدا قدرت و ثروت را از زمين كسب مي كرد و به همين خاطر جامعه انساني هم در همه جهات فرهنگي، اقتصادي، سياسي و معيشتي جامعه اي كشاورزي بود.
او افزود: انسان طبق ايده تافلر با گذر از موج كشاورزي به موج صنعتي وارد شد يعني ماشين و كارخانه موجب كسب قدرت و ثروتش مي گرديد و پس از آن وارد عصر اطلاعات گرديد يعني دوره اي كه در آن كساني ثروتمند و قدرتمند مي شوند كه بتوانند اطلاعات، خلق كنند.
عضو موسس انجمن مديريت تكنولوژي ايران گفت:در عصر اطلاعات و دانايي، منبع خلق ثروت و قدرت علم و تكنولوژي است كه از راه تحقيق به دست مي آيد و منجر به خلق محصولات يا خدمات جديد مي شود كه به آن نوآوري مي گويند و كشور ما تازه وارد اين موج شده است.
ملكي فر افزود:در موج سوم جامعه دانش بنيان است كه اقتصاد دانش بنيان و شهرهاي دانشي و سازمانها و شركتهاي دانش بنيان را خلق مي كند پس ما بايد به مديريت شهري دانش بنيان هم برسيم.
او گفت:براي موج چهارم هم دو پيش بيني وجود دارد كه يكي در پژوهشكده آصف ايران مطرح شده و آن اين است كه موج چهارم تمدن انساني شامل عصر فرهنگ و صنايع فرهنگي مي شود يعني از اين پس بشر وارد مرحله اي شده كه فرهنگ موجب خلق ثروت و قدرت او مي شود.
وي افزود: ديگري نظر دكتر سهيل عنايت الله آينده پژوه برجسته پاكستاني است كه موج چهارم را عصر معنويت نامگذاري كرده است كه تعارضي با عصر فرهنگ و صنايع فرهنگي ندارد چرا كه او به نياز اشاره مي كند و ما به ابزار پاسخ به آن نياز.
او اداه داد: از طرفي نسل جديدي از شهرها در حال ظهور هستند كه به آنها متروپليس يا جهانشهر مي گويند يعني شهرهايي كه قلب تصميمات و اتفاقات يك حوزه در آنجا مي تپد مثل ژنو كه پايتخت ديپلماسي جهان است.
وي گفت:چشم اندازي كه براي شهر مشهد ارائه شد يعني محبوبترين جهانشهر فرهنگي معنوي دانش بنيان متكي بر اين تئوريهاست و اين كه مشهد در ذات خود شهري فرهنگي است.
او افزود: در اين چشم انداز تعريف شده الزامات و اقتضائات هم موج سوم و هم موج چهارم نظريه موج لحاظ شده است.
وي گفت: در دنياي امروز جهان شهرها براي خود تخصص تعريف مي كنند مثلا لاهه پايتخت حقوقي دنياست يا لندن شهري مالي فرهنگي است.
وي افزود: اما مشهد كنوني دچار تناقض ماموريتي است و معلوم نيست كه مي خواهد مركز توريسم درماني باشد يا شهري تجاري يا مذهبي يا مركز صنايع غذايي در حالي كه هم اكنون ما در دنيا جهان شهري كه مامويت عمومي داشته باشد سراغ نداريم.
استاديار گروه انسانشناسي دانشگاه تهران نيز در اين نشست گفت: هم اكنون جهان با يك دوره فروپاشي مواجه شده و فروپاشي قرن بيست و يكم اين است كه ديگر مفهوم دولت - ملت در حال از بين رفتن است.
دكتر ابراهيم فياض افزود: در وضعيتي كه دولت - ملت سقوط مي كند يا به انحطاط مي گرايد شهرها جاي دولت - ملتها را مي گيرند به خصوص شهرهايي كه مثل مشهد بعد استراتژيك دارند.
وي گفت: مشهد و حوزه تمدني خراسان تاكنون دوبار در گذشته ايران تمدنسازي و تاريخ سازي كرده است كه بار نخست آن پس از حمله اسكندر به ايران و بار دوم آن پس از ورود اسلام به كشورمان بوده و ايران از اين حيث مديون خراسان و مشهد است.
او با اشاره به شاخصهايي از وجوه فرهنگي و تاريخي شهر مشهد افزود: مشهد هم اكنون از بزرگترين و مهمترين شهرهاي اورآسياست و از شهرهاي بنيادي جاده تمدني ايران محسوب مي شود كه تا شمال آفريقا امتداد دارد.
1922/1858