تهران- ایرنا- جانشین فنی مدیرعامل شركت بهره برداری مترو و معاون امور ایستگاه ها گفت: باتوجه به برپایی بیست ونهمین نمایشگاه بین المللی كتاب تهران در مجموعه شهر آفتاب، براساس برآوردها، روزانه 180 هزار نفر ازطریق مترو شهر آفتاب جا به جا می شوند.

علی عبدالله پور روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا استفاده شهروندان از مترو شهرآفتاب را فراتر از برآوردهای مسئولان شركت بهره برداری مترو عنوان كرد و افزود: با توجه به استقبال بسیار خوب مردم از نمایشگاه بین المللی كتاب به عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی سال در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب، تصمیم بر این شد كه قطارها در ساعاتی كه پیك ورود مسافران عادی است با سر فاصله هر 15 دقیقه به ایستگاه شهر آفتاب اعزام شوند.
عبدالله پور گفت: این اقدام در راستای دستور شهردار تهران مبنی بر مختل نشدن تردد در ایستگاه های شاهد و حرم مطهر امام خمینی(ره) انجام شد.
وی گفت: با توجه به روزهای آغازین نمایشگاه بین المللی كتاب تهران در مجموعه شهرآفتاب و با توجه به ساعات پیك ورود و خروج مسافران به این مجموعه قطارها به فاصله هر هفت دقیقه به ایستگاه شهر آفتاب اعزام شدند كه این زمان نیز با دستور معاون حمل و ترافیك شهرداری تهران برای رفاه حال مسافران و شتاب در جابجایی آنان به فاصله شش دقیقه كاهش یافت.
جانشین فنی مدیرعامل شركت بهره برداری مترو و معاون امور ایستگاه ها با بیان اینكه در روز افتتاح نمایشگاه بین المللی كتاب تهران در مترو شهرآفتاب مسافرگیری انجام نشد، افزود: با این وجود با دستور شهردار تهران و معاونت حمل و نقل ترافیك شهرداری تهران به مسافران سرویس دهی شد و در روز نخست 15 هزار نفر از طریق مترو شهرآفتاب جابه جا شدند.
عبدالله پور گفت: با توجه به برآوردهای انجام شده ساعت پیك ورود بازدیدكنندگان نمایشگاه بین المللی كتاب تهران به مجموعه شهرآفتاب 9 تا 11 صبح و ساعت پیك خروج آنان 17 تا 21:30 است.
وی افزود: روز پنجشنبه(16 اردیبهشت ماه) بازدیدكنندگان ساعت 18:30 به مجموعه نمایشگاهی شهرآفتاب ورود پیدا می كردند كه این امر ناشی از استقبال مردم از نمایشگاه بین المللی كتاب تهران و این رویداد فرهنگی است.
جانشین فنی مدیرعامل شركت بهره برداری مترو و معاون امور ایستگاه ها با اشاره به ویژگی های ایستگاه مترو شهرآفتاب گفت: تمام ایستگاه های مترو شهر تهران، ایستگاه های استانداردی است اما ایستگاه مترو شهرآفتاب از لحاظ مساحت متفاوت از سایر ایستگاه ها بوده كه امكان ایجاد غرفه های متعدد فرهنگی و تجاری و فضاهای مناسب را متفاوت كرده تا مشكلی برای تردد مسافران نداشته باشیم.
عبدالله پور از شهروندان درخواست كرد كه برای دسترسی به مجموعه نمایشگاهی شهرآفتاب از مترو استفاده كنند و انتخاب اولشان، مترو باشد.
وی گفت: ممكن است استفاده از مترو برای دسترسی به مجموعه شهرآفتاب زمان بر بوده و جابه جایی مسافران با تاخیر انجام شود اما از قفل شدن خیابان ها و ازدحام خودروها در طول اتوبان برای انتقال به پاركینگ جلوگیری می كند.
ایستگاه مترو شهرآفتاب به صورت جزیره ای،با زیربنای 20 هزار و پنجاه مترمربع با مساحت 25 هزار مترمربع و سه برابر ایستگاه های معمولی و در دوطبقه با هدف تسهیل در تردد به مجموعه نمایشگاه های بین المللی شهر آفتاب و در انتهای مسیر فاز نخست خط مترو تهران- پرند احداث شده است.
معماری ایستگاه مترو شهرآفتاب، ایرانی- اسلامی و برگرفته از بنای تاریخی چهلستون و هماهنگ با معماری مجموعه نمایشگاه های بین المللی شهرآفتاب است.
شهروندان برای دسترسی به مجموعه نمایشگاهی بین المللی شهر آفتاب می توانند با تغییر خط در ایستگاه های تقاطعی ناوگان مترو تهران و ادامه مسیر شمال به جنوب خط یك، از طریق ایستگاه مترو شهر آفتاب به محیط نمایشگاه بین المللی شهرآفتاب دسترسی داشته باشند.
بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی كتاب تهران با شعار «فردا برای خواندن دیر است» از 15 اردیبهشت ماه در مجموعه نمایشگاهی شهرآفتاب واقع در اتوبان خلیج فارس (عوارضی بزرگراه تهران - قم)، روبه روی حرم مطهر امام خمینی (ره) برپا شده است.
این نمایشگاه تا 25 اردیبهشت ماه میزبان علاقه مندان است.
تهرام/7245/1831