بندر راهبردي واقيانوسي چابهار 30 و 31 ارديبهشت ماه سال جاري ميزبان رئيسان مناطق آزاد 23 كشور عضو آيورا حاشيه اقيانوس هند، هفت كشور ناظر وچند كشور همسايه است كه به عنوان اجلاس اقيانوسيه(IORA)براي بحث و تبادل نظر و توسعه روابط تجاري، اقتصادي، علمي، اجتماعي و فرهنگي گردهم مي آيند.

در اين نشست بزرگ علاوه بر اعضاي آيورا و كشورهاي ناظر، پنج تا هفت شركت خصوصي چند مليتي از كشورهاي مختلف و حدود 100 مهمان خارجي از مقامات كشورهاي مختلف براي نخستين بار شركت مي كنند و به نوعي مهمترين اجلاس بين المللي پس از توافق هسته اي در كشور است كه در منطقه آزاد چابهار برگزار مي شود.
اين اجلاس مي تواند دستاوردهاي بزرگي جهت تقويت روابط تجاري و اقتصادي بين كشورهاي عضو براي استان سيستان و بلوچستان و ايران اسلامي داشته باشد.
دبيرخانه مناطق آزاد كشور، وزارت امور خارجه، استانداري سيستان و بلوچستان، سازمان منطقه آزاد تجاري- صنعتي، قشرهاي مختلف مردم، مديران كل و مسئولان دستگاههاي اجرايي شهرستان چابهار از چند ماه قبل تمام امكانات را براي استقبال از مهمانان اجلاس اقيانوسيه مهيا كرده اند.
هماهنگي و بالا بردن همكاري هاي في مابين و استفاده بيشتر از نعمت خدادادي دريا و حمايت از فعاليت هاي شيلاتي و صيد آبزيان، ايجاد تعامل فرهنگي و گردشگري و تقويت همكاري ‌هاي آموزشي و زيست محيطي، توسعه روابط در زمينه هاي تجارت، لجستيك، ايجاد مركز علوم و انتقال فناوري و ايجاد پارك هاي فناوري، امنيت دريايي، تشكيل شوراي حمل ‌ونقل دريايي، تسهيل تجارت و سرمايه گذاري در بخشهاي شيلات، افزايش تعاملات اكادميك و علمي از اهداف برگزاري اين اجلاس است.
بندر چابهار از طريق درياي عمان به آبهاي اقيانوسي متصل است و به دليل نزديكي به كشورهاي آسياي شرقي و كشورهاي محصور در خشكي مي تواند نقش مهمي در توسعه تجارت، سرمايه گذاري و ترانزيت براي كشورهاي حاشيه اقيانوسي هند داشته باشد.
وجود منطقه آزاد در چابهار اين بندر را به يكي از قطب هاي ترانزيتي مطرح كرده است و فرصتي طلايي را براي دولت ها و سرمايه گذاران جهت فعاليت تجاري و اقتصادي فراهم نموده است.
چابهار براي كشورهاي اقيانوس هند به دليل موقعيت راهبردي حائز اهميت است و آنان مي توانند از طريق چابهار ارتباط‌ تجاري بين پنج قاره و دهها كشور را داشته باشند.
بندر چابهار به عنوان دروازه‌ تجارت آزاد و سرمايه‌ گذاري خارجي مطرح است و مي تواند نقش مهمي در توسعه همه جانبه كشورهاي اقيانوس هند داشته باشد.
در حاشيه اقيانوس هند بيش از دو ‌ميليارد نفر سكونت دارند و نيمي از كشتي‌ هاي جهان از اين مناطق عبور مي كند.
همچنين بيش از دو سوم نفت جهان و يك ‌سوم حمل ‌و نقل دريايي از اين مناطق انتقال مي يابد.
برگزاري اجلاس آيورا در پسا تحريم براي ايران و به ويژه توسعه چابهار و استان سيستان و بلوچستان بسيار حائز اهميت است و مي تواند به خوبي توانمنديهاي اين منطقه را براي كشورهاي حاضر در اجلاس معرفي كند.
تشكيل (آيورا) توسط 'نلسون ماندلا' براي تعامل و همكاري هاي بهتر كشورهاي اقيانوس هند براي نخستين ‌بار در سال 1995 در سفر به كشور هند پايه گذاري شد و اتحاديه همكاري‌ هاي منطقه‌ اي حاشيه اقيانوس هند تاسيس شد.
در سال 1997 اين سازمان با 21 كشور عضو اصلي و هفت كشور ناظر و طرف گفت ‌وگو رسما تاسيس شد.
اتحاديه همكاري‌ هاي منطقه‌ اي حاشيه اقيانوس هند ابتدا با حضور هفت كشور در كشور موريس آغاز به كار كرد و با تشكيل گروه‌ هاي كاري متعدد و در جلسات فشرده كارشناسان، مديران و وزرا در دو سال خط مشي‌ هاي اتحاديه با تاكيد بر سرمايه‌ گذاري، تجارت آزاد و همكاري‌ هاي اقتصادي و تكنولوژيك بين اعضاي اتحاديه به تصويب رسيد و اتحاديه همكاري‌ هاي منطقه‌ اي حاشيه اقيانوس هند سال 1997 رسما آغاز به‌ كار كرد.
ايران در سال 2005 ميلادي به مدت سه سال رياست دوره‌ اي اين اتحاديه را بر عهده داشت و امسال نيز نخستين كنفرانس رئيسان مناطق آزاد كشورهاي حاشيه اقيانوس هند به ميزباني ايران در منطقه آزاد چابهار برگزار مي ‌شود.
مسئول ايرنا در چابهار