اسلام آباد - ایرنا - پاكستان، كشوری كه با وجود تلاش برای مبارزه با تروریسم و افراط گرایی، بخش های وسیعی از آن همچنان در آتش افراط گرایی ناشی از تبلیغات گمراه كننده و سرازیرشدن دلارهای نفتی برخی حكومت های عربی به این كشور برای ترویج افكار به ظاهر مبتنی بر شرع می سوزد، به واسطه همین افراط گری ها گرفتار ناهنجاری های اجتماعی و فرهنگی از جمله خشونت علیه زنان است.

دختر جوانی به جرم تمایل به ازدواج با مرد دلخواهش، از سوی اعضای خانواده خود به قتل می رسد، دختری دیگر به جرم كمك به دوستش برای ازدواج با مردی كه به او علاقه دارد، با حكم شورای محلی به قتل می رسد و جسدش سوزانده می شود. زنی صرفا به جرم صحبت كردن با مرد غریبه بدون اینكه غرضی در كار باشد، چهره اش با اسید سوزانده می شود، كودكان به واسطه جهل والدینی كه تحت تاثیر تبلیغات افراط گرایان قرار گرفته اند، از رفتن به مدرسه و آموختن علوم روز منع می شوند و حتی از دریافت واكسن های حیاتی محروم می شوند....
این ها ؛ تنها نمونه هایی از ناهنجاری های فرهنگی و اجتماعی و قتل ها و جرائم ناموسی و از روی تعصب و افراط گرایی در پاكستان است.
درگیری های فرقه ای و سوء قصد برخی گروه های تندرو به جان برخی شخصیت های وابسته به اقلیت های مذهبی مختلف مسلمان و مسیحی، نمونه ای دیگر از آثار افراط گرایی در پاكستان است.
در تازه ترین خبر، اعضای شورای محلی (جرگه) در یكی از مناطق روستایی در اطراف شهر ابیت آباد در ایالت خیبرپختونخوا پاكستان، همانجا كه گفته می شود مدتی مخفی گاه اسامه بن لادن از رهبران گروه تروریستی-افراطی القاعده بوده است، حكم قتل یك دختر جوان را به جرم كمك به دوستش برای ازدواج با مرد دلخواهش، صادر كردند و پس از اجرای حكم، جسد این دختر را در یك خودرو به آتش كشیدند و سوزاندند تا برای دیگران درس عبرت شود!
حالا 13 نفر از اعضای این شورای محلی به جرم قتل این دختر جوان بازداشت شده اند و قرار است در یكی از دادگاه های رسیدگی به جرایم تروریستی، محاكمه شوند.
اخباری از این دست در پاكستان كم نیست. افكار افراطی، تحجر و عقب ماندگی های فرهنگی و اجتماعی ناشی از تبلیغات افراطیون و پول هایی كه برخی كشورهای عربی برای ترویج افراط گرایی و تحجر در پاكستان برای عقب نگه داشتن این كشور و مانع شدن در برابر توسعه و پیشرفت فرهنگی و اجتماعی آن هزینه می كنند، اصلی ترین دلیل بروز این گونه حوادث غم انگیز در پاكستان محسوب می شود.
در برخی نقاط پاكستان، قتل های ناموسی و اسیدپاشی تبدیل به یك مجازات معمول برای آن دسته از زنان و دخترانی شده است كه قربانی افكار متحجرانه و متعصبانه برخی مردان می شوند. شدت این افراط گرایی گاهی به حدی است كه زنان و دختران درصورت كمترین بی توجهی به دستورات خانواده یا شوهر، ممكن است جان خود را از دست بدهند، قربانی اسیدپاشی شوند یا عضوی از صورتشان بریده شود.
نبود مدرسه های تحت نظارت نظام آموزش و پرورش پاكستان در بسیاری از مناطق محروم این كشور، فضا را برای فعالیت مدارس به اصطلاح دینی فراهم كرده است. بسیاری از این مدارس دینی تحت مدیریت شخصیت هایی است كه خود را عالم مذهبی می نامند و با دریافت كمك های مالی از برخی كشورهای عربی حوزه خلیج فارس به بهانه كمك به امر آموزش، چهره ای خشن، غیرواقعی و افراطی از اسلام به كودكان و مردم این مناطق معرفی می كنند و ماحصل آن، شعله ور شدن جهل و افراط گرایی در چنین مناطق و جوامعی است.
شخصیت های آگاه و مخالف افراط گرایی در پاكستان معتقدند كه بعید به نظر می رسد طراحی اصلی این نوع توطئه ها علیه این كشور جهان سومی، در داخل این كشور یا حتی در داخل كشورهای عربی انجام شده باشد بلكه دست های اصلی پنهان در پس پرده این مسائل را جایی در خارج از منطقه و یا از سوی برخی رژیم های نامشروع در منطقه می دانند.
قتل های ناموسی و اسیدپاشی در پاكستان علیه زنان و دختران، به دلیل نبود قانون مدون و محكم حمایت از زنان در برابر خشونت، در بسیاری از موارد از نگاه مجریان قانون مخفی می ماند.
به رغم وضع قوانین سخت گیرانه علیه عاملان حوادث اسید پاشی در پاكستان، این پدیده شوم ضدانسانی و ناهنجاری اجتماعی هر از گاهی در این كشور دیده می شود.
مجلس پاكستان در سال 2012 قانونی وضع كرد به براساس آن، مجازات برای عوامل حملات اسیدپاشی در این كشور، حبس ابد تعیین شده است. اما این قانون به دلیل ضعف در اجرای آن بویژه در مناطق محروم ایالت بلوچستان از قدرت بازدارندگی چندانی برخوردار نیست.
بنیاد ثبت حملات اسید پاشی در پاكستان تعداد این حوادث در سال 2013 را 143 مورد عنوان كرده است.
در بهمن 1390 (فوریه 2012) خانم ˈشرمین عبید چناییˈ مستندساز پاكستانی مستندی را با عنوان «نجات چهره» و موضوع حملات اسید پاشی علیه زنان در پاكستان تولید كرد و به خاطر پرداختن به این سوژه، موفق به كسب جایزه اسكار شد. این مستند ساز اخیرا نیز دومین جایزه اسكار خود را برای مستندی به نام 'دختر در رودخانه' با موضوع قتل های تعصبی و ناموسی در پاكستان، تصاحب كرد.
اما تهیه كننده این فیلم گویا با سوژه قرار دادن قربانیان اسیدپاشی در پاكستان، تنها تصاحب جایزه پر زرق وبرق اسكار را هدف گرفته بود. زیرا این فیلم مستند، در عمل نتوانست تاثیری كارسازی برای مبارزه با پدیده اسیدپاشی در مناطق محروم پاكستان داشته باشد.
خانم 'شرمین عبید چنائی' سال گذشته نیز و برای دومین برای بخاطر خلق مستند 'دختری در رودخانه' كه داستان غم انگیز زندگی یك دختر جوان پاكستانی را به تصویر كشیده است، موفق شد برای دومین بار برنده جایزه اسكار شود. 'شرمین' اولین هنرمند پاكستانی است كه توانسته دوبار برنده اسكار شود.
او در فیلم مستند كوتاه خود داستان زندگی دختری 18 ساله به نام 'صبا' را به تصویر كشیده است كه توانسته از ماجرای یك قتل تعصبی جان سالم بدر ببرد؛ رویداد اجتماعی تلخی كه هر از گاه در برخی مناطق پاكستان اتفاق می افتد.
فیلم مستند 'دختری در رودخانه' پیش از اینكه برای كسب جایزه اسكار به آمریكا برود، در دفتر نخست وزیرِی پاكستان به نمایش درآمد و شخص نخست وزیر پاكستان پس از تماشای این فیلم، از نهادهای ذیربط در دولتش خواست تا برای متوقف كردن وقوع قتل های تعصبی به عنوان یكی از مسائل اجتماعی در پاكستان تلاش كنند.
آمار دقیقی از تعداد قتل های ناموسی و حملات اسید پاشی در پاكستان وجود ندارد. با این حال بنیاد ثبت این گونه حملات به عنوان یك گروه فعال در زمینه حمایت از قربانیان اسیدپاشی گفت كه هر سال بطور متوسط حدود 150 مورد حادثه اسید پاشی در پاكستان رخ می دهد كه زنان، بیشترین قربانیان آن هستند و در اكثر موارد، خشونتهای شخصی و تعصبات شدید خانوادگی نشأت گرفته از افكار و آموزه های افراط گرایانه، انگیزه و عامل این حملات بوده است.
افزایش اسیدپاشی علیه زنان در ایالت ها بلوچستان و خیبرپختونخوا به عنوان دو ایالت كمتر توسعه یافته در پاكستان را می توان به نوعی بیانگر شعله ور شدن افراط گرایی دانست كه با سوء استفاده از سادگی و سطح پایین آگاهی مردم این منطقه، بر افكارشان تحمیل شده است تا در كنار دیگر توطئه ها و اقدامات شیطانی نظیر حملات تروریستی، به عاملی برای عقب مانده نگه داشتن جوامع جهان سومی و ممانعت از پیشرفت آن تبدیل شده است.
زنان قربانی حملات اسید متحمل اثرات مخرب جسمی، روحی و روانی این حوادث در زندگی خود هستند؛ علاوه بر آثار مخرب جسمی و ظاهری (از دست دادن بینایی و سوختگی صورت و گردن و عدم رفع آثار آن به رغم جراحیهای ظریف پلاستیك) این افراد دچار آسیب های روانی و انزوای اجتماعی در جامعه و اطرافیان خود می شوند.
حتی برخی از این افراد به دلیل افسردگی شدید در پی سوختگی صورت اقدام به خودكشی می كنند.
بسیاری از گروههای تندروی كه چهره كریه خود را پشت نقاب زیبای اسلام مخفی كرده اند، در شهرهای مختلف ایالت بلوچستان پاكستان فعال هستند ؛ برخی از ساكنان شهر كویته و مناطق مجاور آن می گویند كه گروه تندروی ˈاهل سنت و جماعتˈ (با نام قبلی «سپاه صحابه» كه از سوی دولت پاكستان غیرقانونی عنوان شده است) افراد مسلح در مناطق مختلف كویته گماشته و افزایش خشونتها علیه زنان از اقدامات این گروه سرچشمه می گیرد. ˈمهران بلوچ نماینده قوم بلوچ پاكستان در دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد و رییس قبیله مری ایالت بلوچستان ضمن محكومیت حملات اخیر مهاجمان با اسید علیه زنان در این ایالت؛ مدعی شد كه برخی از عناصر وابسته به دولت با هدف جلوگیری از پیشرفت جامعه زنان و جلوگیری از ترویج علم و دانش در میان آنان در پشت پرده حملات اسیدی نقش دارند.
مولانا امیر زمان نماینده حزب جمعیت علمای اسلام در مجلس ملی پاكستان از حوزه ایالت بلوچستان نیز گفته است كه عناصر خارجی در افزایش خشونت ها در ایالت بلوچستان و حوادث اخیر علیه زنان دست دارند.
آساق**1723**1392